زنان با پیروزی انقلاب اسلامی هویت اجتماعی پیدا کردند

الهه کولایی، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی گفت: زنان با پیروزی انقلاب اسلامی، هویت اجتماعی پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، الهه کولایی در نشست بررسی نقش زنان در افق چهل سال انقلاب که به همت بسیج دانشجویی بعد از ظهر امروز شنبه ۱۹ بهمن‌ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در جلسات کوتاه، تنها می‌توان اشاراتی به نقش‌آفرینی زنان در انقلاب اسلامی داشت و دانشجویان باید در کتابخانه‌ها و اینترنت به مطالعات گسترده‌‌تر بپردازند.

وی با بیان اینکه زنان در پیروزی اتقلاب اسلامی پیشتاز بودند، گفت: زنان در دوران دفاع مقدس نیز در تشویق مردان برای اعزام به جبهه‌های جنگ بسیار اثرگذار بودند.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زنان در جنبش‌های سیاسی مختلف سال‌های اخیر حضور مؤثری داشتند و حق‌طلبی و حق‌جویی در زنان جامعه نمود بیشتری دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر زنان در حوزه نظامی و تصمیم‌گیری نقشی ندارند. زنان در دوره‌هایی که باید فداکاری کنند نظیر جنگ نقش خود را ایفا می‌کنند؛ اما از توزیع قدرت و کسب مقام سهمی ندارند و از سوی جامعه و جریان‌های قدرت پس زده می‌شوند؛ زیرا هنوز ناباوری نسبت به توانایی‌های زنان وجود دارد.

کولایی خاطرنشان کرد: برابری انسانی و حقوقی هنوز بین زنان و مردان در جهان برقرار نشده و مختص به جامعه ایرانی نیست.

این فعال حوزه زنان بیان کرد: زنان ایرانی در انقلاب اسلامی، فضایی را برای بروز استعدادها و حیات اجتماعی خود جستجو می‌کردند؛ زیرا در اسلام، الگوهای زن موفق نظیر حضرت زهرا (س) وجود دارد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب اسلامی تولد حضرت زهرا (س) را روز زن را نام‌گذاری کردند تا جایگاه و نفوذ زن در انقلاب به خوبی تبیین شود. انقلاب نسبت به مدل نوسازی زن در دوران پهلوی، موضع عکس دارد.

کولایی اضافه کرد: زنان با پیروزی انقلاب اسلامی، هویت اجتماعی پیدا کردند؛ اما در سال های اخیر شایسته‌سالاری در حوزه زنان از بین رفته است.

کولایی ادامه داد: موضوع زنان یکی از سیاسی‌ترین حوزه‌های کشور بوده؛ زیرا در شکل‌گیری نظام قدرت اثرگذار است، به همین دلیل زنان در نزدیکی انتخابات اهمیت پیدا می‌کنند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اصول‌گرایان گمان می‌کنند زنان در ایران هیچ‌ مشکلی ندارند و با شعارهای شیک بار دیگر قصد ورود به مجلس را دارند.

وی ادامه داد: اگر عملکرد مجلس نهم و دهم در حوزه زنان را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، متوجه عملکرد ضعیف نمایندگان در قانون‌گذاری در این حوزه خواهیم شد.

کولایی عنوان کرد: برخی افراد می‌گویند زنان در کشور تحصیلات دارند؛ اما باید گفت با وجود تحصیلات هنوز جایگاهی در اداره کشور ندارند. نرخ ازدواج و طلاق نشان می‌دهد هنوز زنان ایرانی قربانی هستند.

این فعال حوزه زنان گفت: در حال حاضر رؤسای دانشگاه‌های زن انگشت‌شمار بوده و سهم مدیران زن در تمامی سطوح بسیار اندک است.

وی ادامه داد: زنان به جرم زن بودن نباید با وجود شایستگی از سوی مسئولان کنار گذاشته شوند.

کولایی بیان کرد: متأسفانه بسیاری از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب در حوزه زنان تحقق پیدا نکرد، به‌عنوان مثال مسئله امنیت زنان هنوز در کشور حل نشده است.

این استاد دانشگاه گفت: زن ایرانی به‌ازای تلاش، ایثار و شایستگی نتوانسته جایگاه خود را در جامعه کسب کند.

وی ادامه داد: ایرانی‌ها چون پسوند اسلامی را یدک می‌کشند، فکر نکنند با ملت‌های دیگر فرق دارند؛ بلکه در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بسیار ضعیف عمل کرده است.

کولایی ادامه داد: زنان در ایران مرخصی زایمان می‌روند و زمانی که برگردند، می‌بینند از محل کار خود اخراج شده‌اند؛ پس قانون‌گذاری بدون فرهنگ‌سازی هیچ تأثیری در حوزه زنان ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060343

وب گردی

وب گردی