احیا و بازسازی زیستگاه‌های لاک پشت دریایی در مرکز تحقیقات واحد چابهار

رئیس مرکز تحقیقات زیست محیط دریایی آب‌های آزاد واحد چابهار گفت: موفق شدیم برنامه اقدام ملی حفاظت از لاک پشت‌های دریایی را به عنوان اولین برنامه اقدام ملی در سطح کشور برای یک گونه دریایی تدوین کنیم که این برنامه در حال ابلاغ به کل کشور است.

محمود سینایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های مرکز تحقیقات زیست محیطی دریایی آب‌های آزاد ایران واحد چابهار گفت: این مرکز تحقیقات زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار از سال 94 تاسیس شد و تنها مرکز تحقیقات زیست محیطی تخصصی در سواحل مکران محسوب می‌شود. در این مرکز با صنایع مختلف به ویژه بخش سازمان تخصصی محیط زیست در ارتباط هستیم؛ البته پیش از راه‌اندازی این مرکز و اخذ مجوز، تحقیقات محیط زیستی، اجرای طرح‌های برون دانشگاهی، ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه محیط زیست به سازمان‌ها و ارگان‌ها در واحد چابهار ارائه می‌شد اما با تشکیل این مرکز این فعالیت‌ها شکل منسجمی یافت.

او با بیان این که مرکز تحقیقات چابهار در سال‌های اخیر در حوزه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی ورود کرده است ادامه داد: در چند حوزه فعالیت داشته و در حال انجام یک سری طرح‌ها و موارد با سازمان محیط زیست هستیم؛ همچنین طرح‌های برون دانشگاهی زیادی در دستور کار است و از مهمترین طرح‌هایی که در این مدت انجام شده می‌توان به احیا و بازسازی زیستگاه‌های لاک پشت دریایی در سواحل استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات زیست محیطی دریایی آب‌های آزاد واحد چابهار با بیان این که پایش مرجان‌ها را نیز در دستور کار داریم گفت: در این حوزه موفق شدیم برنامه اقدام ملی حفاظت از لاک پشت‌های دریایی را به عنوان اولین برنامه اقدام ملی در سطح کشور برای یک گونه دریایی تدوین کنیم که این برنامه در حال ابلاغ به کل کشور است.

سینایی تصریح کرد: با بخش صنعت نیز در ارتباط بوده و نیازهای زیست محیطی آنها را پیگیری می‌کنیم؛ مهمترین نیاز، مطالبات پیوست سلامت مجتمع پتروشیمی مکران بوده است. اجرای پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در یک منطقه علاوه بر مزایای معایبی نیز در ابعاد مختلف به همراه دارد. بنابراین این پیوست سلامت با هدف ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از اثرات و پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی، ارائه راهکارهایی برای پیشگیری و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست، اجرا می‌شود.

او تاکید کرد: در حوزه آزمایشگاهی نیز فعالیت‌های خوبی انجام دادیم؛ در آزمایشگاه این مرکز تحقیقات بالغ بر 70 آزمایش را انجام می‌شود و به دنبال آن هستیم تا این آزمایشگاه را تبدیل به یک آزمایشگاه معتمد کنیم. در حوزه دانش بنیان و فعالیت‌های زیست فناورانه نیز چند طرح در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات زیست محیطی دریایی آب های آزاد واحد چابهار در پایان گفت: مقام معظم رهبری در سخنان خود همواره تاکید ویژه‌ای بر توسعه سواحل مکران داشتند. سواحل مکران یک بحث فراجناحی و فرادولتی است بنابراین تلاش داریم در راستای توسعه پایدار این سواحل قدم برداشته تا توسعه‌ای که در سواحل مکران اتفاق می‌افتد با کمک مرکز تحقیات واحد چابهار یک توسعه پایدار و دائمی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060512

وب گردی

وب گردی