بودجه فرهنگی قربانی می‌شود/ هیچ خوابگاه سطح یکی نداریم

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: ممنوعیت برداشت از ۳‌درصد بودجه پژوهشی بودجه فرهنگی را قربانی کرده است. از وزیر خواهش کردیم دستورالعملی در ضوابط بگنجاند تا اعتبارات هر حوزه به همان حوزه تعلق گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیما سادات لاری در نشست خبری به‌مناسبت ایام‌الله دهه فجر ۹۸ که امروز ۲۱ بهمن‌ماه ۹۸ در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: دهه فجر را تبریک می‌گویم و یاد سردار سلیمانی، شهدای فاجعه هواپیما، مردم کرمان، انقلاب و دفاع مقدس را گرامی می‌دارم. با وجود تزریق جو ناامیدی، حال ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی بسیار خوب است.

وی ادامه داد: از جاهایی که فکر نمی‌کردیم با کمک دوستان، منابع مالی تامین کردیم که باعث ایجاد شور و شوق و انگیزه شده و از طرفی دانشگاه‌ها توانسته‌اند بدهی‌های خود را پرداخت کنند و نفس راحتی بکشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: بودجه‌ای برای ساخت خوابگاه نداریم؛ اما با دو بانک ملت و رفاه تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که به ترتیب ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کنند با دو سال تنفس و سود یک تا ۱۸‌درصد که موفقیت بزرگی در حوزه خوابگاهی محسوب می‌شود.

سادات لاری بیان کرد: کیفیت تغذیه دانشجویی بهتر شده و هیچ دانشگاه علوم پزشکی نداریم که آشپزخانه‌اش صنعتی نشده باشد. در ورزش رشد چشمگیری داشتیم و تیم‌های فوتسال ما از ۴۲ به ۶۱ رسیده است و در شرایط مالی انقباضی، تیم‌های بیشتری به المپیادهای همگانی اعزام می‌کنیم.

وی افزود: از ۱۴ دانشگاه بازدید کرده‌ایم. دو تا سه ساعت با فعالان دانشجویی، تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و فرهنگی دیدار می‌کنیم و بعد از بازدید، جلسه‌ای برگزار کرده و گزارشی مفصل ارائه می‌دهیم. سه ماه بعد برای رصد می‌رویم تا ببینیم چقدر کارها انجام شده است.

سادات لاری یادآور شد: تغییراتی در وام‌ها نداشتیم؛ چون منابع مربوط به سال گذشته بود. ۱۲۰ میلیارد تومان کل مبلغ وامی بود که به دانشجویان علوم پزشکی پرداخت شد.

وی ادامه داد: ۴۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ کل بودجه تغذیه بود که ۱۵۰ میلیارد تومان نیز تزریق کردیم که کمک بزرگی بود. رشد ۷۵‌درصدی در بخش تغذیه دانشجویی داشتیم؛ در حالی که رشد بودجه وزارت بهداشت ۱۵‌درصد بوده است.

سادات لاری بیان کرد: به‌دنبال افزایش بودجه ستادی بودیم؛ چون معتقدیم باعث افزایش انگیزه و نشاط می‌شود. توسعه فضاهای ورزشی را مد نظر داشتیم. پیش‌تر وزارت بهداشت جزو بندی نبود که بودجه در این حوزه به آن تعلق بگیرد؛ اما وزارت بهداشت را به جمع وزارت علوم و آموزش و پرورش اضافه کردیم.

وی افزود: سعی کردیم کاهش اعتبارات فرهنگی را ممنوع کنیم؛ اما موافقت نکردند. از وزیر بهداشت قول گرفتیم به دانشگاه‌ها ابلاغ شود حقوق و دیگر هزینه‌ها از بودجه فرهنگی پرداخت نشود.

وی افزود: نامه‌ای دریافت کردیم که انجمن‌های ما دلسرد شده‌اند؛ اما پنج مجوز مجمع تخصصی کانونی صادر شد تا کانون‌ها مانند اتحادیه‌ها صاحب مجمع و انتخابات شوند.

