وزیر ارشاد: جریان کتاب‌های دینی نتوانسته با نسل جوان ارتباط برقرار کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کتاب‌های دینی در رتبه دوم کتاب‌های موضوعی مورد مطالعه در میان جوانان است، گفت: آمار نشان می‌دهد جریان کتاب‌های دینی نتوانسته با نسل جوان ارتباط برقرار کند اما در سن‌های بالاتر یعنی 25 سال به بالا اقبال بیشتر است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین پایانی ششمین دوره پایتخت کتاب ایران در کتابخانه ملی ضمن تبریک دهه فجر،‌ اظهار داشت:‌ بی‌تردید گوهر ایران زمین فرهنگ است و کانون آن کتاب، اگر بخواهیم تمدن‌ها را تسویه کنیم یا دولت‌های مقتدر را تصویر کنیم جز با کتاب و کتابخوانی نمی‌توان تعریف دیگری داشت چرا که کتاب‌ها مبدأ تمدن و حافظه تمدن‌ها هستند و عیار تمدن‌ها و ملت‌ها با کتاب سنجیده می‌شود.

* وزیر ارشاد: جریان کتاب‌های دینی نتوانسته با نسل جوان ارتباط برقرار کند

وی افزود: امیدواریم در گام دوم انقلاب و چشم‌انداز آن تمدن‌سازی اسلامی بیش از گذشته را شاهد باشیم و اینکه در اهتمام به کتاب و کتابخوانی گام‌های مؤثری برداشته شود.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد به پیمایش مصرف فرهنگی ایرانیان که چندی پیش توسط پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات صورت گرفت اشاره کرد و نکات مختلفی را حائز اهمیت دانست و توضیح داد: مطابق این پژوهش، نیمی از جامعه ایرانی کتابخوان هستند و هفته‌ای به طور متوسط ۳.۷ ساعت کتاب می‌خوانند. همچنین مطابق همین پژوهش، جامعه جوان ۱۵ تا ۲۵ ساله ما نیز به طور متوسط هفته‌ای ۳.۹ ساعت مطالعه دارند و ۷۰ درصد این بازه جمعیتی، کتاب می‌خوانند. در عین حال، همین پژوهش به ما می‌گوید که تنها یک‌پنجم از جمعیت‌های حاضر در پایگاه‌های اقتصادی پایین جامعه اهل مطالعه هستند. اگر ما به دنبال توسعه فرهنگی هستیم، باید قبول کنیم این گذاره که تنها نیمی از ایرانیان کتاب می‌خوانند، مطلوب نیست و باید ارتقا پیدا کند. این موضوع هم برنامه‌ریزی می‌طلبد و هم حرکت در مسیر چشم‌انداز.

وی ادامه داد: در این پژوهش رمان و داستان با ۳۵.۴ دهم درصد در صدر قرار دارد. در واقع کتابخوان‌های ما رمان و داستان بیشتر از سایر حوزه‌ها می‌خوانند. با فاصله از این بخش با میانگین ۲۶.۱ درصد کتاب‌های دینی و بعد کتاب‌های تخصصی قرار دارد. ولی اینکه چرا در میان سن ۱۵ تا ۲۵ سال ۱۰.۵ درصد کتابخوان این حوزه هستند نشان می‌دهد جریان کتاب‌های دینی نتوانسته با نسل جوان ارتباط برقرار کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر جریان کتاب و کتابخوانی را کانون تحول فرهنگی بدانیم طبیعتاً نیازمند برنامه‌ریزی هستیم،‌گفت: اینگونه پژوهش‌ها به کمک ما می‌آید و رویدادهایی از قبیل معرفی پایتخت کتاب ایران از برنامه‌هایی است که می‌تواند اینگونه برنامه‌ها را محقق کند یعنی نیازمند اطلاعات و برنامه‌ریزی هستیم تا اقدام متناسب با برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی برگزاری ۶ سال پایتخت کتاب ایران را دارای ویژگی‌هایی دانست و تصریح کرد: نخستین ویژگی جریان هم‌افزایی و مشارکت‌گرایی است. هم مشارکت‌گرایی ملی و هم استانی، روستایی و منطقه‌ای؛ در کنار این مشارکت نهادی و مشارکت‌گرایی اجتماعی را شاهدیم.

