کشف مهره بازی 1200 ساله در جزیره مقدس

دانشگاه دورام انگلیس اعلام کرد که قطعه شیشه‌ 1200 ساله کشف شده احتمالا متعلق به یک بازیکن حرفه‌ای بازی‌های باستانی بوده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، قطعه 1200 ساله کشف شده مربوط به بازی‌های سلطنتی بوده است که در سپتامبر 2019 طی حفاری گورستان لیندیسفارن (جزیره مقدس) جزیره‌ای کوچک در ساحل شمال شرقی انگلیس پیدا شد.

لیندیسفارن زمانی خانه راهبان بود که صومعه قرون وسطایی را اداره می‌کردند و در 739 سال پس از میلاد مسیح توسط وایکینگ‌ها به طرز وحشیانه‌ای مورد حمله قرار گرفت.

«دیوید پتز» مدرس باستان شناسی دانشگاه دورام گفت: «این سنگ واقعاً کشفی شگفت انگیز است که به ما بینش خاصی از زندگی آن زمان در این صومعه را می‌دهد.این قطعه شبیه به دیگر یافته‌هایی است که در حاشیه دریای شمال یافت شده بود که نشان می‌دهد مردم لیندیسفارن علاوه بر داشتن اوقات فراغت پیوند خوبی باهم داشته‌اند.»

«مایا پینا داسیر»از دیگر کاشفان این قطعه اعلام کرد که 5 حباب سفید سطح این یافته را تزئین کرده که نشان می‌دهد این یافته قطعه پادشاه است.(قطعه ای که در بازی نماد پادشاه بوده است) این قطعه در حدود 2 سانتی متر یا در اندازه یک شکلات است.

داسیر اضافه کرد که این قطعه متعلق به سلطنتی است که قبل از حمله وایکینگ‌ها به صومعه لیندیسفارن در آنجا زندگی یا از آنجا بازدید می‌کردند.

به گفته این باستان شناس، سایر وسایل مرتبط با بازی معمولاً از چوب یا استخوان ساخته شده‌اند و محققان امیدوارند که با تجزیه و تحلیل بیشتر درباره نحوه ساخت و مواد سازنده آن اطلاعات کسب کنند.

قبل از ورود شطرنج در سده‌های یازدهم و دوازدهم، بازی‌های « tafl» در انگلیس، ایرلند، ایسلند، دانمارک و سوئد انجام می‌شد.

tafl خانواده‌ای از بازی‌های باستانی هستند که بر روی یک تخته گیم شطرنجی یا مشبک با دو ارتش، بازی می شدند.

داسیر اظهار کرد که اگرچه هر منطقه نسخه قوانین خود را داشت، اما اصول اساسی یکسان بودند: «از پادشاه مرکزی در برابر مهاجمین دفاع کنید.» در این بین نماد پادشاه یک قطعه تزئین شده بود و بقیه بیشتر شبیه به استخوان بودند.

این دومین قطعه مرتبط به بازی tafl است که در جزایر بریتانیا کشف شد. مورد دیگر در یکی از مناطق تپه‌ای واقع در «Dundurn» اسکاتلند به‌دست آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060287

وب گردی

وب گردی