تولید آنزیم صنعتی گامی موثر در راستا کاهش وابستگی به خارج/ باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار بود

پژوهشگر پسادکتری دانشگاه صنعتی شریف تولید آنزیم صنعتی را گامی ‌بزرگ در قطع وابستگی به واردات محصولات استراتژیک در کشور عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در حاضر با آن مواجه هستیم جذب سرمایه‌گذار مطمئن است تا دانش فنی در عرصه تولید آنزیم را به محصول تبدیل کند.

شهین یگانه سرکندی پژوهشگر پسادکتری دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فناوری تولید آنزیم اظهار کرد: فناوری تولید آنزیم، شامل فناوری‌های غربالگری و انتخـاب سویه، طراحی واحد تولیدی، تخلیص و فرموالسیون است. بهینه‌سازی هر یک از این مراحل، عـلاوه بر نیاز بـه یک تیم بین رشته‌ای، بـه سال‌ها تجربه و تخصص احتیاج دارد و رقابت‌پذیری صنعت را مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: خودکفایی در حوزه آنزیم‌های صنعتی، یکی از امیدهای صنایع زیست فناوری کشور است. آنزیم‌هایی که به مقیاس وسیع در صنایع شوینده، خوراک دام و طیور، نساجی، غذایی و . . . مـورد اسـتفاده قـرار می‌گیرنـد.

یگانه سرکندی ادامه داد: این تکنولوژی قادر است تمامی‌ آنزیم‌ها را به اشکال مختلف مایع، پودر (پودر، گرانول و پلت) و اندازه ذره‌ای متفاوت تولید و عرضه کند. تولید آنزیم فرایند تخمیر و جداسازی و غلیظ کردن محصول و نمونه مایع پایدار و گرانول را طی می‌کند و این مسیر ابتدا تا انتهای مراحل تولید انجام می‌شود.

پژوهشگر پسادکتری دانشگاه صنعتی شریف با تأکید براینکه در حال حاضر پنج آنزیم در حوزه‌های مختلف شویندگی، صنایع شیمیایی و دام و طیور و ... شناسایی شده است، گفت: آنزیم یک ماده نیست که یکبار تولید شود این آنزیم‌ها فرایندهای مختلف را طی می‌کند تا در صنایع شویندگی، مواد غذایی، صنعت دارو، صنایع شیمایی، چرم، اینترنت، نساجی و صنعت فرش کاربرد داشته باشد.

وی اضافه کرد: آنزیم‌ها به عنوان کاتالیست‌های زیستی صنعتی مزایای زیادی نسبت به فرایندهای شیمیایی سنتی از نقطه نظر پایداری و بهره‌وری فرایندها دارند. کاربرد کاتالیست آنزیمی برای فرایندهای تجاری در صنایع دارویی، غذایی و آشامیدنی افزایش یافته است.در داروسازی، مواد غذایی و نوشیدنی، مواد شوینده و صنایع سوخت زیستی سال‌ها از مزایای کاتالیستی آنزیم در برنامه‌های کاربردی استفاده شده است، در حالی که در سایر صنایع مانند تولید گاز طبیعی و تولیدات شیمیایی استفاده از آنزیم‌ها امری جدید است.

پژوهشگر پسادکتری دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: تقریبا هر کار شیمیایی را می‌توان به صورت زیستی هم انجام داد، تنها نیاز به دانش فنی دارد. همچنین آشنایی مردم با حوزه بیوتکنولوژی و استفاده از آن رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه دانش فنی در تولید آنزیم برمبنای بیوتکنولوژی است؛ گفت: تجهیزات و مواد اولیه که در کشور وجود دارد براساس دانش فنی تدوین می‌شود. این دانش فنی بسته به شرایط بومی هر منطقه نیز تعریف می‌شود. بنابراین با توجه به نیاز کشور محصولات را تولید می‌کنیم. مهم‌ترین مسئله‌ای که در حاضر با آن مواجه هستیم جذب سرمایه‌گذار مطمئن است تا دانش فنی در عرصه تولید آنزیم را تبدیل به محصول کنیم.

وی در خصوص بازار هدف آنزیم‌های صنعتی تولیدی این شرکت اظهارکرد: شرکت ما به عنوان اولین و تنها دارنده تکنولوژی تولید آنزیم صنعتی در کشور توانسته، آنزیم‌های صنعتی در صنایع لبنیات، نشاسته و گلوکز، آرد و نان، چرم و نساجی، شوینده‌ها و دام و طیور را تولید کند.

یگانه سرکندی خاطرنشان کرد: تولید این محصول گامی ‌بزرگ در قطع وابستگی به واردات محصولات استراتژیک در کشور به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060572

وب گردی

وب گردی