صالحی با تأکید بر اینکه گستره در این جایزه بسیار مهم است،‌گفت:‌در فضای ۶ سال حدود ۷ هزار شهر و روستا وارد میدان شده‌اند. تجربه‌هایی از این قبیل را زیاد نداشته‌ایم اما نکته دیگر این است که فرصتی برای ایده‌های جدید پدید آمد. زیرا به عدد ۸۰ میلیون ایرانی می‌توان ایده خوب یافت. اینکه حس کنیم ایده‌های خوب از اقصی نقاط به ایران می‌رسد و تبدیل به دستورالعمل شود بسیار مطلوب است. طی ۶ سال گذشته ۲۰ هزار ایده در حوزه کتاب و کتابخوانی از نقاط مختلف واصل شده و حلقه‌های اقدام را شکل داده است.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پایان سخنانش پیرامون فرصت‌هایی که از این اتفاق پدید آمده، توضیح داد: این جشنواره طی ۵ سال گذشته به کمک زیرساخت‌های قابل اتکا آمده که به سهم خودم از متولیان آن قدردانی می‌کنم.

* گزارش دبیر جشنواره

در این مراسم ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت ارشاد و دبیر ششمین جشنواره انتخاب روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد فرهنگی عنوان کرد: در این دوره ۱۴۱۹ روستا برنامه‌های فعالیت خود را برای دبیرخانه ارسال کرده‌اند که ۶۷ روستا به مرحله نیمه‌نهایی و در نهایت ۱۹ روستا به عنوان برگزیده و ۱۰ روستا به عنوان تقدیری معرفی شدند. در موضوع انتخاب پایتخت کتاب ایران هم ۱۶۷ روستا و شهر برنامه‌های خود را اعلام کردند که در نهایت ۳۷ شهر به مرحله نیمه‌نهایی و ۵ شهر در مرحله نهایی حضور پیدا کردند که از میان آنها یک شهر به عنوان پایتخت و ۴ شهر به عنوان شهر خلاق در حوزه کتابخوانی معرفی شدند.

حیدری در ادامه از رشد قابل توجه حضور روستاها در این برنامه صحبت کرد و گفت: ما از ۶۰۰ روستا متقاضی در دوره اول جشنواره، ۱۵۰۰ روستا در این دوره و در زمینه شهرها نیز از ۶۰ شهر به حدود ۱۷۰ شهر در این دوره رسیدیم.

وی از رقم ۲۵۰ میلیون تومان برای برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: این بودجه طی ۶ دوره اخیر حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است اما بخش عمده آن به جوایز برگزیده‌ها اختصاص یافته است و در این دوره نیز جوایز نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه شده است.

در ادامه مراسم مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد به ارائه گزارشی از برنامه‌های این شهر طی سال گذشته به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران پرداخت.

* مختارپور: اجرای برخی از طرح‌ها پیش از مطرح شدن در جشنواره از ویژگی‌های این جشنواره است

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و عضو هیئت داوری این جشنواره نیز در سخنان کوتاهی در این مراسم عنوان کرد: بررسی مستمر طرح‌ها و اصلاح نواقص و تکمیل آنها، یکی از ویژگی‌های قابل توجه این رویداد فرهنگی است که منجر شده شهرهای کمتر برخوردار و دورتر از پایتخت نیز با عدالت در زمینه انتخاب به عنوان پایتخت کتاب مورد توجه قرار گیرند. ویژگی دیگر این جشنواره نیز اجرای برخی از طرح‌ها پیش از مطرح شدن در جشنواره است که اتفاق قابل توجهی به شمار می‌رود.

* بروجردی: در کشور ما نگاه به فرهنگ باید از حالت پر افت و خیز فعلی به نگاهی عمیق‌تر مبدل شود

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم در سخنانی گفت: اگر بخواهیم برای آینده کشور گام صحیحی برداریم، چاره‌ای جز حرکت در مسیر ایجاد شاخص‌های توسعه به دست اهل فرهنگ و قلم نداریم.

وی افزود: در کشور ما نگاه به فرهنگ باید از حالت پر افت و خیز فعلی به نگاهی عمیق‌تر مبدل شود و این عرصه برای نسل امروز و آینده با تلاش بیشتری معرفی و شناسانده شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین با اشاره به رویداد جشنواره و انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: این اتفاق نمائی از مشارکت، فعالیت داوطلبانه و حمایت دولتی در حوزه رخداد فرهنگی با موضوع کتاب است که امیدواریم منجر به افزایش حضور کتاب در سبد کالای مصرفی خانواده‌ها شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060414

وب گردی

وب گردی