تأمین مالی کسب‌وکارهای نوین با سرمایه‌گذاری و نه وام‌دهی!/ نقش پررنگ دانشگاه آزاد در راه‌اندازی اولین فراصندوق کشور

فراصندوق ستارگان اولین FOF کشور است که با اهداف خلق ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پیش‌رو با فناوری بالا و آینده‌ساز به کمک زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد می‌آید.

به‌ گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تغییرات و تحولات دنیای اقتصاد در سالیان اخیر چنان با جستارهای فناوری عجین شده که گاهی سرعت اکتشاف یک پدیده تا ورود آن به بازارهای تجاری به اندازه افتادن برگ درختی به روی زمین است. جهان امروزی، جهان فناوری است و در این راستا مبتکران و فناوران به عنوان راهبردی‌ترین راه حل ممکن، مورد توجه بسیاری از محافل تولید علم، دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشورهای در حال توسعه قرارگرفته‌اند. ولی بسیاری از این کارآفرینان و فناوران سرمایه لازم برای اجرای طرح‌ها و ایده‌های فناورانه خود را نداشته و به تنهایی قادر به راهبری و هدایت طرح‌های خود به سمت تجاری‌سازی و بازارسازی نیستند.

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه و حمایت از فعالیت‌های فناورانه، تقویت و راه‌اندازی سامانه‌های مالی را در دستور کار قرار داده است. باوجود تحولات چشم‌گیر دانشگاه در حوزه‌های فناوری و نوآوری، راه‌اندازی بستری مالی با کارکردهای «ریسک‌پذیر» برای نیل به توسعه و نتیجه‌گرایی در کسب‌وکارهای دانشگاهی ضروری به‌نظر می‌رسد. واژه صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه از سال 91 در بین محافل مشترک سرمایه‌گذاری و دانشگاهی باب شده که اکنون با تحولات پیش رو در اکوسیستم فناوری دانشگاه، عملیاتی شدن و تأسیس چنین صندوقی اجتناب‌ناپذیر و به‌نوعی کلید راهگشای فناوران است.

گفتمان‌سازی جهانی دانشگاه آزاد در عرصه سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر

فراصندوق که در کشورهای خارجی از آن با عنوان (Fund Of Funds) یاد می‌شود و معنی آن نیز با تعبیر «صندوقِ صندوق‌ها» شناخته شده است؛ یکی از انواع جدید صندوق‌های سرمایه گذاری است که به تازگی و برای اولین بار در ایران تاسیس شده است.

فرا صندوق یا صندوق در صندوق به جای اینکه سرمایه‌اش را روی اوراق قرضه، سهام، طلا، کسب‌وکارها و … سرمایه‌گذاری کند، روی صندوق‌های سرمایه گذاری دیگر با سبد دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند. این کار دو مزیت به همراه دارد. تنوع بیشتر در سرمایه‌گذاری و تخصیص بهینه دارایی‌ها که باعث می‌شود ریسک بسیار کمتری نسبت به دیگر صندوق‌ها یا سرمایه‌گذاری مستقیم داشته باشد از جمله ویژگی‌های مثبت «فراصندوق» است.

«فراصندوق» یا «صندوق در صندوق»، واژه‌های جدیدی هستند که در شهریورماه سال 1397 به دایره لغات سرمایه‌گذاری کشور اضافه شده‌اند. چرا که پیش از آن هیچ ساختار و قانونی در خصوص تاسیس این نوع از صندوق‌ها تدوین نشده بود. پیشنهاد راه‌اندازی فراصندوق از دی ماه سال 1396 ارائه شد تا با تعامل نهادهایی مثل بازار بورس سرمایه، معاونت علمی و دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کند. تا اینکه بالاخره اولین فراصندوق ایران به نام فراصندوق ستارگان آغاز به کار کرد و اولین پذیره‌نویسی را در 10 آبان 1398 انجام داد.

فراصندوق ستارگان اولین تجربه FOF در زیست‌بوم سرمایه‌گذاری ریسک پذیر کشور

اولین فراصندوق ایران با نام فراصندوق ستارگان پذیره نویسی فراصندوق ستارگان در تاریخ 10 آبان 1398 آغاز شد و رسما آغاز به کار کرد. فراصندوق سرمایه گذاری ستارگان با سرمایه 500 میلیارد تومان شروع به کار کرده است و ظرف مدت‌ کوتاهی توانسته این سرمایه را به 650 میلیارد تومان افزایش دهد. همچنین با پیش‌بینی‌هایی که انجام شده، می‌تواند این سرمایه را تا سال آینده به هزار و 500 میلیارد تومان نیز برساند.

