60 درصد تولیدی‌های پوشاک در تهران و مشهد است

کارشناس اقتصادی گفت: تولیدی های پوشاک در کشور به طور نامتوازن پخش شده اند به گونه ای که 40 درصد تولیدی‌ها در تهران، 20 درصد در مشهد و 10 درصد در آذربایجان شرقی استقرار دارند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، موضوع «صنعت پوشاک، پیشران رونق تولید» در برنامه «پایش» دیشب با حضور کارشناس اقتصادی بررسی شد.

هادی سلیمی زاده کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صنعت پوشاک، حوزه ای اشتغالزا است، گفت: حجم بازار صادرات پوشاک در سال 2015 در حدود 400 میلیارد دلار بوده است و تخمین زده می شود در سال های آتی به 2 هزار میلیارد دلار برسد.

وی صنعتی پوشاک را حوزه ای دانست که در رکودهای اقتصادی نیز رونق داشته است، افزود: کشورهای بزرگی تولید کننده پوشاک هستند که چین و بنگلادش رتبه اول و دوم در تولید پوشاک را دارند. کشور ما سهم ناچیزی در صادرات پوشاک دارد. اگر ما بتوانیم 500 میلیون دلار صادرات پوشاک داشته باشیم، بیش از 150 هزار شغل مستقیم و 22 هزار شغل غیر مستقیم در صنعت پوشاک ایجاد می شود.

سلیمی زاده گفت: ما در بین کشورها، ارزانترین نیروی کار را در اختیار داریم و صنعت پوشاک نیز حوزه ای که نیروی انسانی محور است. سود دهی همه زنجیره تولید پوشاک، بسیار خوب است. باید در حوزه طراحی پوشاک وارد شد، چرا که طراحی لباس، سود ده ترین حوزه تولید است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید در حوزه پوشاک برند سازی کرد، افزود: ترکیه که در لباس معروف است، به دلیل خرید برندهای ایتالیایی بوده است. باید برای خرده فروشی نیز سیاست گذاری کرد تا پوشاک ارزان بدست مردم برسد.

وی ادامه داد: چالش حوزه صنعت پوشاک این است که خرده فروش، از تولید کننده بیشتر سود می برد. دلیل آن هزینه های سرباری است که فروشنده خرده فروش وارد می شود که بخش عمده این هزینه، مربوط به اجازه مغازه است.

سلیمی زاده بانک ها را عامل گرانی اجاره بهای مغازه های تجاری دانست و گفت: مکان های خوب تجاری شهرها در اختیار بانک ها است و آنها قیمت ها را تعیین می کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: تولیدی های پوشاک در کشور به طور نامتوازن پخش شده اند به گونه ای که 40 درصد تولیدی‌ها در تهران، 20 درصد در مشهد و 10 درصد در آذربایجان شرقی استقرار دارند. باید به سمتی برویم تا در مناطق محروم نیز تولیدی پوشاک تاسیس شود. زیرا به دلیل نیروی کار ارزان قیمتی که در این مناطق است، هزینه تولید پوشاک کاهش می یابد و به فروش راحت تر آن کمک می کند.

وی افزود: دلیل متمرکز بودن تولید پوشاک در مناطقی مانند دلیل با هزینه های زیاد این است که زنجیره ارزش تولید پوشاک در تهران متمرکز می باشد و استقرار در نواحی دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

سلیمی زاده ادامه داد: باید در زنجیره ارزش پوشاک سیاست گذاری های صحیحی داشت و از پایین به بالا سیاست گذاری انجام شود. پتانسیل اشتغال زایی صنعت پوشاک 2 میلیون شغل است که در حال حاضر کمتر از 600 هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: دستمزدهای صنعت پوشاک نیز، مطلوب است. با توجه به اینکه در حال حاضر واردات پوشاک صرفه اقتصادی ندارد، باید به صنعت پوشاک توجه جدی نمود. به نحوی که بتوانیم در حوزه پوشاک نیز ضمن تامین نیازهای داخلی، به صادر کننده ای خوب تبدیل شویم.

وی در پایان افزود: در صنعت پوشاک این ظرفیت وجود دارد که 10 میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشته باشد. ورود فعالانه در صنعت پوشاک می تواند مشکلات اشتغال کشور را حل کند تا آنجا که واردات نیروی کار نیز لازم می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060380

وب گردی

وب گردی