بیشترین سوال  مردم از خط ملی اعتیادچیست؟

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه یکی از سوالات مطرح شده تماس گیرندگان با «خط ملی اعتیاد» در خصوص نحوه دستگیری معتادان است، گفت: این درحالیست که این موضوعات درباره معتادان متجاهر است و چون همه گروه‌های مردم تفاوت بین معتادان عادی و متجاهر را نمی‌دانند در مورد این موضوع دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ماریت قازاریان با بیان اینکه به بیش از 38 هزار تماس با خط ملی اعتیاد طی ماه گذشته پاسخ داده شده است، گفت: حدود 82 درصد از تماس گیرندگان از بین زنان و بقیه تماس گیرندگان نیز مردان بوده اند.

وی با اشاره به بیشترین پرسش‌های تماس گیرندگان با این خط توضیح داد: در حال حاضر مهم‌‍ترین سوالی که مخاطبان خط ملی اعتیاد در تماس با آن مطرح می‌کنند در خصوص شناسایی محل درمان معتادان است. همچنین یکی از نکات قابل توجه این است که خانواده‌ها درباره دستگیری معتادان نیز سوالاتی را مطرح می‌کنند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه معمولا همزمان با نزدیک شدن به ایام پایان سال معمولا تماس‌های برقرار شده با خط ملی اعتیاد نیز افزایش می‌یابد، گفت: همچنین مردم در مدت اخیر درباره مخدر گل سوالات زیادی را مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد درباره این ماده مخدر در کشور اطلاعات زیادی باید به مردم داده شود تا هم نگرانی آنها کاهش یابد و هم باورهای نادرستی آنها در این خصوص اصلاح شود.

قازاریان ادامه داد: برای مثال یکی از باورهای نادرستی که درباره این ماده مخدر وجود دارد این است که مصرف گل اعتیاد آور نیست که باید اطلاعات لازم در اختیار افراد قرار بگیرد. همچنین همکاران ما این اطلاعات را در اختیار خانواده‌ها قرار می دهند که به جای گرفتن و بردن افراد معتادان آنها می‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند و آنها را به کلینیک‌های سرپایی ارجاع می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه گاهی خانواده‌ها فکر می‌کنند این اقدامات فایده‌ای ندارد، ادامه داد: درواقع آنها این اعتقاد را پیدا کرده‌اند که درمان با دارو فایده ندارد و باید به سمت بگیر و ببند بروند تا مشکل اعتیاد اعضای خانواده شان برطرف شود. این باور نادرستی است که در تماس‌های با خط ملی اعتیاد زیاد شنیده می‌شود. به ویژه اینکه مدام در رسانه‌ها از دستگیری معتادان صحبت می‌شود، این درحالیست که این موضوعات درباره معتادان متجاهر است و چون همه گروه‌های مردم تفاوت بین معتادان عادی و متجاهر را نمی‌دانند در مورد این موضوع دچار مشکل می‌شوند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تماس با خط ملی اعتیاد همزمان با شناخته‌تر شدن آن افزایش یافته‌است، توضیح داد: هرچه آگاهی رسانی در مورد این خط افزایش یابد، مردم هم بیشتر با آن تماس برقرار می‌کنند تا اطلاعات مورد نیازشان را دریافت کنند.

قازاریان با اشاره به اینکه تحصیلات تماس گیرندگان هم مقطع خاصی را نشان نمی‌دهد و سطح تحصیلات آنها از مقاطع مختلف است، افزود: خط ملّی اعتیاد دارای بانک اطلاعاتی از مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت است که با توجه به شرایط اقلیمی، استانی و همچنین نزدیکی به محل سکونت یا کار افراد و… مناسب‌ترین مرکز را به تماس‌گیرندگان معرفی می‌کند. همچنین این خط به افراد مبتلا به اعتیادی که خودشان با مرکز تماس گرفته و در ارتباط با شیوه و فرآیند درمان و مراکز معتبر، اطلاعاتی می‌خواهند، خدمات ارائه می‌دهد.

قازاریان در ادامه با اعلام اینکه خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ بدون کد هر روز (حتی روزهای تعطیل) از ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی تماس‌هاست، در ارتباط با خدمات این خط نیز گفت: در حوزه پیشگیری و راهنمایی به آن دسته از افرادی که مبتلا به اعتیاد نیستند اما نگرانی‌هایی در این باره دارند راهنمایی و خدمات ارائه می‌شود.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1060275

وب گردی

وب گردی