مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 21 بهمن

«اصلاح شیوه‌نامه به نفع دانشجویان، لاله‌های خونین دانشگاه انقلاب و جزئیات تبدیل شیوه تحصیل دانشجویان مقطع ارشد به آموزش محور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 21 بهمن به شرح زیر است:

اصلاح شیوه‌نامه به نفع دانشجویان

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، شیوه‌نامه برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی که دارای برخی اشکالات فاحش بود، تغییر کرد. محمدرضا محمدی، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم به موضوعاتی اشاره کرده که بر آن اساس نیاز بود این شیوه‌نامه تغییر کند. وی در این مصاحبه به تعداد بالای حق رای دانشگاه تهران در مقابل دیگر دانشگاه‌ها و میزان مشارکت برخی دانشگاه‌ها که نشریات غیرفعال داشتند را اساسی‌ترین تغییرات این مرحله دانست.

وی گفت: شیوه‌نامه برگزاری انتخابات کمیته‌های ناظر بر نشریات و شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، یکی از پر‌حاشیه‌ترین شیوه‌نامه‌های داخلی وزارت علوم بود. دلیل آن‌هم این بود در سال 95 که معاون فرهنگی وزارت علوم سید‌ضیا هاشمی بود و نماینده دانشجویان در این شورا نیز اعضای ائتلاف وابسته به ایشان بودند، سعی کردند شیوه‌نامه‌ای برای انتخابات نشریات بنویسند که پیروزی آنها را در سال‌های آینده تضمین کند. از این رو یکی از اعضای دانشجویی شورا مامور به نوشتن این شیوه‌نامه شده بود و از همانجا بود که بی‌عدالتی‌ها شروع شد.

وی ادامه داد: من اگر بخواهم یک نکته بگویم که عمق این بی‌عدالتی روشن شود باید به شرایطی اشاره کنم که این شیوه‌نامه برای دانشگاه تهران ایجاد می‌کرد. با این شیوه‌نامه دانشگاه تهران در انتخابات سالانه نشریات وزارت علوم بیش از 40 حق رای داشت. این درحالی بود که هرکدام از دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم به‌صورت میانگین پنج حق رای در این انتخابات داشتند، یعنی تعداد آرایی که به دانشگاه تهران اختصاص پیدا می‌کرد، هشت برابر میانگین سایر دانشگاه‌ها بوده و دلیل این مساله هم وجود صد‌ها نشریه فیک در دانشگاه تهران بوده است.

محمدی بیان کرد: شیوه‌نامه قبلی به این صورت بوده که به ازای هر 10 نشریه در هر دانشگاه یک حق رای به آن دانشگاه داده می‌شد. باند‌های سیاسی هم به این سمت کشیده می‌شدند که برای پیروزی در انتخابات وزارت علوم به سمت افزایش غیر‌واقعی نشریات‌شان بروند و نشریات فیک افزایش پیدا می‌کرد. تدبیری که ما برای این مساله اتخاذ کردیم این بود که معیار را از «تعداد نشریات» تغییر دادیم و «تعداد آرای ماخوذه در انتخابات» را معیار قرار دادیم. در شیوه‌نامه اصلاح‌شده به ازای هر 10 رای در انتخابات دانشگاه یک حق رای در انتخابات وزارت علوم به دانشگاه اختصاص پیدا می‌کند. خوب این یک تدبیری است که تا حدود بسیاری فضای نشریات دانشجویی را واقعی می‌کند و فضای کمیتی حاضر در نشریات را به سمت کیفی‌شدن و افزایش کیفیت فعالیت نشریات دانشجویی سوق می‌دهد. هر سال که انتخابات می‌شد، ضرورت اصلاح این شیوه‌نامه حس می‌شد. اما به‌دلیل اینکه این شیوه‌نامه طوری نوشته شده بود که امکان پیروزی برای هرگروه دیگری غیر از گروه نویسنده شیوه‌نامه را تقریبا غیر‌ممکن می‌کرد، اساسا در جلسات وزارت علوم کسی نبود که منتقد این شیوه‌نامه باشد. کاری که ما کردیم این بود که توانستیم با درگیری‌ای یک‌ساله با این شیوه‌نامه، تمامی نکات این شیوه‌نامه را احصا کنیم و نتیجه این انتخابات را به نفع جریان انقلابی تغییر دهیم.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم در پاسخ به این سوال که فرآیند اصلاح از چه زمانی آغاز شد و چگونه دنبال شد و چه زمانی به پایان رسید و از چه زمانی اجرا خواهد شد افزود: برای اولین‌بار اردیبهشت 97 بود که انتقادهایی جدی به این شیوه‌نامه از سوی فعالان نشریات دانشجویی انقلابی مطرح شد. اما برای عملی‌شدن این اصلاحات لازم بود که کرسی‌های دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم از دست متحدان خود ساختار وزارتخانه خارج شود. اصلاح شیوه‌نامه از ماده یک تا ماده 76 از آبان امسال شروع شد و تا چهارشنبه هفته گذشته ادامه داشت و شنبه این هفته نیز به تمامی دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد. این شیوه‌نامه بلافاصله پس از ابلاغ لازم‌الاجرا است و دانشگاه‌های وزارت علوم موظفند انتخابات‌هایشان را بر همین اساس برگزار کنند.

