ضرورت مشارکت فعال در انتخابات مجلس

انتخابات یک رخداد چند‌وجهی و معطوف به قدرت است و به‌عنوان مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری و اعمال حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش شناخته می‌شود.

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ انتخابات یک رخداد چند وجهی و معطوف به قدرت است. همچنین به عنوان مهم‌ترین نماد مردم سالاری و اعمال حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش شناخته می شود. رابرت دال اعتقاد دارد که کارکرد همه عناصر تاثیر گذار در سلامت و عادلانه بودن انتخابات در نظام انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد. انتخابات از معدود پدیده های عرصه سیاست است که ابعاد و سطوح متنوع رفتاری، اجتماعی، فرهنگی، سیاست‌گذاری، حقوقی و اجرایی دارد. این پدیده مهم در کشورهای مختلف در قالب‌های گوناگون و با اهداف متعددی برگزار می‌شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق نظام جمهوری اسلامی ایران، فصل نوینی در تاریخ سیاسی ایران ایجاد شد و در آن اصل حاکمیت مردمی یا جمهوریت در قالب مردم سالاری دینی نمایان شد و حاکمیت مردم و سرنوشت سیاسی و اجتماعی خویش از طریق انتخابات به رسمیت شناخته شد. مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت در هر نظامی علاوه بر جنبه های شرعی که دارد، به عنوان یک حق نیز قلمداد می‌شود.

همچنین مشارکت در انتخابات علاوه بر جنبه های شرعی، گامی در راستای مطالبه گری و دفاع از حق مسلمی است که هر ایرانی دارد و به همین دلیل برای مشارکت در انتخابات ضرورتی فراتر از تکلیف شرعی وجود دارد. بر این اساس اگر همه مردم تلاش کنند تا در فضایی که برای اعمال حق تعیین سرنوشت خویش فراهم شده است از این حق مسلم خود استفاده نمایند و در عین حال با بصیرت و چشمانی باز و فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی و فضای احساسی به کاندیداهایی رای بدهند که تامین کننده منافع واقعی آنان باشد.

همانطور که می دانیم در نظام جمهوری اسلامی ایران مقبولیت مردمی در کنار مشروعیت الهی یکی از ارکان شکل دهنده نظام اسلامی است که قوت و ضعف این مساله نیز مرتبط با میزان حضور و نقش آفرینی مردم است، از طرفی در شرایط کنونی مقبولیت مردمی نقش مستقیمی در امنیت ملی کشورها ایفا می کند. از طرف دیگر یکی از شاخصه های مقبولیت مردمی نظام عبارت است از انتخابات که طی آن هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاتر باشد نشان دهنده مقبولیت بالای آن نظام خواهد بود و به همین تناسب با بالا رفتن میزان مقبولیت نظام، جایگاه امنیت ملی نیز تقویت خواهد شد.

یکی از دلایلی که باعث دلسرد شدن مردم از حضور در عرصه هایی همچون انتخابات می شود عملکرد نامناسب بعضی از منتخبان ملت است. با این حال راهکار مقابله با چنین معضلی قطعا قهر کردن با صندوق های رای نیست چرا که این نهادها در هر صورت شکل خواهند گرفت و افرادی سکاندار این نهادها خواهند شد که تصمیم و نظرشان چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم تک تک افراد جامعه را تحت تاثیر خویش قرار خواهد داد، از این روی بهترین راهکاری که در مواجهه با چنین وضعیتی می‌تواند وجود داشته باشد این است که با مشارکت فعالانه از یک سو و انتخاب ناشی از بصیرت و آگاهی و نه احساسات محض، از سوی دیگر بهترین گزینه ها انتخاب شوند تا در نهایت نهادهای قوی و کارآمد که دغدغه اصلی‌شان حل مشکلات مردم باشد شکل گیرد.

نهایتا اینکه انتخابات یک فرآیند تصمیم گیری رسمی است که طی آن مردم، واجدین شرایط رای را از طریق رای و شرکت در انتخابات برمی گزینند. با در نظر گرفتن جوانب و فرآیندهای مختلف انتخابات و اینکه انتخابات سلسله ای از اقدامات و فرآیندهای مختلف است و تنها مختص به روز انتخابات نیست باید در آسیب شناسی انتخابات نیز نهایت بررسی و دقت نظر را مورد توجه قرار داد.

مشارکت فعال و آگاهانه در انتخابات مختلف نظام یک ضرورت است که این ضرورت ناشی از عوامل مختلفی است که برخی از آنها فراتر از دلبستگی به جناح، مذهب و یا نظام سیاسی خاصی بوده و بعد ملی پیدا می‌کند و به همین خاطر حتی کسانی که علاقه و دلبستگی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ندارند نیز باید در عرصه انتخابات خصوصا انتخابات پیش رو یعنی مجلس شورای اسلامی مشارکت فعال داشته باشند.

*مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

انتهای پیام/

کد خبر: 1060107

وب گردی

وب گردی