هدف تاسیس این فراصندوق، فراهم کردن سرمایه مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌هاست. در واقع این فراصندوق می‌خواهد قدرت مانور صندوق‌های جسورانه را افزایش دهد تا شرکت‌های خصوصی بیشتری را زیر پوشش حمایت مالی خود قرار دهند.

فضای کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی در دنیا درحال تغییر است، دوره شرکت‌های سنتی که با زمین و سرمایه توسعه پیدا می‌کردند به نقطه پایانی خود رسیده و عصر شرکت‌های فناورانه و استارت‌آپ‌های نوین آغاز شده است. این مسئله را می‌توان با نگاهی به شرکت‌های برتر دنیا متوجه شد که چگونه شرکت‌های نفتی، خودروسازی و فولاد با بیش از 100 سال قدمت به، جای خود را به به شرکت‌های فناورانه جوان داده‌اند.

با اندکی بررسی در آمارهای 20 سال اخیر، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های سرمابه‌گذاری جسورانه در این حوزه‌ها بیش از دوبرابر سرمایه‌گذاری‌های سنتی در بازارهای رایج بوده است. ازنظر شاخص‌های غیراقتصادی نیز از اثر این شرکت‌ها قابل توجه است، چنانکه در کشورهای موفق دنیا 95 درصد از شرکت‌ها را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند و جالب این که حدود 70 درصد اشتغال نیز توسط همین شرکت‌ها ایجاد می‌شود.

شرکت‌های میلیاردی عصر صنعت اکنون جای خود را به شرکت‌های تریلیون دلاری عصر اطلاعات و فناوری می‌دهند و میلیاردرهای جوان کمتر از 30 سال که با هوش، خلاقیت و نوآوری ثروتمند شده‌اند، جای میلیاردرهای مسنی که با ملک، سرمایه و دارایی‌های فیزیکی ثروتمند شده‌اند را می‌گیرند. بدیهی است که در چنین شرایطی هر بنگاه اقتصادی که راهبردهای مناسب برای حضور در این چیدمان جدید را نداشته باشد محکوم به شکست خواهد بود.

راهبردها و تفکرات سنتی کسب‌وکار محکوم به شکست هستند

ورود به بازارهای فناوری با نگاه و ابزارهای سنتی شدنی نیست، نمی‌توان با یک کسب‌وکار دانش‌بنیان و فناورانه مثل یک پروژه نفتی، معدن و پالایشگاه برخورد کرد. در این فضا همان مقدار که رشد سریع است، مخاطره و ریسک هم زیاد است. بنابراین باید نهادهایی با سازوکارهای کارآمد برای حضور موفق ایجاد شوند. مشارکت در سرمایه‌گذاری، ایجاد سبد درست، تسهیم و کاهش ریسک از مهم‌ترین شرایطی است که باید در این فضا قرار بگیرند.

براین اساس دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت قابل توجه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به تأسیس فراصندوقی در بستر بازار سرمایه کرده است که ضمن ایجاد ظرفیت برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه در این عرصه، قدرت اهرم کردن منابع، تسهیم ریسک و استفاده سازوکارهای متنلسب با کسب‌وکارهای نوین و فناورانه را در حوزه‌های مختلف به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

تأمین مالی کسب‌وکارهای نوین با سرمایه‌گذاری و نه وام‌دهی!

اکنون دانشگاه آزاد با تعهد سرمایه‌گذاری 500 میلیارد ریال به عنوان عنصری هوشمند بعد از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) دومین بازیگر اصلی این صندوق به‌شمار می‌رود. فراصندوق ستارگان اولین FOF کشور است که با اهداف خلق ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پیش‌رو با فناوری بالا و آینده‌ساز، حل مشکل تأمین مالی کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیانِ مراحل میانی و انتهایی از طریق سرمایه‌گذاری و نه وام‌دهی، تسهیم ریسک سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد سبد سرمایه‌گذاری متنوع، توسعه زیست بوم سرمایه‌گذاری جسورانه کشور و کمک به اصلاح ساختار و مسائل پیش روی صندوق‌های سرمیه‌گذاری جسورانه تأسیس و راه‌اندازی شده است.

انتظار می‌رود دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین زیرنظام آموزش عالی کشور با دربرگیری 38 درصد جمعیت دانشجویی کشور با مشارکت نهادها و بنگاه‌های مطرح اقتصادی کشور اعم از خصوصی، دولتی و عمومی کشور بتواند ضمن ایجاد ارزش افزوده اقتصادی برای سهامداران خود به تکمیل و ارتقای زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور کمک کرده و گامی در جهت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان که از ارکان اقتصاد مقاومتی است بردارد.


انتهای پیام/

کد خبر: 1060420

وب گردی

وب گردی