نشر کشور در سال ۹۸ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی در سال ۹۸ تاکنون برگزار شده که تقریباً از همین فضای حرکت نمایشگاهی ۲۰۰ میلیارد تومان بازار نشر گردش مالی داشته است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آیین پایانی سی و هفتمین دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر امروز با تأخیری یک ساعته با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از معاونین این وزارتخانه در تالار وحدت برگزار شد.

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام مهدوی راد دبیر علمی سی و هفتمین دوره از کتاب سال ضمن اشاره به آمار اظهار داشت:‌ با توجه به آنچه کتاب‌ها در خانه کتاب صرف می‌شود ۴۶ هزار و ۲۵۴ نسخه کتاب چاپ اول در این دوره داشتیم که توسط داوران ارزیابی شد. برخی از کتاب‌ها در غربالگری اولیه ریزش‌هایی داشتند اما در ۷۲ گروه که در ۱۲ موضوع در نظر گرفته شده بود ۲۱۳ اثر به مرحله دوم رسید که این آثار توسط ۶۵۰ داور بررسی شد. هرچند هر کتاب توسط سه داور مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

مهدوی راد به بخش خارجی (جایزه جهانی) هم اشاره کرد و گفت:‌در آن بخش هم ۲ هزار اثر وارد چرخه داوری شد و به این دلیل که ما در این بخش تقدیری نداریم شش اثر برگزیده خواهند شد.

وی به مجموع جایزه کتاب سال و برگزیدگان جایزه جهانی اشاره کرد و یادآور شد: مجموعاً در این دوره ۱۳ برگزیده و ۴۲ تقدیری خواهیم داشت که افراد شایسته تقدیر در مراسم جداگانه تجلیل خواهند شد.

دبیر علمی کتاب سال بخش‌های دیگری از سخنان خود را به موضوع آگاهی اختصاص داد و با مهم شمردن آن توضیح داد: آگاهی بسیار مهم است و انبیاء برای آن مبعوث شدند ضمن اینکه ما تلاش خود را می‌کنیم آثار برتر را از طریق این جایزه معرفی کنیم و پس از معرفی جلسات ارزیابی و آسیب‌شناسی را برگزار می‌کنیم و پس از نمایشگاه کتاب مجدداً فراخوان دوره آتی را منتشر می‌کنیم.

این مقام مسئول متذکر شد: پس از این همه تلاش و فعالیت دو سالی است جریانی به راه افتاده و برخی کتاب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند اما ما توصیه می‌کنیم که از ماه آتی دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی منتخبین کتاب سال را ارزیابی کنند چرا که ما امسال از پنج استان برگزیده و شایسته تقدیر داریم این آثار باید مورد بررسی قرار گیرند که مشخص شود براساس چه مؤلفه‌هایی برتر معرفی شده‌اند.

به گفته وی، در این راستا سال گذشته در جریانی حوزوی یکی از کتاب‌ها به نقد گذاشته شده که آن کتاب طی شش ماه به چاپ دوم رسید و نتیجه بسیار خوب بود. ما برای انتخابات و آثار برگزیده تلاش می‌کنیم پس باید آثار پس از معرفی دیده هم بشود.

مهدوی‌راد به موضوع ترجمه اشاره کرد و گفت: حرکت به سوی ترجمه آثار باید آغاز شود.

در ادامه این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اشاره به اینکه اتفاقاتی که طی دو سال اخیر در ایران پدیده آمده مشکلات و سختی‌ها جامعه ایرانی را از پا نینداخته است، گفت: سختی‌ها و مشکلات هست اما در همه حوزه‌ها حرکت پرطپش و مسیری که شروع شده ادامه دارد. حوزه‌های فرهنگی هم چنین هستند. همانطور که در سایر حوزه‌های اقتصادی شاهد تلاش جهادگران ایرانی هستیم و حرکت پرطپش ادامه دارد، در حوزه‌های اجتماعی و خدمات‌رسانی هم اینگونه است. در حوزه‌های فرهنگی متغیرهایی که می‌تواند به ما علامت‌هایی بدهد که نشانگر روح ایرانی مثبت و خوب است.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد:‌ اگر در حوزه اقتصادی ۳۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم و ارزش معاملات دی‌ماه ۵۰ درصد بیش از آذرماه بود و در حوزه خدمات‌رسانی هر هفته به ۳۰ روستا آب شرب آشامیدنی و هر هفته ۹ روستا برق واصل می‌شد در حوزه‌های مختلف طی این ۲ سال فرازوفرودهایی دنبال شد. در حوزه فرهنگ هم شرایط اینگونه بود اما قطار حرکت ایرانی مستمر و پایدار است.

این مقام مسئول در ارشاد به متغیرها در حوزه کتاب نیز اشاره کرد و گفت: متغیر نخست در عناوین کتاب‌ها است. شاید از ۲ سال قبل تبلیغات آغاز شده و شرایط سخت را اهالی فرهنگ تحمل می‌کردند، اما یکی از مسائل در حوزه نشر تعداد تولید کتاب‌های چاپ شده است. در سال ۹۸ در ۱۰ ماهه ابتدایی تا دی‌ماه، بیش از ۸۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده که نشان می‌دهد ۱۳ درصد بیش از سال گذشته بوده است. ضمن اینکه تیراژ کل ۱۲۱ میلیون نسخه است که در این زمینه نیز ۱۵درصد بیش از سال گذشته است. معنای این متغیر معنادار این است که پدید آوردندگان و ناشران علی‌رغم‌ تحریم‌ها و فشارها، فراز و نشیب‌های اقتصادی که بر بازار تألیف و نشر اثر گذاشته، روح و فکر ایرانی تحت تأثیر این فشارها قرار نگرفته و قطار پایدار و مستمر ادامه دارد. ممکن است سنگ به آن بزنند و شیشه‌اش شکسته شود اما نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی‌گردد.

صالحی متغیر دیگر را حوزه اقتصاد نشر برشمرد و گفت: می‌دانم و می‌دانید شرایط سختی داریم اما با همه این احوال نمایشگاه کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی در سال ۹۸ تاکنون برگزار شده است که تقریباً از همین فضای حرکت نمایشگاهی ۲۰۰ میلیارد تومان بازار نشر گردش مالی داشته است.

وی افزود: اقتصاد نشر گرچه رنجور بوده ولی تحت تأثیر شرایط بوده باز هم در این شرایط اما توقف و عقب‌گرد ندارد. در زیرساخت‌ها حرکت در حوزه فرهنگ همچنان ادامه دارد از این‌رو از ابتدای سال جاری ۶۰ کتابخانه ساخته و ۲۰ کتابخانه تا پایان سال به اتمام می‌رسد و ۸۰ شهر و مرکز، کتابخانه‌ جدید به خود می‌بینند.

وزیر ارشاد در پایان گفت:‌ حوزه فرهنگ مثل حوزه اقتصاد، حوزه اجتماعی و خدمات‌رسانی علی‌رغم اینکه با بنیه ضعیفی همراه بوده اما چون روح مقاوم ایرانی در آن است نشان می‌دهد سختی‌ها می‌آید و می‌رود اما ایران می‌ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060172

وب گردی

وب گردی