مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 20 بهمن

«جزئیات جهش دانشگاه آزاد اسلامی در سخت‌افزار پزشکی، باید و نباید‌های ورود بخش خصوصی به جایگاه تصمیم‌گیر دانشگاه‌ها و  استفاده از خدمات متخصصان ایرانی مقیم آلمان در دانشگاه‌ها» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 20 بهمن به شرح زیر است:

جزئیات جهش دانشگاه آزاد اسلامی در سخت‌افزار پزشکی

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان، همزمان با راه‌اندازی ۳ بخش جدید در بیمارستان فرهیختگان فعالیت بزرگ‌ترین مجموعه درمانی - آموزشی دانشگاه آزاد را بررسی کرده‌ایم. رئیس بیمارستان فرهیختگان درخصوص چشم‌اندازهای این مجموعه درمانی در سال‌های آینده خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که در یکی دو قسمت خدماتی برند شویم. یکی از آن هدف‌ها، ‌ای‌پی‌دی یعنی جذب بیماران خارجی است که در این مورد فعالیت خواهیم کرد. علاوه بر آن، در نظر داریم مرکز سکته‌های مغزی را راه‌اندازی کنیم و بخش کت‌لب هم از دیگر اهداف ما در بیمارستان است تا بتوانیم به‌صورت 24ساعته خدمت‌رسانی کنیم.

وی ادامه داد: در بخش سرطان‌ها فعلا در مراحل اولیه و پایه‌ای هستیم در نظر داریم در آینده به این بخش ورود کنیم و بیمارستان برای اینکه کارهای پیشرفته انجام دهد، باید پایه قوی از نظر داخلی، جراحی و عفونی در رشته‌های عمومی داشته باشد. ما در زمینه جراحی فک با کمک دانشکده دندانپزشکی، عمل‌های شکاف کام و لب‌شکری را با کمک دانشگاه آخن آلمان در همین بیمارستان انجام می‌دهیم و به‌زودی بخش پیوند کلیه‌ای را هم راه‌اندازی خواهیم کرد.

رئیس بیمارستان فرهیختگان در پایان گفت: سال 99 ان‌شاءالله به ظرفیت اسمی که قول داده شده یعنی 200 تخت می‌رسیم و در سال‌های بعدی هم برای رسیدن به ظرفیت 320 تخت تلاش خواهیم کرد. بیمارستان حدود 49 هزار مترمربع فضا دارد که امکان توسعه فوق‌العاده‌ای به ما می‌دهد.

باید و نباید‌های ورود بخش خصوصی به جایگاه تصمیم‌گیر دانشگاه‌ها

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان با روسای دانشگاه‌های صنعتی تهران گفت‌و‌گو کرده است. سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیـرکبیر با تاکید بر اینکه قطعا دانشگاه‌ها از درگیـر شدن بخش خصوصی با مسائل مختلف حمایت کرده و مدافع این کار هستند، می‌گوید: اما اینکه صرفا فردی از بخش خصوصی عضو هیات‌امنای دانشگاه‌ها شود، تاثیری در رفع مشکلات مربوط به اشتغال و دیگر جنبه‌های مربوط به فارغ‌التحصیلان نخواهد داشت؛ چراکه ما در بخش غیردولتی افرادی را نداریم که دارای کارخانه‌ها و مراکز صنعتی بزرگی باشند که بتوانند دانشگاه‌ها را مورد حمایت جدی خود قرار داده و در دانشگاه‌ها هزینه کنند، به همین دلیل فکر نمی‌کنم صرف حضور یک فرد از این بخش بتواند چندان اثرگذار باشد.
وی ادامه می‌دهد: درحال حاضر در دانشگاه امیرکبیر بیش از 200 شرکت و واحد کارآفرینی مورد حمایت قرار گرفته که این نشان‌دهنده دفاع دانشگاه از ورود بخش خصوصی به مسائل مختلف است و باز هم تاکید می‌کنم که اصل حرکت و حضور جدی بخش خصوصی کار بسیار خوبی است، اما نمی‌توان این انتظار را داشت که حضور یک فرد در هیات‌امنا که در سال دو یا سه بار تشکیل جلسه می‌دهد، می‌تواند تاثیر مثبتی در رفع مشکلات داشته باشد، البته این نافی اثرگذاری تصمیمات هیات‌امنا در روند حرکت دانشگاه‌ها نیست.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 20 بهمن به شرح زیر است:

امکان انتخاب آزمون براساس نظام آموزشی در کنکور 99 فراهم شد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در این عنوان روزنامه آفرینش اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، هر داوطلب بدون درنظرگرفتن نظام آموزشی قدیم یا جدید که در آن تحصیل کرده است، می تواند در هر کدام که تمایل داشت، ثبت نام و شرکت کند.

