گنجینه‌ افکار و مَنِش سردار سلیمانی ماندگار می‌شود

جمعی از هنرمندان با شرکت در کارگاهی دو روزه، آثاری هنری مرتبط با اندیشه، تفکر و مکتب شهید سلیمانی را خلق کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهل روز از شهادت حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد و در تمام این مدت دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال زنده نگه داشتن مکتب او بود. این دانشگاه تلاش دارد ابعاد مختلف زندگی و شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی برای همه اقشار جامعه روشن و تبیین شود. برگزاری مراسم‌ مختلف یادبود از جمله این تلاش‌ها بود؛ اما شاید مهم‌‌‌ترین اقدام از سوی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد یک گنجینه از افکار و منش این سردار والا مقام باشد. اقدامی که قطعا محدود به زمان و مکان خاصی نخواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد (ویژه) هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان چندی است هم و غم خود را صرف زنده نگه داشتن افکار و منش سردار سلیمانی کرده است. هجدهم دی ماه بود که دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انجام امور آفرینش‌های هنری با محوریت نگارگری، نقاشی و خوشنویسی پیرامون زندگی، ابعاد شخصیتی، اثرات و برکات آن سردار شهید را به دانشگاه استاد فرشچیان واگذار کرد تا اندیشه، تفکر و مکتب او برای همیشه ماندگار شود.

از همان روز این واحد دانشگاهی این مسئولیت را بر عهده گرفت و با تشکیل دبیرخانه ویژه‌ای بر آن شد آثار ماندگاری را با همکاری و حمایت استادان پیشکسوت و مشارکت هنرمندان خلاق در حوزه‌های نگارگری، نقاشی و خوشنویسی گرد‌آوری، ثبت و مستند کند. سیزدهم بهمن ماه هم فراخوانی با عنوان «سرو بلند انقلاب اسلامی» در این سه رشته اعلام کرد. علاقه‌مندان هم آثار هنری خود در سه رشته نگارگری، نقاشی و خوشنویسی به آدرس دبیرخانه آفرینش‌های هنری «سرو بلند انقلاب اسلامی» ارسال کردند و در نهایت یک کارگاه دو روزه مبنی بر خلق آثار هنری پیرامون ابعاد زندگی و شهادت شهید قاسم سلیمانی با محوریت این سه رشته برگزار شد.

گنجینه‌ای که استادان و دانشجویان سال‌ها از آن بهره خواهند برد

در این کارگاه دو روزه هنرمندان با خلق آثار هنری، اندیشه، تفکر و مکتب شهید سلیمانی را به تصویر کشیدند و حالا قرار است آثار نقاشان، نگارگران و خوشنویسان شرکت کننده در این کارگاه در نمایشگاهی در پایان دهه فجر ارائه شود. در نهایت آثار این هنرمندان گنجینه ارزشمندی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد که استادان و دانشجویان می‌توانند سال‌ها از آنها بهره ببرند.

در همین راستا سجاد محمد یارزاده معاون اجرایی و مدیر دبیرخانه خلق آفرینش‌های هنری دانشگاه استاد فرشچیان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از جزئیات برگزاری این دو کارگاه و البته اقداماتی که این دانشگاه در این خصوص انجام داده است، سخن گفت. به گفته او دانشگاه آزاد اسلامی در ۳ حوزه به دانشگاه استاد فرشچیان مسئولیت داده بود تا هنرمندان را دعوت کند. این سه حوزه یعنی همان حوزه خوشنویسی، نگارگری و نقاشی است که هنرمندان این سه حوزه در سراسر کشور در دانشگاه فرشچیان گرد هم آمده و چند جلسه کارشناسی نیز برگزار شد. جلساتی که در آن آموزه‌های سردار سلیمانی به بیان هنری به جامعه امروزی هنرنمایی شد.

این هنرمندان افراد شاخصی بودند؛ دبیر علمی کارگروه نقاشی بر عهده حبیب الله صادقی عضو شورای سیاست‌گذاری دانشگاه هنرهای ایرانی اسلامی فرشچیان و دبیر اجرایی این کارگاه نیز بر عهده حبیبی از مدیران هنرهای تجسمی روایت فتح گذاشته شد.

آن طور که یارزاده گفته است 21 نفر از هنرمندان برجسته کشور، از شهرهای کرمانشاه، تبریز، کرمان و مشهد در این کارگاه دو روزه ( 17 و 18 بهمن ماه) در دانشگاه استاد فرشچیان دعوت شدند و با مباحث توجیهی هنرنمایی کردند.

