پژوهشگران آمریکایی توانستند ربات نمونه‌گیر خون خود را با موفقیت روی انسان آزمایش کنند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، به نقل از گیزمگ، دو سال پیش، خبرهایی در مورد یک ابزار رباتیک منتشر شد که برای گرفتن نمونه‌های خون ابداع شده بود. این ابزار در آن زمان فقط روی دست‌های مصنوعی آزمایش شد اما اکنون نخستین آزمایش خود روی انسان‌های زنده را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این ابزار که توسط گروهی از پژوهشگران "دانشگاه راتگرز" (RU) آمریکا ابداع شده، ابتدا روی دست بیمار قرار می‌گیرد و سپس با استفاده از سیستم سونوگرافی، رگ مناسب را برای گرفتن خون پیدا می‌کند. ابزار پس از پیدا کردن رگ مناسب، سوزنی را در رگ قرار می‌دهد و نمونه خون را از آن می‌گیرد. نمونه خون برای بررسی، به یک تحلیل‌گر خونی منتقل می‌شود.

ربات نمونه‌گیر خون در آزمایش‌های اخیر، روی ۳۱ داوطلب به کار رفت. موفقیت این ربات روی ۲۵ داوطلب که رگ آنها به آسانی پیدا شد، ۹۷ درصد و روی بقیه داوطلبان، ۸۷ درصد بود.

پژوهشگران باور دارند که این ربات می‌تواند برای رسیدن به استانداردهای بالینی، کارآمد باشد. شاید این ربات بتواند علاوه بر گرفتن نمونه‌های خون، برای کارهای دیگری مانند آنژیوکت و دیالیز نیز به کار برود. هنگامی که تلاش‌های مکرر انسان‌ها برای یافتن رگ‌ها ناکام بماند، امکان بروز پیامدهایی مانند "فلبیت" (Phlebitis)، "ترومبوزیس" (Thrombosis) و عفونت وجود خواهد داشت.

"جاش لفیمر" (Josh Leipheimer)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ابزارهایی مانند این ربات می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا نمونه‌های خون را سریع‌تر، ایمن‌تر و با اطمینان بیشتر به دست بیاورند. این ابزارها می‌توانند از بروز پیامدهایی احتمالی و درد فرو رفتن چندین سوزن در پوست نیز پیشگیری کنند.

این پژوهش، در مجله "Technology" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1060256

وب گردی

وب گردی