مکتب شهید سلیمانی سبب موج‌آفرینی و جریان‌سازی در جامعه می‌شود

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در رویکرد اسلامی، عمل فردی علت غایی و فاعلی دارد؛ اما بعضی از رفتارهای انسان، دارای دلایل مادی نیز هست که شعاع جامعه را در می نوردد و حرکت حاج قاسم سلیمانی سبب موج‌آفرینی و جریان‌سازی در جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در همایش علمی و فرهنگی «گفتمان انقلاب اسلامی ایران» که در سالن ۹دی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد، اظهار کرد: شهادت سردار سلیمانی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شود؛ اما ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که رمز موج آفرینی مکتب سردار سلیمانی چیست.

وی افزود: احساس تکلیف و اخلاص انسان در چارچوب تشکیلات ولایت مداری و رابطه امام و امت معنی پیدا خواهد کرد؛ براساس معارف اسلامی، سعه وجودی انسان ها با شعاع عمرشان همخوانی ندارد همچنین انسان تاریخ ساز است و براساس ترکیب فکر و اراده خود می تواند آینده را بسازد.

خیری ادامه داد: انسان خلیفه خداوند در زمین است؛ لذا باید نسبت به کسی که او را جانشین قرار داده، مسئولیت پذیر و امانت دار باشد. لذا دو عنصر امانت داری و مسئولیت پذیری برای انسان ها تعریف شده است که باید در راستای آن تلاش کنند.

وی تصریح کرد: عمل فردی و اجتماعی انسان دارای تفاوت زیادی است؛ عمل اجتماعی در طول و عرض اجتماع نقش آفرینی می کند و تاثیر گذار است. در رویکرد اسلامی، عمل فردی علت غایی و فاعلی وجود دارد اما بعضی از رفتارهای انسان، دارای دلایل مادی نیز هست که شعاع یک جامعه را در می نوردد. این نوع رفتار، عمل اجتماعی نامیده می شود. به عنوان مثال حرکت حاج قاسم سلیمانی سبب موج آفرینی و جریان سازی در جامعه می شود.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهادت امام حسین(ع) نمونه ای از موج آفرینی و جریان سازی در تاریخ اسلام است که همچنان ادامه دارد؛ شهادت حاج مصطفی خمینی نیز باعث موج آفرینی و زمینه سازی برای انقلاب اسلامی شد، انقلابی که با گذشت ۴۰ سال، همچنان از پویایی و قدرت برخوردار است.

خیری بیان کرد: انسان تکلیف مدار، بر پایه شریعت حرکت می کند و دارای ساختار و چارچوب است؛ به همین دلیل رابطه امام و امت و ساختار مداری، در نظام اسلامی خود را به خوبی نشان می دهد.

وی تاکید کرد: موج آفرینی عاملان و کنش گران انسانی، مقام معظم رهبری را برآن داشت که بیانیه گام دوم را خطاب به آحاد مردم و جوانان تدوین کنند. در واقع مقام معظم رهبری عملکرد عاملان و کنش گران اجتماعی را مورد توجه دادند.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سپاه قدس گفت: سپاه قدس به عنوان یک تشکل اسلامی، با دیگر نهادهای نظامی دنیا متفاوت است؛ چرا که افراد آن فعالیت خود را در راستای حرکت در مسیر خدا انجام می دهند. این نوع ساختار باعث شکل گیری جامعه ای اخلاق مدار، مبتنی بر قانون می شود. به بیان دیگر سپاه قدس، یک تشکل اخلاقی مبتنی بر مبانی نظامی است به توصیف مقام معظم رهبری، رزمندگان بدون مرز هستند.

خیری یادآور شد: در مبانی انقلاب اسلامی، عاملان اجتماعی مانند سپاه و بسیج از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که انسان هایی متعهد آن ها را شکل داده اند.

وی خاطرنشان کرد: برای پاسخ به چگونگی موج آفرینی مکتب حاج قاسم سلیمانی، باید به شخصیت و تشکیلات وی توجه داشته باشیم؛ مقام معظم رهبری در توصیف حاج قاسم سلیمانی از عباراتی مانند شجاع، ذوب در ولایت، ولایتمداری و... استفاده می کنند. همچنین او توانست تشکیلاتی مانند حشد الشعبی و بسیج مردمی عراق شکل دهد که در مقابل داعش ایستادگی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060568

وب گردی

وب گردی