لاله‌های خونین دانشگاه انقلاب

روزنامه فرهیختگان در آستانه چهل‌و‌یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای انقلاب، از ۹ شهید دانشگاهی انقلاب اسلامی یاد کرده است. حسن مجتهدزاده دانشجوی دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایوب معادی
دانشجوی رشته اقتصاد در دانشگاه بابلسر، شهید بخشعلی اعیادی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تبریز، شهیده عزت‌الملوک کاووسی
دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کامران نجات‌اللهی مدرس دانشگاه، عظیم اسدی‌مشکال دانشجوی مقطع لیسانس در رشته ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز، محمداسماعیل فاتح‌چهر دانشجوی مقطع لیسانس رشته الکترونیک در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی، نورالدین جهانجوئی دانشجوی رشته زبان انگلیسی دانشسرای اردبیل و سیدعباس صفوی دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله شهدای دانشگاهی انقلاب اسلامی بودند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 21 بهمن به شرح زیر است:

جزئیات تبدیل شیوه تحصیل دانشجویان مقطع ارشد به «آموزش محور»

بر اساس این عنوان آ،رینش، جزئیات تبدیل شیوه تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از «آموزشی - پژوهشی» به «آموزش محور» اعلام شد. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر و جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، «دستورالعمل تبدیل شیوه تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از آموزشی - پژوهشی به آموزشی» را به رؤسای استان ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاون آموزش های عمومی و مهارتی (سما) ابلاغ کردند. این دستورالعمل با هدف حفظ کیفیت آموزشی برای دانشجویان تمام ورودی‌ها براساس ضوابط آموزشی قابل اجراست.

براساس بندهای این دستورالعمل؛ شرط بررسی درخواست دانشجو این است که دانشجو تمام واحدهای آموزشی (شامل جبرانی، اصلی، انتخابی و تخصصی) را باید با کسب حداقل میانگین 14 گذرانده باشد و وظایف آموزشی خود را وفق مقررات آموزشی دانشگاه تا زمان ارائه تقاضا انجام داده و هیچ گونه منع آموزشی نداشته باشد.

در این دستورالعمل آمده است: دانشجو در ترمی که انتخاب واحد پایان‌نامه را انجام می دهد، چنانچه پس از گذشت شش ماه (یک ترم تحصیلی) نتواند مراحل اجرای فرآیند پایان‌نامه را به اتمام برساند و در صورت تأیید استاد راهنما مبنی بر عدم توانایی دانشجو در انجام پایان‌نامه، دانشجو در ترم بعدی می تواند به جای پایان‌نامه، 6 واحد درسی انتخاب کند.

چنانچه دانشجو نسبت به اخذ پایان‌نامه اقدام کند و با تقاضای کتبی دانشجو برای تعیین موضوع و استاد راهنما، گروه تخصصی در همان ترم تحصیلی نتواند نسبت به استاد راهنما اقدام کند، در صورت تقاضای کتبی دانشجو مبنی بر تغییر از شیوه آموزشی - پژوهشی به آموزشی و تأیید گروه تخصصی و شورای پژوهشی واحد دانشکده، دانشجو می تواند به روش آموزش‌محور 6 واحد درسی به جای پایان‌نامه در همان ترم انتخاب کند.

براساس بندهای این دستورالعمل؛ تغییر شیوه از آموزشی - پژوهشی به آموزشی و بازگشت آن در طول مدت تحصیل فقط برای یک بار در صورت تصویب مراجع ذیصلاح امکان‌پذیر است و تاریخ فارغ‌التحصیلی براساس آخرین نیمسال تحصیلی دانشجو و طبق تقویم مصوب آموزشی دانشگاه تعیین خواهد شد. دانش‌آموختگانی که براساس این شیوه‌نامه فارغ‌التحصیل می شوند، در مدارک تحصیلی آنها عنوان شیوه «آموزش‌محور» قید خواهد شد و از امتیازات دانش‌آموختگان آموزشی - پژوهشی بهره‌مند نخواهند شد.

گسترش همکاری علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه بانوان لاهور

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه بانوان لاهور و دانشگاه علامه طباطبائی به منظور توسعه روابط علمی و ادبی در دفتر رئیس دانشگاه بانوان لاهور به امضا رسید. در این مراسم رضا مراد صحرایی، عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی و رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه، مرتضی نور محمدی عضو هیأت علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه، علی اکبر رضایی فرد رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و نماینده بنیاد سعدی در لاهور، بشری میرزا رئیس دانشگاه بانوان لاهور، فلیحه زهرا کاظمی رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور، اساتید بخش زبان و ادبیات فارسی و علوم سیاسی و روابط بین الملل شرکت حضور داشتند.

هدف از انعقاد این تفاهمنامه برقراری، گسترش و توسعه روابط علمی، تحقیقی، پژوهشی، تبادل هیئت های اساتید و دانشجویان طرفین، تبادل مطالب آموزشی و علمی، بازدید اعضای هیئت علمی از دانشگاه بانوان لاهور و دانشگاه علامه طباطبایی، استفاده از ظرفیت‌های دو دانشگاه، مشارکت در برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی در کشورهای ایران و پاکستان، هم افزایی مراکز علمی و مشارکت در برنامه‌های مختلف است.

نمایندگان دانشگاه علامه طباطبایی و رضایی فرد نیز به عنوان نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه مذکور را به امضا رساندند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060564

وب گردی

وب گردی