نقد و بررسی علمی باید در محیط‌های دانشگاهی  نسبت به انتخابات و مسائل سیاسی صورت گیرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم نقد و بررسی علمی و کارشناسی در محیط‌های دانشگاهی گفت: احزاب و گروه‌های سیاسی نیز باید در محیطی غیر از دانشگاه، موضع گیری‌های خود را نشان دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شصت و پنجمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور امروز با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

غلامی در این نشست ضمن تشکر از زحمات معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌های کشور گفت: آنچه معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی را زنده و فعال نگه می‌دارد، اتصال و ارتباط با دانشجویان است و در واقع دانشجویان هویت خاصی به این حوزه بخشیده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان امور دانشجویان در راستای بهبود وضعیت دانشگاه‌ها و ارائه تسهیلات بیشتر به دانشجویان، افزود: در سال‌های اخیر بخش‌های مختلف سازمان از جمله صندوق رفاه دانشجویان، اقدامات خوبی را برای کم‌شدن مشکلات در دانشگاه‌ها برعهده گرفته‌اند که امیدواریم تلاش‌ها در این زمینه به‌صورت مستمر جهت رفع مشکلات ادامه پیدا کند.

وزیر علوم با بیان اینکه خوشبختانه نیم سال گذشته با همه فراز و نشیب‌های مالی، سیاسی و اجتماعی به خوبی طی شد، ادامه داد: مسائل پیش آمده اخیر، هزینه‌هایی نیز برای دانشگاه‌ها داشته که بر همین اساس دانشگاه‌ها باید شرایط خاص زمانی را مدنظر داشته باشند تا بتوان آثار و تبعات غیر منتظره و نامطلوب این وقایع را به حداقل رساند.

غلامی در ادامه با اشاره به لزوم تبادل تجربه دانشگاه‌ها با یکدیگر و به‌کارگیری تدبیر مناسب برای آینده، مطرح کرد: مسئولان دانشگاه‌ها باید با مشارکت و تبادل تجربه، آگاهی و دید خود را نسبت به مسائل مختلف افزایش دهند تا بتوانند هنگام شرایط خاص هیجانی، آمادگی بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به برخی رویدادهای پیش رو اظهار کرد: یکی از فضاهای پیش‌روی دانشگاه‌ها در نیمسال دوم، انتخابات مجلس شورای اسلامی است که انتظار داریم در آستانه این رویداد، فضای انتخاباتی در محیط‌های دانشجویی فعال و مشارکت در انتخابات تقویت شود.

وزیر علوم افزود: در محیط‌های دانشگاهی باید نقد و بررسی علمی و کارشناسی نسبت به انتخابات و مسائل سیاسی صورت گیرد و احزاب و گروه‌های سیاسی نیز باید در محیطی غیر از دانشگاه، موضع گیری‌های خود را نشان دهند.

وی ادامه داد: وزارت علوم از فضا و کرسی‌های انتخاباتی دانشگاه‌ها به دور از هیجانات کاذب سیاسی و مغرضانه حمایت می‌کند.

وزیر علوم با تاکید بر بهره‌مندی دانشجویان از دانش و علم اساتید در فضاهای انتخاباتی دانشگاه‌ها، عنوان کرد: دانشگاه‌ها به منظور وجود جریان‌های علمی در مدیریت مجموعه‌های دانشجویی، باید از ظرفیت اساتید و متخصصانی که مورد اقبال و توجه دانشجویان هستند، استفاده کنند.
غلامی در ادامه با اشاره به اقدامات بخش تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه صورت گرفته، تجهیز امکانات است؛ البته به دلیل اینکه در گذشته این حوزه فاقد زمینه و زیرساخت‌های مناسب بوده است، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

وزیر علوم در رابطه با تأمین امکانات تغذیه‌ای دانشجویان گفت: در این حوزه از سال گذشته یک حمایت متمرکز از سوی وزارت علوم وجود داشته است و علاوه بر آن، اوایل هفته آینده نیز حمایتی را در این زمینه نسبت به دانشگاه‌ها خواهیم داشت که امیدواریم این اقدام دانشگاه‌ها را در پایان و آغاز سال جدید یاری کند.