مسئولیت دبیر علمی کارگروه نگارگری را نیز محمدعلی رجبی عضو شورای سیاست گذاری دانشگاه استاد فرشچیان برعهده گرفت و در نهایت 17 نفر از نگارگران دعوت شدند؛ حکمت عملی، مردمی بودن، فتوت، سعادت‌مندی، ولایت مداری، سبک زندگی، مهروزی، پاکی، اخلاص، اسطوره‌ها و اسوه‌هایی که می‌توانست به عنوان شجاعت دینی مطرح شود در این جلسه تشریح و به تصویرگری این مباحث نیز پرداخته شد. در نهایت این 17 هنرمند در روزهای 17 و 18 بهمن ماه در دانشگاه استاد فرشچیان هنرنمایی کردند و قرار است اصل آثار را در روز دوشنبه (فردا) تحویل دهند.

حوزه خوشنویسی سومین حوزه در این کارگاه بود؛ به گفته معاون اجرایی و مدیر دبیرخانه خلق آفرینش‌های هنری دانشگاه استاد فرشچیان، در حوزه خوشنویسی نیز با انجمن خوشنویسی هماهنگی‌های لازم انجام شد و از بزرگان حوزه خوشنویسی دعوت شد تا در همان دو روز در اتاق کنفرانس به هنرنمایی بپردازند. کار خوشنویسی به پایان رسیده است؛ اما تصویب آن نیازمند چند روز زمان است و این آثار نیز فردا (دوشنبه) تحویل دانشگاه خواهد شد.

حالا گنجینه دانشگاه استاد فرشچیان از آثار هنری هنرمندان با عنوان «سرو بلند انقلاب اسلامی» ایجاد شده و نزدیک به 60 اثر فاخر در نمایشگاهی از 26 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر به نمایش عموم گذاشته خواهد شد. علاقه‌مندان هم می‌توانند از روز یکشنبه 27 بهمن ماه تا دوم اسفند در موزه فلسطین از این آثار بازدید کنند. هم‌زمان نیز با حضور هنرمندان خالق اثر، دبیران علمی کارگاه‌ها و شورای سیاست گذاری دانشگاه به نقد و بررسی این آثار در مراسم افتتاحیه پرداخته می‌شود.

مجموعه آثار هنرمندان کتاب می‌شود

مجموعه آثار به یک مجلد و کتابی از آثار خلق شده تبدیل می‌شود که به صورت تصویری، خروجی این نمایشگاه و کارگاه است. در واقع تصاویری حرفه‌ای از این آثار ضبط شده و در مجلدی به عنوان متون هنری در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. هم‌زمان با آن نیز فیلم مستندی ساخته شده که هم‌زمان با خلق اثر این فیلم در روز افتتاحیه رونمایی می‌شود.

در واقع یک کارگاه به سه رویکرد برگزار می شود؛ خروجی‌های آن کتاب، فیلم مستند و مجوعه آثار 60 اثر فاخر خواهد بود.

اما شاید مهم‌ترین سوال در خصوص هدف از برگزاری این کارگاه باشد. یارزاده معتقد است انتقال مفاهیم ارزشی آموزه‌ها و دست آموزه‌هایی سردار سلیمانی به جامعه ایران و بازگشت سرمایه اجتماعی به جامعه ایران توسط بیان هنرمندان در آثار خوشنویسی، نگارگری و نقاشی هدف اصلی برگزاری این کارگاه است. به عبارتی واژه‌های مثل حکمت عملی، مردمی بودن، ولایت مدرای و سبک زندگی و‌... در این آثار تصویرگری شده است.

واحدهای تهران مرکزی، سازمان مرکزی دانشگاه، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، موسسه فرهنگی و هنری صبا، موزه هنرهای معاصر فلسطین و روایت فتح نیز با دانشگاه استاد فرشچیان همکاری خواهند کرد.

در نهایت باید گفت هدف از این کار تشکیل یک مستند و یک مرجع هنری است. 60 اثر در گنجینه دانشگاه استاد فرشچیان و دانشگاه آزاد اسلامی ذخیره و در معرض عموم نمایش داده خواهد شد. کتاب نفیسی نیز منتشر و فیلم مستندی از فرآیند خلق اثر ساخته می‌شود. خروجی چهارم هم برگزاری نمایشگاهی در دانشگاه‌های مختلف، مراکز فرهنگی و هنری است که این آثار را به نمایش می‌گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060448

وب گردی

وب گردی