تربیت جوانان مومن انقلابی از ویژگی‌ کانون‌های معرفت رضوی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از ویژگی‌های کانون‌های معرفت رضوی، تربیت جوان مؤمن انقلابی و دارای بنیه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین نشست سراسری سفیران معرفت و گردهمایی دبیران و مسئولان کانون‌های معرفت رضوی ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که عصر امروز در هتل فرهیختگان برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: خدا را شاکریم که در ایامی زندگی می‌کنیم که امامین انقلاب رهبری جامعه ما را برعهده داشته‌اند.

وی با بیان اینکه دهه فجر ایام الله رها شدن از طاغوت و پیوستن جامعه زیر چتر ولایت بود، اظهار کرد: ایران در ایامی که در هدایت طاغوت بود، تا جایی پیش رفت که در جشن هنر شیراز، اخلاق را به زیر کشیدند و به دنبال تغییر تاریخ بودند، چرا که بنا داشتند هویت اسلامی را از ملت ایران بگیرند، اما خداوند نعمتی به ما عطا کرد که باید آن را در این ایام گرامی بداریم. امام خمینی (ره) نعمتی بود که به برکت ایشان، ایرانی که ژاندارم آمریکا در منطقه بود، به کشوری تبدیل شد که اکنون پیشتاز حمایت از مستضعفان جهان است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در غرب، نظام دانشگاه قبل از قرن بیستم مبتنی بر نظام استاد-شاگری بود و در ایران نیز نظام آموزش سنتی ما که توسط حوزه‌های علمیه و مدارس ارائه می‌شد، اینگونه بود، اما پس از مدرنیته سازمان‌یافته غرب، نظام استاد-شاگردی به نظام سازمان‌محوری تبدیل و سازمان دانشگاه به عنوان نظام تربیتی مطرح شد. بدین معنی که ارزش‌ها در جامعه در نگاه مدرنیته سازمان‌یافته، برآمده از دانشگاه بود و دانشگاه خلق ارزش می‌کرد و در لایه فرهنگی راهبر اجتماع بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه وارداتی ما یک خلاء جدی در حوزه فرهنگی و معرفتی داشت، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند، دانشگاه در ایران برمبنای دین‌زدایی به وجود آمد و به همین دلیل دانشگاه‌های ما سازمان معرفت‌ساز نیستند، بلکه به نوعی می‌توان آنها را معرفت‌سوز دانست، چرا که این دانشگاه به اصرار برخی مدیران - که عقبه فرهنگی غرب دارند و وابسته به نحله فرهنگی پیاده‌سازی مدرنیته هستند - باید اپوزیسیون‌ساز و متصل به فرهنگ مدرن باشد، نه معرفت اسلامی که برای نجات بشر لازم است.

وی با بیان اینکه معرفت اسلامی توسط ائمه (ع) شرح و بسط داده شده و در یک نهضت هزارساله به ابعاد مختلف انسان توجه دارد، افزود: انسان 300 ساله غربی یک مفهوم دارد و انسان 250 ساله که مقام معظم رهبری به نیکی آن را تبیین کرده‌اند، مفهوم و کارکرد معرفتی دارد. بنابراین ما نیازمندیم که سازمان دانشگاه معرفت‌ساز باشد، چرا که جوان در سن 18 سالگی وارد دانشگاه می‌شود و در دوران تحصیل تخصص و درجه علمی او بالا می‌رود، اما درجه معرفتی دانشجویان لزوماً ارتقا نمی‌یابد. این کارکرد، دانشگاه را مانند گل‌های گلخانه‌ای کرده که در فضای سرد بیرون از بین می‌روند، مانند دانشجویانی که پس از فراغت از تحصیل، به کشور پشت می‌کنند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند معرفت دانشجویان را تعمیق دهند. خوشبختانه کاری که در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان کانون‌های معرفت رضوی آغاز شده، در راستای تمدن‌سازی نوین اسلامی است که امام رضا (ع) بنیان آن را گذاشت و این تمدن اسلامی در قرن‌های دوم تا پنجم به اوج خود رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به به راه‌اندازی کانون‌های معرفت رضوی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از ویژگی‌های کانون‌های معرفت رضوی، تربیت جوانان مؤمن انقلابی و دارای بنیه است که با چند مطلب خلاف واقع، فتنه‌گری‌ها، جریان‌سازی‌ها و دلارهای حمایتی، خود را نمی بازند.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: معرفت با دروس معارف و اخلاق حاصل نمی‌شود چرا که لایه معرفت‌سازی با لایه آموزش متفاوت است و معرفت انگیزه درونی می‌خواهد که برای به دست آوردن آن باید در کلاس‌های اخلاق زانو زد. یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند منجر به معرفت‌افزایی در بین دانشجویان شود، کانون‌های معرفت رضوی است.

وی با بیان اینکه مساجد واحدهای دانشگاهی، قرارگاه و برنامه‌های نمازجماعت وعده‌گاه کانون‌های معرفت رضوی است، گفت: جنس کانون‌های معرفت رضوی متفاوت از تشکل‌های اسلامی سیاسی است که وجود و حضور آنها نیز در دانشگاه لازم است، اما این کانون‌ها محل تولید اندیشه هستند و باید دین‌گرایی را در مقابل دین‌زدایی به دانشگاه برگردانند و شعارگرایی را به شعورگرایی تبدیل کنند.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه مدارج تقوا در محیط‌های دانشگاهی باید مورد توجه کانون‌های معرفتی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: جوان برای آنکه محفوظ بماند، باید برنامه داشته باشد و همراه با جریان کسب تقوا، خودسازی داشته باشد. همانطور که امام راحل نیز فرمودند اگر کسی خود را نسازد و صالح نباشد، بخواهد جامعه را بسازد، به تباهی کشیده می‌شود. کانون‌های معرفت باید در این زمینه برنامه داشته باشند و بدانند که تجمعات و کانون‌ها، دانشجویان را در محیط دانشگاه محکم می‌کند و به صورت انفرادی نمی‌توان خود را در دانشگاه حفظ کرد. بنابراین این کانون‌ها باید در خودسازی و تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) و طی کردن تقوا مؤثر باشند.

در ابتدای این نشست، شش تن از دانشجویان به نمایندگی از کانون‌های معرفت رضوی از واحدهای بروجرد، آباده، زاهدان، اهواز، اصفهان و فلاورجان به ارائه گزارش و بیان مطالب و پیشنهادات خود پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060398

وب گردی

وب گردی