کانون کارگردانان در مسیر «قدسی‌سازی» از فیلمسازان!

کانون کارگردانان با صدور بیانیه‌ای جدید نشان داد که در مسیر «قدسی‌سازی» از فیلمسازان قرار گرفته است!

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، پس از صحبت‌های شهاب حسینی در نشست خبری فیلم‌اش در جشنواره، کانون کارگردانان بیانیه تندی منتشر کرد.

نزدیک به برگزاری جشنواره فیلم فجر بود که مسعود کیمیایی اعلام کرد در این رویداد شرکت نخواهد کرد. همان موقع برخی مدعی بودند که کیمیایی از چندماه قبل این تصمیم را داشته است. اما جدای از اینکه علت واقعی انصراف کارگردان «خون شد» از فجر دقیقا چه بوده، این تصمیم باعث آغاز موجی از انصراف‌ها بود. البته این اتفاق به سرعت کم‌رمق شد و در بین اهالی سینما با همراهی مواجه نشد. هم‌زمان با این مساله، شهاب حسینی در صفحه شخصی‌اش گفت: حتما در جشنواره شرکت خواهد کرد.

نهایتا پس از کمی سروصدا در این زمینه جشنواره آغاز شد و شهاب حسینی به این رویداد آمد. شهاب حسینی در نشست خبری با انتقاد از انصراف و تحریم جشنواره، به‌طور غیرمستقیم از عامل آغاز این موج یعنی مسعود کیمیایی نیز انتقاد کرد.

پس از صحبت‌های بازیگر «جدایی نادر از سیمین» در کنار استقبال بخشی از مردم و منتقدان، تعدادی از کاربران فضای مجازی در صفحه شخصی شهاب حسینی شروع به فحاشی کردند.، اما این پایان واکنش‌ها به شهاب حسینی نبود؛ کانون کارگردانان بیانیه‌ای منتشر کرد که غافلگیر کننده بود.

«بسیار متاسفیم که در تریبون رسمی جشنواره فیلم فجر فرصت این بی‌حرمتی‌ها داده می‌شود و جشنواره این چنین جولانگاه تخریب هنرمندان شده است.»

این‌ها بخشی از بیانیه این کانون بود. اما چرا واکنش کانون کارگردانان نسبت به صحبت‌های شهاب حسینی عجیب و غافلگیر کننده است؟ کانون کارگردانان درحالی مدعی است جشنواره تریبونی برای تخریب هنرمندان شده که گویا یادشان رفته شهاب حسینی هم در همین سینما به عنوان یکی از مشهور و محبوب‌ترین‌هاست. کانون کارگردانان که در دوره جدید نشان داده دست به بیانیه خوبی دارد، طوری با انتقادات یک سینماگر برخورد می‌کند که انگار مرز نقد_هرچند صریح و جدی_ را با تخریب و توهین نمی‌داند. کانون کارگردانان با این بیانیه در رفتاری متناقض با شعار‌هایی که همیشه داشته حتی تحمل شنیدن یک حرف مخالف را هم ندارد. از بیانیه و لحن کانون طوری برداشت می‌شود که انگار قرار است برای برخی از فیلمسازان جایگاهی قدسی ترسیم شود که ورود به محدوده آن ممنوع است. آیا قرار است هزینه انتقاد از کارگردانان بالا برود به طوری‌که کسی_حتی از اهالی خود سینما_ جرات و جسارت نقد آن را نداشته باشند؟ ظاهرا همینطور است!

انتهای پیام/

کد خبر: 1060638

وب گردی

وب گردی