آمار نداریم؛ اما احساس می‌کنیم تخلف‌های علمی کم شده است!

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: آماری نداریم، فعلاً کاهش تعداد تخلف‌های علمی در حد احساس است و به‌شکل کمی درنیامده؛ اما به نظر می‌رسد برخوردها مؤثر بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدیرکل حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چندی پیش از احراز تخلف علمی 2 هزار دانشجو در زمینه مقاله و پایان‌نامه نویسی با استعلام از سازمان سنجش آموزش کشور و مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

بنا بر صحبت‌های حسین آقابابایی، فروشندگان پایان‌نامه‌ها، شغل‌های پوششی داشتند و مترجم بودند که اطراف میدان انقلاب، واحد آپارتمانی برای ترجمه، تایپ و تکثیر در اختیار داشتند. بعد از شناسایی این مراکز، متخلفان تعهد محضری دادند و قرار تأمین برای آنها صادر شد تا دیگر به این موارد نپردازند.

نکته مهم اینجاست که طبق گفته‌های آقابابایی، وزارت علوم چند نفر را به‌عنوان مشتری برای بررسی فعالیت‌های آنها به میدان انقلاب فرستاده که باز هم مشاهده شده این افراد همچنان به‌صورت مخفیانه مشغول فروش پایان‌نامه هستند.

مجتبی صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره این موضوع گفت: بحث افراد با مؤسسات متفاوت است. روند معمول در پیگیری‌هایی که دفتر حقوقی وزارت علوم انجام می‌دهد، این است که در هماهنگی با قوه قضائیه، جمع‌بندی‌های لازم را انجام می‌دهند. اگر به این نتیجه برسند که مؤسسه‌ای در حال تخلف است، موضوع را با قوه قضائیه مطرح می‌کنند؛ کما اینکه تعدادی از مؤسسات مختلف، پلمپ شده‌اند.

وی ادامه داد: دفتر حقوقی وزارت علوم، اسامی مؤسسات متخلف را به قوه قضائیه اعلام کرده و قوه برای پلمپ مؤسسات مذکور اقدام می‌کند. در نهایت پرونده به حوزه قضایی ارسال و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: احتمالاً منظور مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم از فعالیت دوباره متخلفان، مؤسساتی هستند که در پوشش جدید اقدام به فعالیت می‌کنند. هنوز میزان برخوردها و ممانعت‌هایی که باید صورت بگیرد، در حدی نیست که افراد قدیمی یا جدید دوباره دست به تخلف نزنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: البته خوشبختانه روند به‌گونه‌ای است که احساس می‌شود اتفاق مثبتی در حال رخ دادن بوده و برخوردهای اخیر قطعاً تأثیر داشته است.

صدیقی در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از کاهش تعداد تخلفات علمی در دست است یا خیر، گفت: آماری نداریم، فعلاً در حد احساس است و به‌شکل کمی درنیامده؛ اما به نظر می‌رسد برخوردها مؤثر بوده است. اگر به خیابان انقلاب سر بزنید، احساس می‌کنید پایان‌نامه‌فروشی حداقل به میزان گذشته، علنی نیست. این اتفاق، توفیق محسوب می‌شود؛ اما کافی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060364

وب گردی

وب گردی