ارتباط مصرف مرغ و ماهی با بیماری‌های قلبی

کارشناسان اعلام کردند که مصرف گوشت قرمز فرآوری شده احتمالاً خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ را افزایش می دهد. اما آیا گوشت، ماهی و مرغ فرآوری نشده ضرر کمتری دارند؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعات متعددی ارتباطی بین مصرف گوشت فرآوری شده (مانند بیکن، هات داگ، کالباس و سایر گوشت‌های مشابه) و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و مرگ را تشخیص داده‌اند.

مقدار بالاتر چربی‌های اشباع شده در این مواد غذایی به همراه سطح بالاتر نمک و مواد نگهدارنده ممکن است علت این ارتباطات باشد. تحقیقات جدید نشان داده که حتی مقدار کمی از این غذاها برای به خطر انداختن سلامتی کافی است.

اما در مورد گوشت‌های دیگر مانند گوشت قرمز فرآوری نشده، مرغ یا ماهی چطور؟ آیا این مواد غذایی به همان روش روی خطر قلبی و عروقی تأثیر می‌گذارند؟ نتایج چندین مطالعه در این مورد به دلیل روش‌های مختلف و محدودیت‌ها متفاوت بود.

بنابراین برای پر کردن این شکاف در تحقیقات، گروهی از دانشمندان به سرپرستی« ویکتور دبلیو ژونگ» از دانشگاه کرنل نیویورک، متا‌آنالیزی از6 مطالعه موجود را ترتیب دادند. تجزیه و تحلیل آن‌ها در مجله « JAMA» منتشر شد.

مطالعه مصرف گوشت، مرغ و ماهی

ژونگ و تیمش به بررسی مطالعات هم‌گروهی در سراسر ایالات متحده پرداختند، در کل 29.682 بزرگسال آمریکایی در ابتدای مطالعه CVD نداشتند. از شرکت کنندگان، 44درصد مرد و تقریبا 31درصد غیر سفید پوست بودند.

محققان داده‌های رژیم غذایی شرکت کنندگان را بین سال‌های 1985-2002 ثبت کرده و به مدت 30 سال، تا 31 آگوست 2016 آنها را از نظر بالینی زیر نظر داشتند.

طی یک دوره پیگیری متوسط ​​از 19 سال، 6،963 عوارض جانبی قلبی عروقی و 8 هزار و 875 مرگ رخ داده است.

از حوادث قلبی عروقی، 6/38درصد موارد بیماری عروق کرونر قلب، 25درصد حوادث سکته مغزی و 34.0درصد نارسایی قلبی داشتند.

محققان برای تعیین وعده غذایی گوشت و ارزیابی رژیم غذایی شرکت کنندگان، از پرسشنامه استفاده کردند.

یک وعده معادل 4 (اونس) گوشت قرمز پردازش نشده یا مرغ یا 3 (اونس) ماهی بود. برای گوشت فرآوری شده، یک وعده شامل 2 برش بیکن، 2 سوسیس کوچک یا 1 هات داگ است.

میزان متوسط ​​مصرف از نظر وعده‌های غذایی گوشت، مرغ و ماهی در هفته، 1.5 برای گوشت فرآوری شده، 3 مورد برای گوشت قرمز فرآوری نشده، 2 مورد برای مرغ و 1.6 برای ماهی بود.

در مقایسه با شرکت کنندگانی که از این 4 نوع غذا کمتر استفاده کرده‌اند شرکت کنندگان با مصرف بیشتر:

  • جوان تر و مرد بودند
  • سیاه پوست غیر اسپانیایی بودند
  • افراد سیگاری، دیابت، شاخص توده بدنی بالاتر (BMI)، سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالاتر (HDL) بالاتر و مصرف الکل بیشتر
  • سطح کلسترول HDL کمتری و رژیم غذایی با کیفیت کمتری دارند
  • امکان ابتلای بیشتری به CVD و مرگ ناشی از آن دارند

نتیجه اصلی که دانشمندان به دنبال آن بودند، خطر نسبی ابتلا به CVD و مرگ و میرهای ناشی از آن طی 30 سال بین افرادی که این غذاهای مختلف را مصرف کرده‌اند و همچنین تفاوت در ریسک مطلق در مدت مشابه بود. آنها خطرات مربوط به هر بار مصرف 2 وعده اضافی در هفته را محاسبه کردند.

خطر ابتلا به مرگ تا 7درصد بیشتر است

نتایج نشان داد که مصرف گوشت فرآوری شده، گوشت قرمز فرآوری نشده یا مرغ به طور قابل توجهی با بیماری قلبی عروقی در ارتباط بود؛ اما مصرف ماهی چنین نبود.

به طور خاص، افزایش خطرات نسبی ناشی از CVD و مرگ و میر ناشی از آن بین حدود 3 تا 7درصد بود. افزایش ریسک مطلق طی 30 سال پیگیری کمتر از 2درصد بود.

جزئیات عمیق‌تر نشان می‌دهد که به ازای هر 2 وعده اضافی گوشت فرآوری شده در هفته، خطر نسبی مرگ و میر 3 درصد (در مقایسه با کسانی که گوشت فرآوری نشده نمی‌خورند) افزایش یافته است. همین مورد برای هر 2 وعده اضافی گوشت فرآوری نشده نیز صادق بود.

خطر نسبی CVD برای هر 2 وعده گوشت فرآوری شده در هفته 7درصد افزایش یافته است. برای گوشت قرمز فرآوری نشده، این خطر 3درصد بود. افزایش 2 وعده هفتگی مرغ با خطر نسبی 4درصد بیشتر در ارتباط است؛ در حالی که ماهی با خطر CVD همراه نبود.

بررسی اهمیت بهداشت عمومی

نویسندگان یافته‌های سلامت عمومی را مهم می‌دانند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتری برای تقویت یافته‌ها ضروری است.

به نظر می‌رسد، مطالعه حاضر دارای محدودیت هایی مانند ماهیت گزارش داده‌های رژیم غذایی توسط افراد است. از طرفی دانشمندان هیچ گونه اطلاعاتی در مورد روش تهیه غذا نیز ندارند. اینکه گوشت، سرخ شده باشد یا سرخ نشده بر پیامدهای سلامتی تأثیر دارد.

در این مطالعه فقط از یک اندازه گیری رژیم غذایی در ابتدای مطالعه استفاده شده، اما عادت‌های غذایی شرکت کنندگان ممکن است با گذشت زمان تغییر کرده باشد. به نظر می‌رسد که یافته‌های این مطالعه با توجه به اصلاح رفتارهای رژیم غذایی پیامدهای اساسی در سلامت عمومی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060444

وب گردی

وب گردی