آیا «2120» پایان جولان سرطان دهانه رحم است؟

صدها هزار نفر در سراسر جهان به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند و در حال حاضر این بیماری علت مرگ و میر بالا در بین زنان است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، متخصصان و سازمان بهداشت جهانی (WHO) معتقدند که ظرف 100 سال آینده می‌توانیم سرطان دهانه رحم را به طور کلی ریشه کن کنیم.

محققان وابسته به WHO استدلال کردند که اگر کشورهای جهان اقدامات پیشگیرانه مناسب را اعمال کنند سرطان دهانه رحم ریشه کن خواهد شد.

طبق آمار WHO، در سال 2018 (آخرین سالی که داده‌ها در دسترس است) حدود 570هزار مورد جدید سرطان دهانه رحم در سطح جهان وجود داشته است.

آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که این نوع سرطان به‌ویژه در کشورهای با درآمد متوسط ​​و رو به پایین علت مرگ و میر زیادی است. با این وجود، استفاده از اقدامات پیشگیرانه درست می‌تواند این مقدار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اکنون، دو مطالعه جداگانه که در «Lancet» منتشر شده نشان می‌دهد که سرطان دهانه رحم می‌تواند طی 100 سال آینده به یک بیماری فراموش شده تبدیل شود.

این مطالعات که توسط محققان وابسته به کنسرسیوم الگوی حذف سرطان دهانه رحم WHO انجام شده تدابیری را در مورد پیشگیری از این سرطان به کشورهای مختلف توصیه می‌کند.

این کنسرسیوم به همت پروفسور «مارک بریسون» از دانشکده پزشکی دانشگاه لاوال کبک کانادا برگزار می‌شود.

واکسن و غربالگری ضروری است

در این مطالعه، محققان پیش بینی کردند که واکسیناسیون دختران کشورهای کم درآمد و متوسط ​​در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند منجر به کاهش 89.4درصدی موارد سرطان دهانه رحم طی یک قرن آینده شود.

HPV ویروسی گسترده است که افراد فعال جنسی در طول زندگی خود بیشتر دچار عفونت آن می‌شوند.

معمولاً عفونت HPV به تنهایی و بدون تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شخص منتقل می‌شود. با این حال این ویروس در موارد شدیدتر باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان می‌شود که مهم‌ترین عامل ریسک سرطان دهانه رحم است.

اما واکسیناسیون در برابر HPV می‌تواند از بروز این احتمالات جلوگیری کند. در حال حاضر انستیتوی ملی سرطان (NCI) توصیه می‌کند که کودکان، در حدود سن 11 تا 12 سالگی علیه HPV واکسینه شوند. آن‌ها همچنین متذکر می‌شوند که افراد واکسیناسیون را در اوایل 9 سالگی دریافت کنند.

بریسون و همکارانش طی مطالعه اول خود استدلال می‌کنند که کشورهای با درآمد پایین ​​و متوسط درصورت واکسیناسیون کافی ​​می‌توانند تا سال 2120 از حدود 61 میلیون مورد سرطان دهانه رحم جلوگیری کنند.

آن‌ها اعلام کردند که غربالگری برای این نوع سرطان دو بار در طول زندگی فرد می‌تواند بروز آن را 96.7درصد کاهش دهد و از 2.1 میلیون مورد جدید جلوگیری کند.

این تیم همچنین پیش بینی کرده در کشورهایی که با موفقیت سیاست واکسیناسیون HPV را به مرحله اجرا درآورند، ممکن است دستیابی به حذف کامل سرطان دهانه رحم در مقطعی بین سال‌های 2055 - 2102 حاصل شود.

بریسون اعلام کرد که برای اولین بار تخمین زده شد که اگر استراتژی سازمان بهداشت جهانی اجرا شود از چه مقدار از موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌شود.

تعهد بین المللی لازم است

محققان کنسرسیوم WHO در مطالعه دوم خود تخمین زدند که در کشورهایی با درآمد پایین ​​و متوسط (مناطقی که جمعیت آنها بیشتر تحت تاثیر سرطان دهانه رحم هستند) میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان در سال 2020 به میزان 2/13 به ازای هر 100هزار نفر خواهد بود.

با این حال اگر این کشورها سیاست‌های غربالگری موثر دو بار در سال و همچنین در صورت لزوم درمان مناسب را انجام دهند، می‌توانند میزان مرگ و میر را تا سال 2030 به اندازه 34.2درصد کاهش دهند.

این به معنای جلوگیری از مرگ 400هزار نفر مرتبط با سرطان دهانه رحم طی تنها 10 سال است. محققان متذکر می‌شوند که حتی مراجعه افراد به غربالگری سرطان دهانه رحم یک بار در طول عمر نیز می‌تواند به نتایج مشابه برسد.

بریسون و همکارانش همچنین پیش بینی کردند که بهبود میزان واکسیناسیون می‌تواند میزان مرگ و میر را تا سال 2070 61.7درصد کاهش دهد. وی همچنین خاطرنشان کرد که افزودن غربالگری بهتر و استفاده از شیوه‌های درمان سرطان دهانه رحم میزان مرگ و میر را تا 88.9درصد کاهش می‌دهد.

محققان معتقدند که از الان تا 100 سال آینده واکسیناسیون مناسب HPV میزان مرگ و میر را تا 89.5درصد کاهش می‌دهد و از 45.8 میلیون مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

استفاده از روش‌های غربالگری بهتر و درمان سرطان به همراه این امر تا 2120 منجر به کاهش 97.9درصد مرگ و میر می‌شود. یکبار غربالگری در طول زندگی از مرگ 60.8 میلیون نفر در این بازه زمانی جلوگیری می‌کند در حالی که غربالگری دو بار در طول زندگی 62.6 میلیون نفر را از مرگ نجات می‌دهد.

بریسون اعلام کرد که اگر این استراتژی توسط کشورهای اتخاذ و اعمال شود، سرطان دهانه رحم تا سال 2040 بین کشورها با درآمد بالا و تا 100 سال آینده در سراسر جهان از بین می‌رود که این پیروزی برای سلامتی زنان است.

این دانشمند هشدار داد که این تنها با تعهد قابل توجه بین المللی و مالی قابل دستیابی است تا بتوان پیشگیری و معالجه را افزایش داد.

سرطان دهانهٔ رحم (cervical cancer) یا سرطان گردن رحم گونه‌ای سرطان است که از گردن رحم آغاز می‌شود؛ این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول ایجاد می‌شود و این سلول‌ها می‌توانند در دیگر اعضای بدن گسترش یابند یا به آن‌ها حمله کنند. در ابتدای ابتلاء به این بیماری، معمولاً نشانه‌ای بروز پیدا نمی‌کند. نشانه‌های بعدی این بیماری شامل مواردی همچون خونریزی واژنی، درد لگن یا دردآمیزش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060317

وب گردی

وب گردی