وی همچنین مشاوره دانشجویی را یکی از موارد مهم و مورد توجه در دانشگاه‌ها دانست و اظهار کرد: در این حوزه باید برنامه‌ریزی‌ها در سطح وسیع‌تر انجام شود و در کنار آن، بحث‌های بهداشتی و درمانی نیز از سوی معاونت‌های دانشجویی مدنظر قرار گیرد.

غلامی با اشاره به برخی عوارض روحی دانشجویان ناشی از شرایط فعلی، مطرح کرد: در شرایط کنونی با توجه به مسائلی که دانشجویان نسبت به آن‌ها دغدغه دارند لزوم استفاده از مشاوره در دانشگاه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

وزیر علوم تصریح کرد: در بحث ورزش نیز، تجهیز فضاهای ورزشی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم درحال انجام است زیرا هرچه دانشجویان بیشتری در حوزه ورزشی به‌خصوص ورزش جمعی، حضور داشته باشند، نشاط و امید بیشتری خواهند داشت.

وی در بخش دیگر سخنان خود، توجه به مسائل بهداشتی را یکی دیگر از مسائل مورد توجه در حوزه دانشگاه‌ها دانست و گفت: در حال حاضر باید از فضای فعلی جهت تاکید بر ضرورت بهداشت به دانشجویان به‌صورتی که سبب القای نگرانی و ناامیدی به آن‌ها نشود، استفاده کرد. بر همین اساس، درخصوص بیماری کرونا نیز باید مرجع اطلاع وزارت بهداشت باشد که خوشبختانه دکتر نمکی اخیراً در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که تاکنون هیچ موردی در این خصوص پیدا نشده است.

غلامی همچنین بر لزوم همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها نیز تاکید کرد و گفت: نگاه صرف به ظرفیت‌های فرهنگی یا دانشجویی، ممکن است مانع بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌ها شود لذا حتماً باید همکاری نزدیکی بین معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد زیرا معاونان دانشجویی و فرهنگی می‌توانند در برنامه‌های مختلف یکدیگر را یاری کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه باید با یک حمایت ضمنی بتوان فضای در خور شأن فرهنگی را در اختیار دانشجویان قرار دهیم، افزود: امروزه دانشگاه‌های مادر در استان‌ها باید با برگزاری جلسات و نشست‌های هم اندیشی، تجربیات خود را در بخش‌های مختلف با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از این طریق به دستاوردهای بیشتری در حوزه‌های مختلف دست یابند.

وی در رابطه با ساماندهی آموزش عالی نیز مطرح کرد: این امر مبتنی بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ در این مصوبه بحث ساماندهی و ماموریت‌گرایی به وزارت علوم تکلیف شده است. همچنین در این مصوبه عنوان شده، ساماندهی باید از طریق تجمیع، ادغام و بازنگری فعالیت‌های آموزش عالی صورت گیرد اما در جریان طراحی و پیگیری طرح ساماندهی، قرار نیست جایی را منحل کنیم و ادغام به‌صورت فیزیکی مطرح نیست. به عبارتی شبکه علمی در هر استان تشکیل می‌گردد و دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این شبکه قرار می‌گیرند.

غلامی بیان کرد: انتظار داریم هماهنگی به‌گونه‌ای باشد که برنامه‌های توسعه آموزش عالی در استان هماهنگ و مشترک و بعد از تعیین در شورای گسترش قابل انجام باشد. لذا انتظار داریم ماموریت‌گرایی در بین استان‌ها تعریف و موازی‌کاری حذف شود. طبعاً در کنار مراکز آموزش عالی دولتی، نگاه وزارت علوم حمایت و حفظ بخش غیردولتی با رعایت کیفیت‌های استاندارد تعریف شده، است. امیدواریم از ابتدای سال ۹۹ بتوانیم طرح ساماندهی را به اجرا بگذاریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060239

وب گردی

وب گردی