تولید نخ از سلول های پوست انسان برای عمل‌های جراحی

محققان با استفاده از سلول های پوستی انسان نوعی نخ ابداع کرده اند که می توان آن را به اشکالی بافت، قلاب بافی کرد و در عمل های جراحی به کار برد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، به نقل از دیلی میل، محققان الیافی انعطاف پذیر از سلول های پوست انسان ابداع کرده اند که می توان آن را به اشکالی خاص بافت و برای مقاصد پزشکی استفاده کرد.

محققان فرانسوی از این الیاف در عمل های جراحی روی حیوانات استفاده کرده اند و معتقدند در آینده می توان از این الیاف انسانی برای پیوند بافت ها یا ترمیم اعضای بدن استفاده کرد.

در این تحقیق از سلول هایی به نام سلول های تارزا (fibroblast) استفاده شده که در آزمایشگاه پوستی انعطاف پذیر و کارآمد ساخته شود. این پوست تابیده می شود تا به شکل یک نخ در بیاید و بتوان آن را به ساختارهای مختلف تبدیل کرد.

«نیکلاس لو اورو» از انستیتو ملی تحقیقات پزشکی و بهداشت انگلیس و محقق ارشد این پژوهش می گوید: می توان با این نخ جیب دوخت، لوله ساخت و یا غشایی سوراخ دار تولید کرد. با کمک این نخ می توان بافتنی بافت، آن را تابید یا قلاب بافی کرد.

این نخ انعطاف پذیر برخلاف پوست مصنوعی که اشتعال زا است، می تواند فرایند درمان را تسریع کند. همچنین سیستم ایمنی بدن انسان آن را پس نمی زند و به همین دلیل برای استفاده در فرایندهای پزشکی ایده آل است.

برای تولید این الیاف ورقه هایی از پوست به شکل روبان هایی بریده و تابیده شدند تا نخ هایی با قدرت های مختلف بسازند. این نخ ها روی حیوانات آزمایش شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1060264

وب گردی

وب گردی