افزایش نظارت‌های اخلاقی و تسهیل فرآیند راهکاری برای اعتلای اخلاق حرفه‌ای

نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران ضمن تبیین سیر توسعه اخلاق پزشکی در ایران، راهکارهایی را برای ارتقای اخلاق حرفه ای در نظام سلامت ارائه داد.  

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، باقر لاریجانی نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران که در روزهای ۱۶ و 17 بهمن ماه 1398 در ساری برگزار شد، با تشریح الزامات اخلاق پزشکی اظهار کرد: اخلاق در پزشکی و علوم زیستی با توجه به دربرگیری حوزه ارتباط پزشک و بیمار در کنار موضوعات جدید چالش برانگیزی چون پیوند اعضا، مرگ مغزی و سلولهای بنیادی از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی با اشاره به این موضوع که اولین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور در سال 1381 تدوین و بعد از 11 سال بازنگری و بروز رسانی شده است، گفت: تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی در سطوح بالای وزارت بهداشت از مهم‌ترین اقداماتی است که می تواند بسترهای اعتلای اخلاق پزشکی در نظام سلامت را فراهم نماید.

نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی افزود: شورای عالی اخلاق پزشکی از سه کمیته ملی اخلاق در پژوهش، اخلاق در آموزش و اخلاق بالینی تشکیل شده است.

لاریجانی تصریح کرد: به منظور توسعه اخلاق در پژوهش در کشور، راهنماهای اخلاقی متفاوتی در زمینه سلولهای بنیادی، انتشار آثار پژوهشی علوم پزشکی، داروسازی و انتقال فرامرزی نمونه‌های زیستی به خارج از کشور تدوین شده است و اولویت های تحقیقاتی در زمینه اخلاق پزشکی بر اساس نقشه راه اخلاق مشخص شده است.

وی افزود: با توجه به ضرورت توسعه آموزش اخلاق پزشکی در کشور، بسترهای آموزش مجازی اخلاق پزشکی برای اساتید و دستیاران ایجاد شده و این آموزش ها به زودی در سطح وسیع ارائه خواهد شد.

نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی عنوان کرد: در حیطه اخلاق و تعهد حرفه‌ای در بالین، تقویت کمیته‌های اخلاق بالینی و تدوین منشور حقوق بیمار و راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای از جمله مهمترین کارهایی است که صورت گرفته است. این منشور به کلیه مراکز درمانی کشور ابلاغ شده و اقدامات مختلفی در سطح کشور برای عملیاتی کردن این منشور صورت گرفته است. وی در ادامه به لزوم تنظیم گایدلاین های بالینی ملی و منطقه ای با توجه به تفاوت های فرهنگی و سنتی در جوامع مختلف تاکید کرد.

لاریجانی اعتلای اخلاق حرفه‌ای در نظام سلامت را مستلزم وجود نظارت‌‌های اخلاقی دانست و اظهار کرد: با توجه به ایجاد شورای عالی اخلاق و کمیته‌های وابسته، ایجاد و تقویت نهادهای متناظر در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، راهگشاست. وی توسعه و تقویت آموزش‌ها و مهارت حرفه‌ای در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی در گروه‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را بسیار ضروری و کاربردی برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060226

وب گردی

وب گردی