منتظر تغییرات جدی در محتوای کتب درسی باشید

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه مفاهیم کتاب درسی به لحاظ ارتباط طولی و عرضی و سازماندهی محتوای درونی باید با دانش پیش‌نیاز ارتباط داشته باشد، خاطرنشان کرد: مفاهیم کتاب‌های درسی باید بتواند قدرت کشف، ابتکار و خلاقیت دانش‌آموز را تحریک کند.

فرهاد کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در آستانه تغییرات جدی در محتوای کتب آموزش و پرورش هستیم، اظهار کرد: تغییرات محتوایی در کتاب‌های درسی از سال 90 آغاز شده و تاکنون در حوزه همسوسازی ادامه داشته است. برخی از همسوسازی‌های مطالب در زمینه استقرار اوضاع تربیت و یادگیری در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آغاز شده است.

وی ادامه داد: محتوای کتاب‌های درسی باید به سمتی حرکت کند که مشوق دانش‌آموزان باشد؛ همچنین انگیزه‌های لازم را برای آنان فراهم کند تا دانش‌آموز بتواند با تکیه بر محتوای درسی، به نوعی یادگیری برسد که خودش آن را سازماندهی و راهبری می‌کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه خود دانش‌آموز باید مفهوم دانش را بسازد بیان کرد: در چارچوب کتاب‌های درسی باید زمینه‌ استقرار نوعی یادگیری فراهم شود که توسط خود دانش‌آموزان کشف و تنظیم شده باشد.

وی بر لزوم تقویت حس کنجکاوی توسط محتوای کتاب‌های درسی تاکید کرد و گفت: محتوای کتاب‌های درسی باید به سمتی حرکت کند که زمینه مطالعه و انگیزه بیشتر و برانگیختن حس کنجکاوی در دانش‌آموزان را فراهم کند.

کریمی با بیان اینکه مفاهیم کتاب درسی به لحاظ ارتباط طولی و عرضی و سازماندهی محتوای درونی باید با دانش پیش‌نیاز ارتباط داشته باشد، خاطرنشان کرد: مفاهیم کتاب‌های درسی باید بتواند قدرت کشف، ابتکار و خلاقیت دانش‌آموز را تحریک کند. این مفاهیم باید به گونه‌ای طراحی شود تا اهدافی که پیش‌تر به آن اشاره شد را در دانش‌آموزان تقویت کند، معلمان نیز باید در این راستا به دانش‌آموزان کمک کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه «کتاب‌های درسی تا چه‌ اندازه‌ در راستای یادگیری بر پایه کشف و تقویت حس کنجکاوی توسط خود دانش‌آموزان تنظیم شده است»، اظهار کرد:‌ در حال حاضر نمی‌توان قضاوت کرد که کتب درسی تا چه اندازه‌ای با اهدافی همانند برانگیختن حس کنجکاوی و سازماندهی محتوا با یکدیگر هماهنگ هستند یا از آن فاصله دارند. در این زمینه باید مطالعات جدی صورت گیرد تا بتوان در این باره اظهار‌نظر کرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب‌های درسی دارای مفاهیم متعدد و گسترده‌ای هستند، خاطرنشان کرد: اصطلاحاً مطالب قابل ملاحظه‌ای در کتب درسی وجود دارد، در صورتی که این مفاهیم بخواهند توسط معلمان به خوبی بسط و گسترش داده شده و توسط دانش‌آموزان نیز درک شوند، باید زمان بیشتری صرف شود.

وی بیان کرد:‌ گسترش، انتقال،‌ درک، فهم و توضیح برخی مطالب کتب درسی در مقابل زمانی که در اختیار کلاس‌های درس قرار داده شده است، زمان طولانی‌تری را می‌طلبد.

کریمی در پایان با اشاره به حجم کتاب‌های درسی نسبت به زمانی که معلمان در اختیار دارند، تاکید کرد:‌ زمان آموزش کتب درسی وقتی که دست به دست چگالی مفاهیم آموزشی می‌دهد، با توجه به فشردگی و غلظت کتاب‌های درسی مطرح شده است، مدیریت کلاس‌های درسی را تا حدودی دشوارتر خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060377

وب گردی

وب گردی