گام مهم صنعت فضایی کشور برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از گام مهم دیگر کشورمان در حوزه صنعت فضایی برای رسیدن به مدار 36 هزار کیلومتری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی در آستانه بر مدار قرار گرفتن ماهواره سنجشی ظفر در مدار ۵۰۰ کیلومتری از گام بلند صنعت فضایی کشور برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری خبر داد.

وزیر ارتباطات با هشتک «خبر خوب» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «پس از چند بار عدم موفقیت، موتور «آرش» که قادر است ماهواره‌ها را از مدار ۵۰۰ کیلومتری تا مدار ۲۱۰۰۰ کیلومتری انتقال دهد، آزمایش «موفق» خود در شرایط خلأ را در پژوهشگاه فضایی ایران پشت سر گذاشت.»

آذری جهرمی در خاتمه با هشتک «#آینده_روشن» نوشت: «یک گام مهم دیگر برای رسیدن به مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری.»

گفتنی است به‌زودی ماهواره سنجشی ظفر در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتر مدار زمین قرار می‌گیرد. عملکرد ماهواره ظفر حداقل برای یک و سال نیم در نظر گرفته‌ شده و با وزن ۱۱۳ کیلوگرم در مدار لئو (مدار پایینی زمین) قرار می‌گیرد. مدت گردش این ماهواره در شیب ۵۶ درجه مدار زمین حدود ۹۴ دقیقه طول خواهد کشید.

کاربردهای این ماهواره شامل پایش مرز دریاچه‌ها، پایش خطوط ساحلی، به‌روزرسانی نقشه کاربری اراضی، به‌روزرسانی نقشه مرز پهنه‌های کشاورزی، به‌روزرسانی نقشه پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران در نواحی شهری، تهیه نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) و تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری است.

باوجود آنکه صنعت فضایی ایران در دوره تحقیقاتی به سر می‌برد و در این دوره ناکامی جزئی از مسیر موفقیت محسوب می‌شود اما امیدواری بسیاری وجود دارد که این بار ماهواره ظفر به همراه ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت بر مدار زمین قرار گیرد که با دریافت و تحلیل داده‌های آن در ایستگاه‌های فضایی داخل کشور - که آن نیز توسط دانشمندان توانمند کشورمان ساخته‌شده است- گام بلندی در تکمیل چرخه صنعت فضایی کشور برداشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060368

وب گردی

وب گردی