مسیر شمشیربازی ایران را تغییر خواهیم داد

دانشگاه آزاد در لیگ برتر شمشیر بازی در طول چند سال گذشته حضور فعال و قدرتمندانه داشت و امسال این تیم به استان یزد واگذار شده است تیم دانشگاه امسال در بخش اسلحه سابر در لیگ برتر شمشیر بازی حضور دارد و تلاش می کند با استفاده از ظرفیت دانش آموزان سما در بخش قهرمان پروری شمشیربازی و معرفی ستاره ها به تیم ملی تأثیرگذار باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد یزد در نخستین هفته مسابقات لیگ با سه پیروزی بسیار ارزشمند توانست قدرت نمایی کند. در همین زمینه با حمیدرضا شیر، سرمربی این تیم به صحبت پرداختیم که حرف های او را با هم می خوانیم. او که دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی است و سرمربیگری تیم های ملی نوجوانان، جوانان و امید کشور را در کارنامه خود دارد، در گفت و گو با ایسکانیوز حرف های جالبی را بر زبان آورد. مشروح گفت‌و‌گوی ایسکانیوز با سرمربی تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد در زیر آمده است:

دانشگاه آزاد در لیگ برتر شمشیر بازی در طول چند سال گذشته حضور فعال و قدرتمندانه داشت و امسال این تیم به استان یزد واگذار شد. تیم ما فقط در بخش اسلحه سابر در لیگ برتر شمشیر بازی حضور دارد و در قسمت فلوره شرکت نکردیم.

پس از واگذاری این تیم به دانشگاه آزاد یزد سعی کردیم اکثر نفرات را بومی انتخاب کنیم و در نهایت با جلساتی که با سرپرست و مدیر فنی تیم داشتیم و با افرادی که در استان صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم دو تن از بزرگان این رشته را هم جذب کنیم. سعی کردیم تیمی را تشکیل بدهیم که بشود روی آن در مسابقات حساب کرد.

تیم ۵ نفره دانشگاه آزاد یزد از محمد رهبری ( گیلان )، فرزاد باهرارسباران ( آذربایجان شرقی ) که از ملی پوشان قدرتمند کشورمان ماست، محمد جواد میر حسینی ( یزد ) که از نفرات تازه دعوت شده به اردوی تیم ملی است، محمد سازنجیان ( یزد ) که سابقه حضور در اردوهای تیم های ملی نوجوانان و جوانان را در کارنامه خود دارد و شهریار گلزار فرد ( یزد) تشکیل شده است و روی آنها حساب ویژه ای باز کردیم. این ۵ بازیکن که جذب باشگاه دانشگاه آزاد شده اند به جز محمد سازنجیان همگی در اردوهای تیم ملی مدت ها کنار هم بوده اند و در اوج آمادگی به سر می برند و سعی خواهیم کرد بهترین عملکرد ممکن در این دوره از رقابت ها ثبت کنیم.

پیروزی های هفته اول ما خیره کننده بود

در هفته اول رقابت ها ۳ بازی برگزار کردیم که در اولین مسابقه با تیم ستاره باران مشهد دیدار کردیم و توانستیم این تیم را با اختلاف ۴۵ بر ۱۲ شکست دهیم. در دومین مسابقه به مصاف عقاب شیراز رفتیم که با نتیجه ۴۵ بر ۲۸ موفق به شکست این تیم هم شدیم و در نهایت در مسابقه سوم با نتیجه ۴۵ بر ۲۴ از سد آکادمی ساری عبور کردیم و نهایتا در هر ۳ دیدار به برتری رسیدیم .با توجه به شرایطی که داریم این سه پیروزی خیره کننده بسیار به ما انگیره و روحیه داد. هدف ما از حضور در لیگ برتر قرار گرفتن روی یکی از سکوها می باشد انشاله بتوانیم بهترین رتبه را کسب کنیم.

جدی ترین رقیب ما «وارش» است

از نظر بنده مهم ترین رقیب دانشگاه آزاد تیم وارش است و سعی خواهیم کرد که در هفته آینده که با این تیم دیدار خواهیم داشت بهترین عملکرد خودمان را نشان دهیم و با برتری در این دیدار نیم فصل را به خوبی به پایان برسانیم.

اوضاع شمشیربازی در پایه ها خوب نیست

وضعیت شمشیر بازی ایران در رشته سابر در شرایط فوق العاده ایی قرار دارد و تیم ملی اسلحه سابر ایران در آستانه المپیکی شدن است. امیدواریم که این تیم با سرمربی گری پیمان فخری بتواند سهمیه حضور در المپیک را کسب کند و در المپیک شاهد درخشش ملی پوشان خود باشیم.

اما از نظر رده های سنی پایه اوضاع کاملا متفاوت است و به علت محدودیت منابع مالی اعزام ها به شدت محدود شده است و امیدواریم نگاه ها به این رشته در رده های پایه بیشتر باشد. متأسفانه مسائل مالی در رده های پایه به شدت ضربه می زند.

نحوه استعدادیابی در رده های پایه

نحوه جذب و کشف استعدادها در رده های پایه به این شکل است که ما طبق رنکینگ کشوری بازیکنان را به اردوهای تیم ملی دعوت می کنیم و پس از برگزاری مسابقات متعدد تیم اصلی را شناسایی می کنیم .البته این تمام ماجرا نیست. از طریق مربیان خبره ای که در استان ها سراغ داریم، حاسمان به بازیکنان نوظهور هم هست. البته کلا سیستم رنکینگ سیستم کارآمدی است چون بازیکنان جوان را به نظم و حضور مستمر در مسابقات دعوت می کند.

پتانسیل مدارس سما خیره کننده است

ما می توانیم از پتانسیل مدارس بهترین بهره را ببریم و استعدادهای زیادی را در همین مدارس کشف کنیم. متاسفانه استعدادیابی ها در مسیر درستی قرار ندارد اما اگر نگاه ها به مدارس بیشتر شود اوضاع تغییر خواهد کرد. قطعا خواهیم کوشید تا ارتباطی مناسبی را بین مدارس سما و فدراسیون برقرار کنیم.

دانشگاه آزاد می تواند مسیر شمشیربازی کشور را تغییر دهد

در پایان از جوانمرد سرپرست اداره کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و همکارانشان و همچنین ستوده نیا ریاست تربیت بدنی دانشگاه آزاد یزد تشکر می کنم که با حمایت های بی شائبه شان این تیم را تشکیل دادند. مطمئن باشید این حمایت ها باعث خواهد شد شمشیر بازی کشورمان در مسیر درست و قهرمان پروری قرار بگیرد.

کد خبر: 1060734

وب گردی

وب گردی