تاثیر تزریق نانوذرات بر درمان آماس مغزی

دانشمندان اعلام کردند که تزریق نانوذرات به داخل خون موش‌های دارای آسیب مغزی به محدود کردن این آسیب کمک می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تزریق نانو ذرات با منحرف کردن سلول‌های ایمنی جلوی هجوم آن‌ها به مغز آسیب دیده را می‌گیرند و به این ترتیب از آماس مغزی جلوگیری می‌کنند.

«جان کسلر» متخصص مغز و اعصاب در شیکاگو اعلام کرد نتایج شرح داده شده در « Annals of Neurology» نشان می‌دهد که نانو ذرات ضد التهاب ممکن است روزی بسیار مفید باشند.

این دانشمند اعلام کرد که بر اساس داده‌های کنونی این ذرات بی‌خطر هستند و احتمالا برای انسان‌ها نیز مفید خواهند بود. بعد از آسیب دیدگی، بافت متورم می‌شود زیرا سلول‌های ایمنی بدن آسیب می‌بینند. این تورم می‌تواند خطرناک باشد زیرا مغز در جمجمه قرار گرفته و فشار حاصل کشنده است.نتایج حاصل از موش‌ها نشان می‌دهد که نانوذرات ممکن است به عنوان یک انحراف کننده در سلول‌های ایمنی بدن نقش داشته باشند.

دو تا سه ساعت پس از آسیب دیدگی در سر، موش‌ها تزریق ذرات ریز تخریب پذیر کوچک (تصویب شده توسط FDA) را دریافت کردند.در این شرایط سلول‌ ایمنی خاصی به نام «monocytes» تمرکز خود را بر این مهاجمان گذاشت(به جای حمله همه سلول‌ها به نقطه آسیب دیده).

از آنجا که این نانوذرات به سرعت از گردش خون خارج می‌شوند، محققان به منظور تسکین التهاباتی که ممکن است در روزهای پس از آسیب مجدداً به‌وجود آیند، تزریق به موش‌ها را دوباره انجام دادند. موش‌هایی که این نانوذرات را دریافت کرده‌اند بعد از آسیب‌های مغزی بهتر از موش‌های دیگر بودند.ده هفته پس از آسیب دیدگی، محل‌های آسیب دیده دریافت کنندگان نانو ذرات نصف دیگران بود؛ که نشان دهنده توقف آسیب در موش‌های دریافت کننده نانو ذرات است.

آزمایش‌های دیگر نشان داد که آماس مغزی و جای زخم در موش‌های دریافت کننده نانوذرات کمتر بود. سلول‌های بینایی موش نیز در پاسخ به نور عملکرد بهتری دارند.این نتایج اگر در مورد نمونه‌های انسانی نیز مانند موش‌ها باشد می‌تواند پیشرفت زیادی را در زمینه آسیب‌های مغذی به همراه داشته باشد.

آماس مغزی به دو دسته زیر تقسیم می‌شود. 1. ادم مغزی ( Cerebral edema ): در سی تی اسکن به صورت کاهش دانسیته پارانشیم مغز ( H.U 10 - 14 ) ، محو شدن سولکوس ها و سیسترن ها، فشرده شدن بطن‌ها و از بین رفتن « Gray matter – white matter interface » ظاهر می‌شود.

ادم مغزی دو نوع وازوژنیک و سیتوتوکسیک دارد.ادم وازوژنیک شایع‌تر است و در اثر افزایش نفوذ پذیری عروق مغز بوجود می‌آید و عمدتا در ماده سفید رخ می دهد ( نقاط هیپودنس در ماده سفید ). برای ایجاد این ادم حداقل 24 تا 48 ساعت زمان نیاز است.

ادم سیتو توکسیک ( سیتوژنیک ) ادم ایسکمیک نیز نامیده می‌شود. نقاط هیپو دنس هم در ماده سفید و هم در ماده خاکستری بوجود می‌آید ( در مدت زمان چند ساعت پس از ضربه به مغز ) که اثر فشاری نسبتا کمی روی ساختمان‌های مجاور خود دارد.

2. پر خونی مغز ( Cerebral Hyperemia ): پر خونی نیز باعث محو شدن سولکوس‌ها و سیسترن‌ها و فشرده شدن بطن‌ها می شود ولی بر خلاف ادم مغزی باعث افزایش دانسیته پارانشیم مغز شده و فاصله بین ماده سفید و خاکستری را از بین نمی برد.

پر خونی مغز بیشتر در اطفال دیده می شود و اصولا یک پدیده منتشر مغزی می باشد که در ساعات اولیه پس از ضربه مغزی رخ می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060150

وب گردی

وب گردی