سادات لاری خاطرنشان کرد: دانشجویان حاضر در جشنواره تیتر ۱۱ خواهان دریافت کارنامه و شفافیت در داوری بودند. سعی کردیم کمترین بی‌عدالتی‌ها صورت گیرد و جای اعتراض نیز باشد. تیتر ۱۲ را آغاز و بخش سرزمین مادری را اضافه کرده‌ایم. بخش تشویق دانشجویان نمونه را نیز داریم.

وی افزود: بخش مسابقه‌ای تحت عنوان سردار دل‌ها به جشنواره قرآنی اضافه کرده‌ایم. میزبان جشنواره ملی قرآن هستیم و فعالیت‌های خوبی در این حوزه انجام شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: وقتی حرکت وجود دارد و ساکن نیستیم، طبیعتا انتقاد هم وجود دارد.

سادات لاری درباره تلاش برای جداسازی بودجه فرهنگی وزارت بهداشت گفت: ۱۰ درصد بودجه کل دانشگاه‌ها مربوط به آموزش است که آموزش در دل خود پژوهش و فرهنگی را دارد و سهم فرهنگی تنها یک درصد است. برداشت از ۳ درصد بودجه پژوهشی ممنوع شده و در این بین بودجه فرهنگی قربانی می‌شود. از وزیر خواهش کردیم دستورالعملی را در ضوابط بگنجاند تا اعتبارات هر حوزه به همان حوزه تعلق گیرد.

سادات لاری درباره خوابگاه‌های متاهلی گفت ۱۹۱ خوابگاه بالای ۳۰ سال داریم که ۸۷ خوابگاه ایمنی لازم را ندارند. جالب اینکه با توجه به چهار سطح پیش‌بینی شده، هیچ خوابگاه سطح یکی نداریم. ۸۸۲ واحد متاهلی داریم که شاخص بسیار پایینی داریم. یک‌چهارم خوابگاه‌های متاهلی در شیراز است.

سادات لاری درباره انتقادها به شیوه‌نامه انضباطی گفت: افرادی که سال ۹۵ خواهان تغییر شیوه‌نامه انضباطی بودند، قصد داشتند امضای وزیر بهداشت را بگیرند. جلساتی با حضور مدیران وزارت بهداشت برگزار شد؛ اما افراد شاکی در فضایی شانتاژی مدعی شدند چرا دقیقا شیوه‌نامه مورد نظر ما اعمال نشده است.

وی افزود: آیین‌نامه انضباطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هر تغییری باید به‌صورت رسمی به ما اعلام شود؛ اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

لاری درباره انتقادها از تفاوت در برخوردها نسبت به بند فضای مجازی در شیوه‌نامه انضباطی گفت: مثل عقاب بالای سر دانشگاه‌ها هستیم و اجازه نمی‌دهیم هیچ دانشگاهی برخورد سلیقه‌ای انجام دهد و ما را مجبور به تبدیل مسئله دانشجو به مسئله انضباطی کنیم؛ اما نسبت به محتوای کانال‌ها یا عکس پروفایل دانشجویان کاری نداریم. ضمنا اگر دانشجویانی مجوز برگزاری برنامه را گیرند، هیچ فرد یا نهادی حق لغو برنامه یا برخورد با دانشجو را ندارد و حتی مواردی داشته‌ایم که از دانشجو عذرخواهی کرده‌اند.

وی افزود: باید از حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تشکر کنم که فضای خوبی ایجاد کرده‌اند و نهادها در کار یکدیگر دخالت نمی‌کنند؛ همچنین دانشجوی ستاره‌دار نداریم.

معاون فرهنگی وزارت‌بهداشت در پایان گفت: محمدباقر نوبخت به ما وعده داد که قرار است ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش فرهنگی اختصاص دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060587

وب گردی

وب گردی