تنیس سن و سال نمی‌شناسد/ با نصف بودجه سال قبل به مرحله نهایی مسابقات لیگ صعود کردیم

سرمربی تیم تنیس روی میز دانشگاه آزاد از صعود این تیم به مسابقات مرحله نیمه نهایی خبر داد و تاکید کرد که این موفقیت در شرایطی رقم خورده که بودجه این تیم به نسبت سال گذشته نصف شده است.

مهران احدی سرمربی تیم تنیس روی میز دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص وضعیت تیم تنیس در لیگ برتر گفت: مسابقات مرحله اول یا گروهی سوپر لیگ تنیس روی میز به پایان رسید و وقت آن رسیده تا در مورد این مسابقات صحبت کنم.

تیم ما با نصف بودجه سال گذشته خود وارد مسابقات فصل جدید شد. با توجه به اینکه بودجه دانشگاه آزاد طوری است که دیرتر از موعد هم تصویب می شود، خیلی دیر هم متوجه شدیم که چه میزان بودجه ای در اختیار ما قرار خواهد گرفت. در این مدت به لحاظ حرفه ایی و اخلاقی نمی شد بازیکنی را جذب کنیم چرا که اگر در نهایت متوجه می شدیم خرید آن بازیکن با بودجه ما در تضاد است به مشکل می خوردیم.

وی افزود: امسال تیم پتروشیمی هزینه های زیادی کرد و بازیکنان مطرح را به خدمت گرفت و دست ما از ستاره ها کوتاه ماند هم چنین هفت نفر اصلی تیم ملی و بازیکنان رنکینگ برتر ایران همگی با قراردادهای چندین برابری که تیم ما قادر به پرداخت آن هزینه ها نبود به تیم پتروشیمی پیوستند و از نظر نفرات اصلا با تیم پتروشیمی قابل مقایسه نبودیم.

احدی تاکید کرد: در مرحله گروهی هشت تیم به صورت دوره ای و رفت و برگشت باهم مسابقه دادند که تیم دانشگاه آزاد فقط به پتروشیمی باخت و دیگر تیم ها را با فاصله خوبی شکست داد و با اختلاف نسبت به سایر تیم ها در جایگاه دوم قرار گرفت و به مرحله پلی آف صعود کرد. مسابقات پلی آف به این صورت برگزار می شود که تیم اول با تیم چهارم دیدار خواهد کرد و تیم دوم به مصاف تیم سوم خواهد رفت و تیم دانشگاه آزاد در این مرحله در مقابل تیم رعد پدافند قرار خواهد گرفت که که بازیکنان خوبی دارد و از ابتدای مسابقات رقیب اصلی ما بود. در مرحله پلی آف نیز بازی ها به صورت رفت و برگشت انجام می شود و در صورت برد راهی فینال خواهیم شد.

وی افزود: در دور رفت مرحله گروهی با تیم رعد پدافند با نتیجه سه بر سه مساوی کردیم اما در دور برگشت این تیم را با نتیجه چهار بر دو شکست دادیم و امیدواریم در پلی اف هم در مقابل تیم خوب رعد پدافند موفق شویم. در مجموع از عملکرد بازیکنان که در مقابل تیم هایی مثل شهرداری کرج و آبادان فراتر از حد انتظار ظاهر شدند بسیار راضی هستیم و جا دارد از تلاش های کادر فنی و سرپرست تیم هم تشکر ویژه ایی کنیم.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون تنیس روی میز تصریح کرد: شیوه برگزاری مسابقات کشوری وضعیت خوبی دارد البته به نظر بنده باید اصلاحاتی در زمینه قوانین مسابقات باشگاهی انجام شود. برای مثال شرایط جذب بازیکنان در تیم های مختلف بررسی شود که طوری نباشد تنها یک یا دو تیم تمام ستاره ها را جذب کنند چرا که این امر سبب می شود جذابیت و حساسیت مسابقات کاهش پیدا کند و سطح کیفی لیگ پایین بیاید. مورد بعدی این است که باید تجدید نظری در داوری مسابقاتانجام شود. ازمسئولین فدراسیون انتظار داریم در این زمینه با جدیت بیشتر و عملی تر برخورد کند. وقتی می بینیم داور نسبت به خطای مکرر یک بازیکن هیچ واکنشی نشان نمی دهد، متوجه می شویم که زمان تجدید نظر در وضعیت داوری لیگ فرا رسیده است.

یه گفته احدی با توجه به بودجه ای که برای تیم در نظر گرفته شده و هزینه های انجام شده و همینطور بازیکنان تیم های مختلف علی الخصوص تیم پتروشیمی که عملا می توان گفت چیزی در حدود ۶ برابر تیم ما هزینه کرده است، واقعا نتایج قابل قبولی گرفته ایم.

