اعضای هیئت‌های اندیشه‌ورز حق‌الجلسه دریافت می‌کنند/ تقدیر از فعالان حوزه علوم انسانی

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افرادی که فعالیت‌های خوبی در حوزه علوم انسانی انجام دهند، مورد تقدیر و تشویق قرار خواهند گرفت؛ به طوری که برای جبران زحمات اعضای هیئت‌های اندیشه‌ورز همانند اعضای شورای پژوهشی براساس مقررات و ضوابط دانشگاه، حق‌الجلسه دریافت خواهند کرد.

حجت الاسلام حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی دربارهٔ فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز در حوزه تألیف کتاب درسی اظهار کرد: تألیف کتب درسی توسط هیئت‌های اندیشه‌ورز بدین گونه است که براساس مطالعات، نیازسنجی، وضعیت‌شناسی و استعدادیابی استادان، کتب مرجع در حوزه دروس علوم انسانی را تألیف خواهند کرد.

وی افزود: امور قرارداد، پرداخت و حوزه اجرایی تألیف کتب درسی، مربوط به معاونت‌های ذی‌ربط می‌شود؛ البته فرایند نظارت بر این حوزه و تشخیص این که تألیف کتاب زیر نظر کدام استاد انجام شود، بر عهده هیئت‌های اندیشه ورز قرار دارد. همچنین تألیف کتاب به صورت فردی یا گروهی، نیازمند کار کارشناسی است که بعد محتوایی آن، زیر نظر هیئت‌های اندیشه ورز انجام خواهد شد.

خیری با اشاره به کمبود کتب مرجع بومی در حوزه علوم انسانی گفت: کمبود کتب مرجع بومی سازی شده در حوزه علوم انسانی، به معنای این نیست که فرایند بومی سازی امری نشدنی باشد. یکی از اقدامات مهم در حوزه علوم انسانی و هنر، تألیف کتاب‌های مرجع به ویژه دروسِ نیازمند به دانش ویژه است.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کتاب‌های مرجع، راه میانبری برای تولید منابع درسی محسوب می‌شود که به صورت فراگیر، مورد استفاده استادان دانشگاهی قرار گیرد.

وی دربارهٔ منابع کتب درسی بومی در حوزه علوم انسانی تصریح کرد: تألیف کتب درسی در ابتدای امر به نیازسنجی احتیاج دارد؛ باید در برخی دروس علوم انسانی، نیازهای زمانی و مکانی لحاظ شود به عنوان مثال در حوزه آسیب‌های اجتماعی، باید آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ همچنین فضای اجتماعی منطقه‌ای و سرزمینی نیز باید مورد توجه واقع شود.

خیری با تأکید بر لزوم آمایش سرزمینی در حوزه تألیف کتب درسی بومی بیان کرد: آمایش سرزمینی، نیازها، ظرفیت‌ها و استعدادهای هر منطقه را شناسایی می‌کند و به اقتضای هدف تعیین شده برای هر درس، نیازهای مقطعی را هم مورد توجه قرار خواهد داد.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی دربارهٔ سیاست‌های انگیزشی برای فعالیت‌هرچه بهتر هیئت‌های اندیشه ورز تأکید کرد: رویکرد اصلی ما در این حوزه، حمایت‌های معنوی از اعضای هیئت‌های اندیشه ورز است که آن‌ها به عنوان یک کار جهادی و تعهدی که نسبت به تحول علوم انسانی دانشگاه آزاد دارند، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. در واقع اعضای هیئت اندیشه ورز، افراد باورمندی هستند که به حوزه علوم انسانی، نگاه مادی و اقتصادی ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زحمات اعضای هیئت‌های اندیشه ورز را از لحاظ مادی نمی‌توانیم ارزش گذاری کنیم؛ البته در بخشنامه‌های دانشگاه آزاد، افرادی که فعالیت‌های خوبی در حوزه علوم انسانی انجام دهند، مورد تقدیر و تشویق قرار خواهند گرفت به طوری که برای جبران زحمات اعضای هیئت‌های اندیشه ورز همانند اعضای شورای پژوهشی براساس مقررات و ضوابط دانشگاه، حق الجلسه دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060115

وب گردی

وب گردی