بایکوت هنرمندان انقلابی در جشنواره فیلم فجر/ جشنواره در ریل انقلاب حرکت نمی‌کند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سوره گفت: سینمای ایران به شدت آلوده به سیاست شده است، موضوعات فیلم‌ها به قدری سیاسی هستند که حرف حق و مطالبات مردمی در فیلم‌های سینمایی جایگاهی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز-مریم شمسایی نیا؛ جشنوراه فیلم فجر طبق روال هر سال در بهمن ماه که مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی است برگزار و آثار فیلم‌های سینمایی منتخب در آن برگزیده و معرفی می‌شوند. جشنواره فیلم فجر همواره مورد توجه و نقد بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگی، هنری و سینمایی قرار گرفته است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سوره در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایسکانیوز با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد به دلیل نظارت ناکافی بر برگزاری جشنواره فیلم فجر بیان کرد: سینمای ایران به شدت آلوده به سیاست و سلیقه شده و از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی فاصله گرفته است؛ همچنین وی تحریم سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر توسط سلبریتی‌ها را نادرست دانست. ادامه گفت‌و‌گوی ایسکانیوز با سید محمد امین حسینی به شرح زیر است:

آیا جشنواره فیلم فجر در ریل آرمان‌های اولیه تشکیل خود و انقلاب حرکت می‌کند؟

جشنواره فیلم فجر، جایگزینی برای جشنواره بین‌المللی فیلم تهران بود که قبل از انقلاب برگزار می‌شد. از سال 1361 جشنواره فیلم فجر جایگزین جشنواره فیلم تهران شد و هر سال از 12 تا 22 بهمن هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌شود. جشنواره فیلم فجر در دو بخش سینمای ایران و سینمای جهان فعالیت می‌کند.

جشنواره فیلم فجر با اینکه برند ملی بودن را حمل می‌کند؛ اما متاسفانه چند سالی است که دیگر یک جشنواره از فیلم‌‌های انقلاب اسلامی نیست. این جشنواره در عمر سی و هشت ساله خود دستمایه سلایق و نظرات دولت‌ها و به تبع آن وزارت فرهنگ و ارشاد دولت‌ها بوده است. جشنواره فیلم فجر نتوانسته به خوبی فضای انقلابی بودن را در روح این جشنواره حاکم کند.

در حال حاضر جشنواره فیلم فجر یک جشنواره مردمی نیست؛ زیرا در سال‌های اخیر مراسم گوناگون آن درگیر اشرافی‌گری و محلی برای نمایش‌ و فخر فروشی سلبریتی‌ها شده است. در حالی که درصد بسیار اندکی از جامعه می‌توانند بلیت‌های جشنواره را تهیه و در آن حضور یابند، پس جشنواره فجر برای خواص و نه مردم عادی است.

تقویت جشنواره فیلم فجر نیاز به ریشه‌یابی مشکلات موجود دارد، در حالی که طی ادوار گذشته تمام دغدغه سینماگران و مسئولان توجه به فیلم‌ها بوده و از کارکرد قدرتمند سینمای ایران در نظام جمهوری اسلامی غافل بودند.

جشنواره فیلم فجر از آرمان‌های انقلاب فاصله دارد

آیا فیلم‌های شرکت کننده در سی‌و‌هشتمین جشنواره فجر از لحاظ موضوعات مناسب هستند؟

نقد جدی به موضوعات، فیلم‌نامه و نوع پرداخت فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر به مسائل جامعه وارد است. متاسفانه نویسندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان به موضوعات و چهره‌های ملی و تاریخی انقلاب اسلامی برای تهیه فیلم‌ توجه نمی‌کنند. کارگردان‌های انگشت‌شماری در سال‌های اخیر فیلم‌هایی با موضوعات، اشخاص ملی، وقایع و حوادث انقلابی ساختند که اتفاقا مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته است.