سرمربی تیم تنیس روی میز دانشگاه که با سابقه ترین بازیکن لیگ برتر به حساب می آید در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز پیرامون چگونگی حضورش در این مسابقات حرفه ای و سنگین تاکید کرد: رشته های ورزشی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. در بعضی از رشته های ورزشی فاکتورهای جسمانی بسیار مهم است و اگر فرد سن و سال زیادی داشته باشد عملا به موفقیتی دست پیدا نمی کند اما در بعضی دیگر از رشته های ورزشی بعضی از فاکتور ها غالب است برای مثال در رشته بسکتبال فردی که قد بلندی داشته باشد نیم بیشتری از راه موفقیت را طی کرده است یا در رشته وزنه برداری قدرت عضلانی و استایل بدنی فاکتورغالبی است و کسی که این موارد را داشته باشد شانس موفقیت بیشتری پیدا می کند.

وی افزود: در رشته های دومیدانی فاکتور آمادگی جسمانی فاکتور غالب است و اگر فردی این فاکتورها را نداشته باشد در مسیر موفقیت قرار نمی گیرد. اما اگر ما این رشته ها را با رشته هایی نظیر تنیس روی میز و رشته های مشابه آن مقایسه کنیم، متوجه می شویم فاکتورغالب خاصی در این رشته وجود ندارد. در این رشته نه نیاز به استایل بدنی خاصی است و نه به فاکتورهای امادگی جسمانی وابستگی خاصی احساس می شود. یکی از ویژگی ها و سختی های این رشته این است که فاکتورهای بسیار زیادی برای موفقیت در این رشته نیاز است و فاکتور غالب در این رشته وجود ندارد.

احدی تاکید کرد: از آنجایی که تنیس روی میز یک رشته مهارتی است فاکتور آمادگی جسمانی نمی تواند نقش خیلی پر رنگی در آن ایفا کند، نقش تکنیک و تاکتیک در آن پر رنگ می شود. اگر فرد توانایی اجرای تاکتیک ها را ، نداشته باشد نمی تواند موفق شود. عواملی مثل آنالیز تاکتیک ها، امتیازات و نهایتا آنالیز هر بازی بسیار مهم است و مسائل روان شناختی و آشنایی با آن یکی دیگر از عواملی است که به موفقیت در این رشته کمک شایانی می کند.

وی افزود: برای مثال اگر فرد آمادگی روحی برای برگزاری مسابقه را نداشته باشد دیگر فاکتورها نظیر تکنیک، آمادگی جسمانی هم به کمک او نخواهند آمد. به همین دلیل دامنه سنی قهرمانی در رشته تنیس روی میز از دیگر رشته ها بالاتر است و فرد از سنین بسیار پایین تا سنین بسیار بالا توانایی قهرمانی را خواهد داشت. شواهد امر هم نشان دهنده این موضوع است برای مثال یک بازیکن ژاپنی به نام های ماتا در سطح بین المللی می درخشد که در سن ۱۵ سالگی در رده سنی بزرگسالان یکی از قهرمانان این رشته است و رنکینگ بسیار خوبی دارد و نام این بازیکن می باشد. در طرف مقابل اما بازیکن های زیادی نظیر تیمو بول آلمانی، سامسانوف بلغاری و میشل سیو اتریشی وجود دارند که در سنین بالای ۴۰ سال در مسابقات جهانی شرکت کردند و قهرمانی هم بدست آورده اند.

احدی تصریح کرد: با بررسی قهرمانان المپیک در این رشته متوجه خواهید شد که بازیکنان بالای ۴۰ سال مقام های زیادی بدست آورده اند و در حال حاضر حتی بازیکنان بالای ۵۰ سال هم در سطح بالا در این رشته رقابت می کنند. اگر بازیکن از لحاظ روحی و روانی شرایط ایده آلی داشته باشد، تاکتیک های مناسبی اتخاذ کند و قدرت آنالیز بالایی نسبت به بازی حریف داشته باشد در هر سنی موفق خواهد بود البته عوامل دیگری مثل استایل و سبک بازیکن نیز خیلی مهم است.

سرمربی تیم تنیس روی میز افزود: بازیکنی که به اصطلاح یک جناحه یا یک طرفه باشد در سنین بالا به مشکل می خورد چرا که آن چالاکی لازم را ندارد اما اگر سبک بازی فرد دو جناحه یا دو طرفه باشد و از آنالیز بازی خوبی بهره ببرد و بداند چطور در امتیازات مهم عمل کند حتی در سنین بالا هم موفق می شود. در واقع مهمترین عامل در تنیس روی میز فکر یا آنالیز بازی است. فرد باید قبل از شروع بازی، حریف خود را به خوبی آنالیز کرده باشد و نقاط ضعف او را بشناسد و همچنین باید از تمام نقاط زمین و از پیچ های مختلف برای امتیاز گرفتن استفاده کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در تنیس روی میز آسان ترین آموزش، آموزش تکنیک ها است ولی در طرف مقابل آموزش تاکتیک ها، آنالیز بازی، آموزش نقاط فرود توپ، استفاده از پیچ های مختلف و موقعیت شناسی بسیار دشوارتر به حساب می آید. در صورتی که فرد استعداد لازم و شخصیت مناسب را داشته باشد درصد موفقیت بیشتری دارد. در تاریخ تنیس روی میز همواره افرادی که روی تاکتیک ها تکیه داشته اند از افرادی که به تکنیک ها بسنده می کنند موفق تر می شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1060367

وب گردی

وب گردی