مسابقه ایده‌پردازی پتانسیل‌های کویر برگزار می‌شود/ جایزه ۳میلیونی برای ایده‌های برتر

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان از برگزاری مسابقه ایده پردازی و ساخت دست سازه با الهام از امکانات کویر در روز ۸ اسفند ماه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در جنوب سمنان مناطقی چون دشت کویر، ریگ جن، تپه‌های حصار، تپه دلازیان، و تپه‌های میرک از مهم‌ترین ویژگی‌های جغرافیایی به شمار می‌روند. مشخصه‌ای که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان را بر آن داشته تا در این واحد دانشگاهی مسابقه‌ای با عنوان ایده‌پردازی و ساخت دست سازه با الهام از امکانات کویر را برگزار کرده و از امکانات کویر به نحو مطلوب استفاده کنند.

در همین راستا مهسا صداقت در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مسابقه ایده پردازی و ساخت دست سازه با الهام از امکانات کویر گفت: کویر یک سری پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی دارد؛ به طور مثال انرژی خورشیدی کویر، گچ و نمک که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. البته کویر با تمام پتاسیل‌ها و امکاناتی که دارد با یک سری چالش‌هایی نیز روبروست که این چالش‌ها موضوعاتی است که در طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی نیز جزو چالش‌های کویر مطرح شده است.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان درباره این چالش‌ها توضیح داد: کویر با چالش‌هایی مثل کم آبی، شوری و بیابان زایی درگیر است که البته در کنار این چالش‌ها یک سری مواد آلوده کننده کویر مثل لاستیک و فلزات نیز می‌تواند در تولید ابزار آلات خاص مورد توجه قرار گیرد. ضمن این که با توجه به چالش‌های کویر، معماری آن نیز یک نوع معماری خاصی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

صداقت با بیان این که این مسابقه را برای حل این مشکلات، چالش‌های کویر و همچنین استفاده از پتانسیل‌های کویر ترتیب دادیم اظهار کرد: در این مسابقه هم قسمت ایده‌پردازی و هم قسمت دست سازه وجود دارد که هم در رده دانشجویی و هم دانش آموزی برگزار می‌شود. محورهای مسابقه نیز بر همین اساس به دو بخش تقسیم شده است.

او تصریح کرد: بخش ایده‌پردازی دو محور دارد؛ ایده نو جهت استفاده بهینه از پتانسیل‌های کویر مثل انرژی‌های خورشیدی، خاک، نمک و ایده نو جهت حل مشکلات مناطق کویر مثل کم آبی و شوری توسعه نیافتگی.

صداقت با تاکید بر این که بخش دست‌سازه عبارت از ساخت دست‌سازه با امکانات کویر است ادامه داد: این بخش هم می‌تواند امکانات کویر، مواد آلوده کننده کویر و هم ساخت ماکت معماری کویر را دربرگیرد که که مشکلات کویری حل شود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان درباره نحوه برگزاری این مسابقه نیز توضیح داد: مسابقه هم به صورت انفرادی و هم تیمی برگزار خواهد شد اما در مسابقات تیمی یک نفر به عنوان مسئول انتخاب خواهد شد که بتواند پرزنت مسابقه را انجام دهد. ایده‌ها و آثاری که برای ما ارسال می‌شود از طریق سایت مسابقه داوری شده و 10 تیم برتر در هر بخش ( ایده پردازی و ساخت دست سازه) انتخاب و معرفی می‌شوند.

صداقت با بیان این که برگزاری مسابقه 8 اسفندماه خواهد بود گفت: در روز نهایی مسابقه تیم‌های برتر موظف هستند ایده یا آثار خود را بین زمان سه تا 5 دقیقه معرفی کنند. سپس داوران ایده‌های برتر را انتخاب کرده و تیم‌های اول تا سوم علاوه بر جوایز نقدی می‌توانند از مشاوره، حمایت و تسهیلات برای ادامه کار و فعالیت خود از طریق باشگاه پژوهشگران جوان استفاده کنند.

او تاکید کرد: همچنین این ایده‌ها به پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز شتابدهنده معرفی خواهند شد تا ایده خود را پیگیری کرده تا ایده به مرحله عمل برسد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان درباره جوایز نیز گفت: در هر بخش به تیم اول 3 میلیون تومان جایزه نقدی، تیم دوم یک میلیون 500 هزار تومان و تیم سوم 800 هزار تومان تعلق خواهد گرفت. نکته دیگر این که علاوه بر تیم‌های اول تا سوم، ایده‌های برتر دیگر نیز مورد حمایت باشگاه قرار گرفته و به مراکز رشد معرفی شده و می‌توانند از مشاوره، تسهیلات و حتی امکان طرح‌هایی که در باشگاه پیش بینی شده نیز استفاده کنند.

صداقت در پایان گفت: مهلت آثار ایده‌ها و آثار تا 28 بهمن ماه خواهد بود و متقاضیان می‌توانند آثار خود را به آدرس http://www.bpj.semnaniau.ac.ir/ ارسال کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060327

وب گردی

وب گردی