رهبر انقلاب می‌فرمایند: «دستگاه سینمای ایران پیچیده‌ترین و موثرترین دستگاه کشور است که حقیقت جامعه ایرانی را به نمایش می‌گذارد»؛ اما در این دستگاه پیچیده از فضا و موضوعات ملی و انقلابی استفاده کافی و جامع در حوزه سینمایی نشده است.

به عنوان یک دانشجوی رسانه و فعال فرهنگی از مسئولان فرهنگی و سازمان‌های متولی فرهنگ ساز سوال دارم که چرا جشنواره فیلم فجر که همزمان با ایام الله فجر و پیروزی انقلاب اسلامی در کشور برگزار می‌شود با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب فاصله بسیار دارد؟

امسال سلبریتی‌های سینمای ایران به بهانه حمایت از مردم جشنواره فیلم فجر را تحریم کردند در حالی که تحریم یک جشنواره ملی تنها یک ژست روشنفکری و غرب زده است.

امسال برخی از سلبریتی‌ها و فعالان فرهنگی کشور به بهانه نا‌آرامی‌های دی ماه کشور در ماجرای سقوط هواپیمایی اوکراینی اقدام به تحریم جشنواره فیلم فجر کردند، ارزیابی شما از تحریم‌ها چگونه است؟

جشنواره سی و هشتمین فیلم فجر در حالی آغاز به کار کرد که از هفته‌های قبل هجمه‌های بسیاری از سوی افراد چهره و هنرمندان به بهانه‌های نارضایتی‌های اقتصادی، مدنی و اجتماعی از جمله اتفاق سقوط هواپیمای اوکراینی و طرح سهمیه‌بندی بنزین مطرح و این جشنواره تحریم شد، همچنین برخی از کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و بازیگران فیلم‌های خود را جشنواره خارج کردند.

امسال سلبریتی‌های سینمای ایران به بهانه حمایت از مردم جشنواره فیلم فجر را تحریم کردند، در حالی که تحریم یک جشنواره ملی تنها یک ژست روشنفکری و غرب زده است. تحریم یک جشنواره داخلی جز تضعیف آن در سطح داخلی و بین المللی هیچ سود و عایده‌ای برای مردم به همراه نخواهد داشت.

متاسفانه برخی از سلبریتی‌ها تنها به دنبال سوء استفاده از شرایط خاص و دشوار کشور و ابراز قرار دادن مردم برای رسیدن اهداف و منفعت‌های شخصی خود هستند. سلبریتی‌ها اگر واقعا غیرت ملی داشته باشند به دنبال ایجاد تشنج در کشور و ایجاد حاشیه برای سینمای ایران در دنیا نیستند.

در سال‌های اخیر برخی از موسسات و سازمان‌های خصوصی به عنوان پشتیبان مالی وارد حوزه سینمایی شدند، این روند را مثبت و اثرگذار می‌دانید؟

مشکلات اقتصادی حاصل تحریم‌های کشور بر حوزه‌ فرهنگ و رسانه و زیر مجموعه‌های از جمله سینما تاثیرات منفی گذاشته است. در سال‌های اخیر تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی برای ساخت فیلم‌ با مشکلات مالی شدید مواجه هستند. در این میان برخی از موسسات انقلابی نظیر اوج به کمک سینما آمده؛ اما از سوی برخی جریانات متهم به ورود نیروهای امنیتی به حوزه فرهنگ می‌شود.

ورود و سرمایه گذاری موسسات مختلف در حوزه سینما در ذات موضوع منفی نیست؛ اما به شرطی که منجر به تولید فیلم و محتوای سفارشی نشود.

