برگزاری نخستین جلسه دفاع رساله دکتری تخصصی مهندسی علوم باغبانی

نخستین دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی علوم باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد از رساله خود دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز از بجنورد، ندا اسمعیلی نژاد نخستین دانشجوی مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) مهندسی علوم باغبانی، گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی، ادویه‌ای و عطری از رساله دکتری تخصصی خود تحت عنوان « ارزیابی تنوع ژنتیکی اکوتیپ های گیاه دارویی شنبلیله با نظارت استادان راهنما دکتر فرنگیس قنواتی و دکتر فؤاد مرادی و استادان مشاوره دکتر جهانگیر عباسی کوهپالکانی و دکتر مجید رحیمی زاده با درجه عالی دفاع کرد.

اسمعیل زاده در حاشیه برگزاری جلسه دفاعیه خود اظهار کرد: گیاه دارویی شنبلیله با نام علمیTrigonella monantha C. A. Mey از گیاهان گل‌دار، نهان‌دانه، دولپه‌ای و جداگلبرگ است که این گیاه در مزارع تولید سبزی و در بیشتر نقاط کشور کشت‌شده و گیاهی یک‌ساله از تیره لگومینوزه است.

وی گفت: به‌منظور بررسی تنوع ژنتیکی بر اساس صفات مورفولوژیکی، فیتوشیمیایی و مولکولی و نیز تعیین ارتباط بین صفات، 40 اکوتیپ وحشی گونه Trigonella monantha C. A. Mey. جمع‌آوری‌شده از نقاط مختلف کشور ایران در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با 3 تکرار ارزیابی شد.

اسمعیل زاده اظهار کرد: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از این آزمایشات پیشنهاد می‌شود از نتایج این آزمایش برای بهره‌برداری ماده 4- هیدروکسی ایزولوسین با توجه به مقدار بالای این ماده در مقایسه با گونه زراعی آن‌که در کنترل دیابت مفید است موردبررسی و استفاده قرار گیرد و مواد مؤثره شنبلیله‌های زراعی برای اصلاح استفاده شود.

دانش‌آموخته دکتری مهندسی علوم باغبانی، گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی افزود: همچنین به پزشکان طب سنتی برای ساخت داروهای ترکیبی از دو گونه زراعی و وحشی این گیاه برای درمان بیماران دیابتی با تأثیرگذاری بیشتر پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1060106

وب گردی

وب گردی