مشارکت ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در پروژه‌های فضایی/همکاری ایران در طرح ماهواره‌ای "اپسکو"

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران از مشارکت ایران در پروژه ماهواره‌ای «اپسکو» خبر داد و گفت: برخی از بخش‌های این پروژه به دانشگاه‌ها واگذار شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هادی رضایی، سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران را دو مجموعه‌ فعال در حوزه فضایی دانست که تحت نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند و افزود: در پژوهشگاه سه ماموریت اصلی "طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی" برای کاربرد در حوزه‌های کشاورزی و هواشناسی، "طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی" در مدار سنکرون با زمین و قرارگیری در مدار ۳۶ هزار کیلومتری و "حوزه کاربردی" در دستور کار است.
وی با اشاره به برنامه‌های این پژوهشگاه برای کاربردهای داده‌های ماهواره‌ای، اظهار کرد: پایش و مدیریت سطوح زیر کشت کشاورزی از جمله این کاربردها است. با استفاده از این کاربرد می‌توان میزان کشت محصولات کشاورزی را پایش کرد، ضمن آنکه در برخی از مناطق کشت برخی از محصولات به دلیل بحران آب ممنوعیت کشت دارند و با استفاده از داده‌های ماهواره‌ها می‌توان این مناطق را پایش کرد.

رضایی ادامه داد: هدف این پروژه، فراهم کردن اطلاعات موردنیاز بخش کشاورزی از تصاویر ماهواره‌ای از طریق ایجاد سامانه‌ای در این زمینه است. این سامانه می‌تواند اطلاعات سطح اراضی زیرکشت را در سطح منطقه مورد نظر، ارائه دهد و از طرفی میزان تولید محصول را برآورد کند.

همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها

رضایی با تاکید بر اینکه ما از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های صنعتی کشور در این زمینه بهره‌مند می‌شویم، ادامه داد: در حال حاضر با حدود ۳۰ شرکت دانش‌بنیان همکاری داریم و همکاری ما با دانشگاه‌ها در قالب واگذاری توسعه فناوری‌ها و تعریف رساله دکتری کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس تاکنون ۲۷۲ طرح با دانشگاه‌ها تعریف کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: در این قالب یکی از پژوهشگران پژوهشگاه فضایی با یکی از اساتید دانشگاهی مساله‌ فنی موجود در پروژه‌ها را مطرح می‌کند و این مساله از طریق رساله کارشناسی ارشد و یا تز دکتری از سوی دانشجویان پیگیری می‌شود و در صورتی که این مساله نیاز به چند تخصص داشته باشد، تیم تحقیقاتی دانشگاهی ایجاد و در قالب یک پروژه اجرایی می‌شود.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران با تاکید بر اینکه از سوی پژوهشگاه در قالب طرح‌های دانشگاهی تاکنون بالغ بر ۶.۵ میلیارد تومان حمایت صورت گرفته است، یادآور شد: کل این اعتبارات پرداخت نشده، چون طرح‌ها در حال اجرا هستند و بر اساس پیشرفت طرح‌ها، اعتبارات آن نیز پرداخت خواهد شد.

ارائه خدمات آزمایشگاهی

رضایی با بیان اینکه بسیاری از کشورها برخی از قطعات و زیر سیستم‌های ماهواره‌ها را خودشان نمی‌سازند، اظهار کرد: این قطعات و زیر سیستم‌ها در جای دیگری ساخته می‌شود و یا برخی از المان‌های ماهواره‌ را خریداری می‌کنند؛ ولی در کشور ما این امکان به دلیل تصمیمات ظالمانه‌ای که علیه ایران گرفته می‌شود، وجود ندارد؛ از این رو مجبوریم المان‌ها و زیر ساخت‌ها را در کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس آزمایشگاه‌های خوبی در پژوهشگاه فضایی ایران راه‌اندازی شده است که در کشور منحصر به فرد هستند، به گونه‌ای که اکثر دانشگاه‌هایی که در حوزه ساخت ماهواره فعال هستند، از ما خدمات آزمایشگاهی دریافت می‌کنند.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی تاکید کرد: با زیر ساخت‌های انجام شده تقریبا نیازی به انجام تستی در خارج از کشور نداریم.

انجام پروژه‌های بین‌المللی

وی از مشارکت این پژوهشگاه در پروژه‌های بین‌المللی خبر داد و یادآور شد: پروژه ماهواره‌ای "تری‌پلس" در سازمان همکاری فضایی آسیا-اقیانوسیه (APSCO) در حال اجرا است و سه زیر سیستم از این پروژه ماهواره‌ای به ایران واگذار شده و ما نیز بخشی از این پروژه را به دانشگاه‌ها سپرده‌ایم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1060250

وب گردی

وب گردی