سیاه‌نمایی در فیلم‌های سینمایی به امید کسب جوایز بین‌المللی

یکی از آسیب‌ها و معضلات فعلی فیلم‌های ساخته شده سینمای ایران بی‌‌محتوا و تلخ‌بودن فیلمنامه‌ها است، این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه تولیدات فرهنگی به ویژه حوزه سینمایی در سال‌های اخیر در یک سیر هماهنگ به القای فضای نا‌امیدی و سیاه‌نمایی از جامعه ایرانی پرداختند. بعد از کسب جوایز بین‌المللی توسط برخی از کارگردان‌های ایرانی با فیلم‌هایی که سراسر مشکلات جامعه ایرانی را بزرگنمایی کرده بود، کارگردانان دیگر نیز به این رویه روی آوردند تا شاید اقبالی برای کسب جوایز جشنواره‌های مطرح بین‌المللی داشته باشند.

یکی دیگر از آفت‌های تولیدات سینمایی ژانرهای طنز است، در جهان فیلم های طنز بیشتر با هدف نقدهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تولید شده؛ اما متاسفانه در ایران فیلم های طنز کاملا بی‌محتوا و سراسر از شوخی‌های جنسی و تنها با هدف بالا بردن فروش فیلم‌ها در گیشه ساخته و پرداخته می‌شود.

قطعا جامعه کنونی ایران درگیر مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری است و این مسائل باید در فیلم ها انعکاس پیدا کند تا راهکارهای حل آنها نیز به مردم و خانواده‌ها ارائه شود؛ ولی برخی از کارگردان‌ها تنها اقدام به سیاه نمایی از جامعه و مشکلات خانوادگی در فیلم‌ها می‌کنند که اصلا مناسب نیست.

جشنواره‌های مطرح بین‌المللی با توجه به هجمه‌هایی که علیه ایران توسط برخی از کشورها انجام می‌شود، به دنبال پر رنگ‌تر کردن فیلم‌ها با موضوعاتی هستند که فضای تلخ نسبت به جامعه ایرانی دارند. کارگردان‌ها برای کسب جایزه‌های بین المللی اقدام به ساخت اینگونه فیلم‌ها می‌کنند.

ذائقه مخاطبان سینما نسبت به سال‌های گذشته تغییرات مثبت یا منفی داشته است؟

بخش عمده‌ای از ذائقه مخاطبان و تماشاچیان توسط سینماگران و تهیه کنندگان تغییر و جهت دهی می‌شود که اگر فیلم‌های سینمایی به خوبی نتوانند این ذائقه مردم را جهت دهی کنند، قهر مردم با گیشه‌های سینما را در پی خواهد داشت. البته این قهر علت مهم دیگری نیز دارد و آن بی محتوا بودن فیلم های سینمایی است.

به عنوان مثال حوزه سینمایی کشور در ساخت فیلم برای سنین کودک و نوجوانان به شدت دارای ضعف است که این خلأ باعث شده نوجوانان به تماشای فیلم‌های خارجی روی بیاورند که با فرهنگ اسلامی – ایرانی هیچ تناسبی ندارد. در حالی اگر فیلم های نظیر منطقه پرواز ممنوع برای کودکان ساخته شود از سوی خانواده‌ها و کودکان مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد به جای سیاست‌گذاری کلان در حوزه‌های فرهنگی نظیر سینما، مشغول سیاست بازی شده و از رسالت های اصلی خود دور افتاده و دچار کژکارکرد است.

به نظر شما عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در برگزاری جشنواره فیلم فجر و نظارت بر تولیدات سینمایی کافی و مناسب است؟

خانه سینما و تولیدات سینمایی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد تعریف می‌شود؛ اما این وزارتخانه در دولت های مختلف چارچوب و قواینن مشخصی برای جهت دهی به موضوعات فیلم نامه‌های فیلم‌های سینمایی انجام نداده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد به جای سیاست گذاری کلان در حوزه‌های فرهنگی نظیر سینما، مشغول سیاست بازی شده و از رسالت های اصلی خود دور افتاده و دچار کژکارکرد است.

سینمای ایران به شدت آلوده به سیاست شده است و موضوعات فیلم‌ها به قدری سیاسی هستند که حرف حق و مطالبات مردمی در فیلم‌های سینمایی جایی ندارد.