وی اظهار کرد: داوطلبان از هم‌اکنون می‌توانند نظام آموزشی خود و سوالات آن را به دلخواه تعیین کنند، یعنی اگر داوطلبی فارغ‌التحصیل نظام قدیم آموزشی است، می‌تواند سوالات نظام جدید آموزشی را انتخاب کند. فرایند ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 1399 به منظور پذیرش دانشجو در رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه‌حضوری، مجازی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ پیام نور، موسسات آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد از روز چهارشنبه 16 بهمن ماه جاری در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد. تا ظهرروز گذشته 19 بهمن ماه، 116 هزار و 483 نفر در کنکور سراسری سال 99 ثبت نام کردند.متقاضیان تا 24 بهمن ماه مهلت دارند با مراجعه به سامانه اینترنتی این سازمان نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6، دارا بودن مدرک پیش ‌دانشگاهی یا دریافت مدرک پیش دانشگاهی، دارا بودن دیپلم نظام قدیم یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که تا 31 شهریور 99 دریافت شده باشد، از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در این آزمون است.کنکور سراسری سال 99 روزهای 12 و 13 تیرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

استفاده از خدمات متخصصان ایرانی مقیم آلمان در دانشگاه‌ها

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، معاون مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم در دیدار با سرکنسول جدید جمهوری اسلامی در هامبورگ بر استفاده از خدمات متخصصان، نخبگان ایرانی در دانشگاه ها به صورت کوتاه مدت اشاره کرد. عطالله کوهیان با حمید نیکوحرف تمیز، سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ، ملاقات کرد.در این نشست، گزارشی کوتاه از همکاری‌های علمی آکادمیک اخیر با جمهوری فدرال آلمان، ارائه و بر علاقه مندی دو کشور بر تداوم روابط علمی آکادمیک در راستای منافع دو ملت، همچنین بهره برداری از ظرفیت‌های همکاری علمی به صورت متقابل تاکید شد.معاون مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم از جمهوری فدرال آلمان به عنوان یکی از کشورهای هدف وزارت عتف برای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی یادکرد.وی همچنین بر اجرای پروژه‌های مشترک پژوهشی بین محققان دو کشور، بورس مشترک وزارت عتف و مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) برای استفاده دانشجویان دکتری از فرصت‌های مطالعاتی و نیز اجرای پروژه‌های کلان ملی با مشارکت وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای همکار تاکید کرد.کوهیان، همچنین بر موضوع تداوم همکاری‌های پایدار بین محققان و پژوهشگران دو کشور، و بر نقش حمایتی وزارت امور خارجه کشورمان بر ضابطه مند بودن ارتباطات علمی میان محققان دو کشور، استفاده از خدمات متخصصان، نخبگان ایرانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش داخلی به صورت کوتاه مدت و نیز اعزام نمایندگان مؤسسات آموزشی و نهادهای تحقیقاتی دو کشور، برای انجام تعاملات علمی، پژوهشی اشاره کرد.نیکوحرف، نیز از نقش سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در خارج از کشور به منزله بستری برای ارائه تمام خدمات به جامعه ایرانی یاد کرد.

سرکنسول جدید کشورمان، به علاقمندی مناسبات و همکاری‌های بین دو کشور و پیشرفت‌های اخیر برای گسترش این قبیل همکاری‌ها در مقایسه با روابط دیپلماتیک اخیر اشاره کرد.وی ضمن تاکید بر شاخص بودن تعداد ایرانیان مقیم هامبورگ، و جامعه علمی و متخصصان ایرانی مقیم در این شهر، اولویت بخشیدن به همکاری‌های علمی، پژوهشی و کاربردی، و ترغیب و تشویق محققان دو کشور برای تداوم همکاری‌ها را از عوامل مؤثر در تثبیت روابط دو کشور دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060426

وب گردی

وب گردی