مبارزه با فساد باید به شکل ساختاری صورت بگیرد

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مبارزه با فساد صرفاً با برگزاری دادگاه محقق نمی‌شود و باید به‌شکل ساختاری با آن مقابله کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در نشست یاران گام دوم انقلاب که عصر امروز در مدرسه دارلفنون برگزار شد، اظهار کرد: نگاهی موجب ایجاد مدرسه دارالفنون شد، همین نگاه متفاوت نیز باید وجود داشته باشد تا گام دوم انقلاب با جدیت بیشتری اجرا و پیگیری شود.

وی ادامه داد: در جامعه ما برخی افراد نگاهی از نوع ابن خلدون به تاریخ دارند، این نگاه به شکل دورانی است. از نظر ابن خلدون عدد 40 نشانه به اوج رسیدن و افول تمدن‌هاست؛ اما آنچه که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی آمده و در میان صاحبان اندیشه‌های گوناگون در جامعه و انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته این است که افراد دارای درک متفاوتی هستند و مبتنی بر قرائت ابن خلدونی پیش نمی‌روند، بلکه یک نگاه تکاملی به تاریخ و بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در برهه‌های مختلفی از تاریخ شاهد تحولات مختلفی هستیم ،اما نباید این طور فکر کنیم که تاریخ بشر رو به انحطاط است؛ بلکه طبق آ‌یات قرآن تاریخ و بشر تکامل پیدا می‌کند. اگر در این میان تعارضی مشاهده می‌شود، در نهایت به تکامل خواهد رسید.


وی اظهار کرد: دنیای ما با عرصه‌های مختلفی از جمله عرصه اقتصادی و سیاست و قطب‌بندی‌های مختلف دگرگون شده است؛ اما اکنون این قطب‌بندی‌ها دیگر در دنیای ما وجود ندارد. آنهایی که از ابزارهای زور و قدرت استفاده می‌کردند، رو به زوال رفتند. پس ما باید دگرگونی در بنیاد جهان را درک کنیم.

سلیمی بیان کرد: توصیه‌هایی که در بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد هم امیدبخش هستند و هم هشدار دهنده. در صدر این تاکیدات علم، دانش، تکیه بر عقلانیت، نوآوری، شادابی و سهم متفاوت و ایجاد طرح‌های نو است. آیا در حال حاضر با وضعیتی که در دانشگاه‌ها و مدارس شاهد آن هستیم می‌توانیم خلاقیت را شکوفا کنیم. آیا باوجود این محیط‌های پرفشار می‌توانیم افراد را نقاد و خلاق تربیت کنیم؟

وی با اشاره به رصد سالانه دانشجویان اظهار کرد: این اقدام در راستای بررسی ویژگی های دانشجویان صورت می گیرد، متاسفانه دانشجویان به هنگام ورود به دانشگاه توانایی سوال و پرسشگری ندارند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در پایشی که توسط دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد به این نتیجه رسیده ایم 80 درصد افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه کردند، مشکل عاطفی داشته و 20 درصد دیگر آنها مشکلات از جمله مسائل مربوط آموزش، استرس امتحان یا بی میلی به رشته خود دارند. نیازمن دانشجویانی خلاق با توانایی پرسشگری هستیم.

وی اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب همه توسعه‌ها براساس علم و پژوهش قرار دارد، زمانی که پایه اول کار لنگ بزند مابقی کارها هم لنگ خواهد زد. اقتصاد دانش بنیان نیز بسیار حائز اهمیت است، بر اساس توسعه های موجود و منویات گام دوم انقلاب می‌توانیم برای رشد آنها اقدام کنیم.

سلیمی افزود: دانش‌آموزانی که دانشگاه‌ها از مدارس تحویل می‌گیرد حدود ۲ تا سه سال زمان می‌برد و بر ذهن آنان متمرکز می‌شویم تا بگوییم ایده‌های ازائه شده توسط آنان می‌تواند منجر به تولید ثروت از فناوری شود.

وی بیان کرد: برخی از دانشجویان تصور می کنند که باید جزوه در اختیارشان گذاشت تا آن را حفظ کنند و در زمان امتحانات بر روی کاغذ بیاورند؛ در حالی که ما اکنون به انسان‌های خلاق، پرنشاط و آزاد اندیش نیاز داریم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی دیگر از توسعه گام دوم انقلاب مبارزه با فساد است، مبارزه کردن با فساد صرفا با برگزاری دادگاه‌ها قابل اصلاح نیست بلکه این مسئله باید به شکل ساختاری اصلا ح شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060545

وب گردی

وب گردی