هجمه‌سازی علیه فیلم‌های انقلابی در جشنواره فیلم فجر

متاسفانه در سال‌های اخیر فیلم‌های سینمایی با موضوعات انقلابی و دفاع مقدس و کارگردان‌های انقلابی مورد نقد کارشناسان و بی‌مهری تماشاچیان قرار می‌گیرند، علت را در چه می‌دانید؟

اگر موضوعات فیلم‌های تولید شده در چند سال اخیر را بررسی کنیم به آماری می‌رسیم که از هر 100 فیلم شاید یک فیلم موضوع انقلابی یا ملی داشته باشد و همین فیلم های اندک و کارگردان‌های انقلابی به دلیل موج های رسانه‌‌های معاند یا معارض مورد همجه سازی قرار می‌گیرند.

فیلم‌های کارگردان‌های مطرح مانند ده نمکی، مهدویان و حاتمی‌کیا در جشنواره‌های فجر به شدت مورد انتقاد از سوی کارشناسان و تحلیلگران حوزه سینمایی و برخی از قشرهای مردمی قرار می‌گیرند. این هجمه‌سازی‌ها در طولانی مدت باعث بی‌انگیزگی کارگردان‌ها برای فیلم‌های انقلابی یا دوران دفاع مقدس می‌شود.

آیا دانشگاه‌های تخصصی در حوزه رسانه موفق به تربیت نیروهای متعهد و متخصص بودند؟

سازمان تبلیغات اسلامی دانشگاه سوره را با هدف تربیت و تقویت نیروهای انقلابی، متعهد و متخصصی در حوزه رسانه و سینما تاسیس کرد تا اتاق فکر و جنگ در حوزه هنر باشد؛ اما متاسفانه تا به حال خروجی مناسبی از این دانشگاه شاهد نبودیم. در حال حاضر تعداد هنرمند متعهد و انقلابی در حوزه هنر و سینما در کشور کم است و این خلأ باعث شده تا میدان نبرد فرهنگی در اختیار افرادی قرار بگیرد که بعضا با ارزش‌های اسلامی و انقلابی زاویه دارند.

افراد حزب الهی و متخصص نیز در حوزه سینمایی به دلیل وجود رانت ‌و جریانات قوی انحصار طلبانه در حوزه هنر موفق به فعالیت نمی‌شوند و در حالت بایکوت کاری قرار می‌گیرند.

جایگاه دانشجویان در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر و فیلم‌ها با موضوعات دانشگاهی و دانشجویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عدم استفاده و به کارگیری از نیروهای جوان و افکار دانشجویی به عنوان کمک کننده هیئت داوران نقدی است که هر ساله به جشنواره فیلم فجر وارد می‌شود؛ اما در هیچ دوره‌ای مسئولان در‌صدد رفع این نقد و مشکل بر نیامدند.

از 21 فیلم‌ شرکت کننده در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز هیچ کدام با محوریت و موضوع دانشجویان و دانشگاه‌های کشور نیست؛ در حالی که دانشجویان قشر گسترده‌ای از طیف جامعه را تشکیل می‌دهند.

به نظر شما وضعیت فرهنگی حاکم بر جشنواره فیلم فجر و حضور هنرمندان در این جشنواره مناسب است؟

متاسفانه جشنواره فیلم فجر به‌ویژه مراسم افتتاحیه و اختتامیه تبدیل به سالن مد برای نمایش سلبریتی‌ها و هنرمندان سینمایی شده است. جشواره فجر که باید مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور باشد به یک رویداد ضد فرهنگی تغییر ماهیت داده است.

در سال‌های اخیر جشنواره فیلم فجر به یک سالن مُد برای نمایش لباس‌های عجیب و که با هنجارهای جامعه هم‌خوانی ندارد، تبدیل شده است، در این جشنواره معمولا شاهد فخرفروشی سلبریتی‌ها برای طراحی‌های چهره و مدل‌ موهای غرب‌زده هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060505

وب گردی

وب گردی