دانشگاه‌ها در احیای طبِ سنتی نقش پررنگی دارند

یک متخصص طب مکمل گفت: داروها در طب نوین از ماده موثره گیاهان دارویی ساخته می‌شود؛ موضوعی که این روزها در دانشگاه آزاد اسلامی نیز مد‌نظر بوده و تولید هدفمند گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بشر برای رفع آلام خود همواره مهم‌ترین ابزاری که در اختیار داشته، مواد موجود در طبیعت بوده است و این روند هم اکنون نیز با تمام پیشرفت تکنولوژی ادامه دارد. خوشبختانه دانشگاه‌ها هم این روزها در این زمینه فعال شده‌اند و مدت زیادی است وزارت بهداشت و درمان طرح تاسیس دانشکده‌های طب سنتی در دانشگاه‌های مختلف را مورد تایید قرار داده و اجازه این کار صادر شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی هم به مثابه وزارت بهداشت مدت زیادی است که تلاش دارد طب سنتی را احیا کند. بر همین اساس یک شورای تخصصی طب سنتی در این دانشگاه تشکیل شده که تبدیل گیاهان دارویی به داروهای گیاهی براساس طب سنتی ایرانی اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است. در واقع یکی از سیاست‌های راهبردی معاونت علوم پزشکی این دانشگاه، فعالیت در عرصه گیاهان دارویی و تبدیل آنها به داروهای گیاهی با رویکرد طب سنتی است. مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی هم در دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص فعالیت دارند.

علیرضا قربانی متخصص داخلی و طب مکمل در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از طب سنتی و نقش آن در درمان و البته ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه سخن گفت.

به اعتقاد او آن چیزی که به عنوان طب سنتی در حال حاضر در حال انجام است، تخصصی نیست و باید نقش دانشگاه‌ها در این زمینه پررنگ تر دیده شود.

قربانی گفت: داروها در طب نوین نیز از ماده موثره گیاهان دارویی ساخته می‌شود؛ موضوعی که این روزها در دانشگاه آزاد اسلامی نیز مد نظر قرار می‌گیرد و تولید هدفمند گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته است.

این متخصص داخلی و طب مکمل معتقد است: کشورهایی هستند که طب قوی و تاریخچه طب دارند؛ مثل ایران هند و چین. ایران جزو اولین ممالکی بوده که دانشگاه پزشکی داشته و دانشگاه جندی شاپور اهواز اولین دانشگاه پزشکی دنیا بوده است. حکما و اطبا آن زمان در این دانشگاه به تربیت دانشجو مشغول بودند. زکریای رازی اولین متخصص کودکان و اولین فردی بوده است که مردم شهر خود رو واکسینه کرده است.

او با بیان این که طب سنتی نیز در ایران به عنوان یک طب شناخته شده است، اظهار کرد: اطبای سنتی و اطبای نوین باید در کنار یکدیگر باشند و از هم فاصله نگیرند. امیدوارم وزارتخانه بزرگ ایران بتواند مجوزهایی به متخصصان طب سنتی ارائه کند که بتوانند بیمارستان و درمانگاه‌های خوب داشته باشند تا جایی که بتوانیم به جای تهیه دارو از عطاری‌ها این نوع از داروها را از داروخانه تهیه کنیم. امیدوارم دانشجویانی داشته باشیم که در فارماکولوژی گیاهی فارغ التحصیل شده و بتوانند داروهای گیاهی تولید کنند. موضوعی که این روزها در دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی دنبال می‌شود.

قربانی در پایان تاکید کرد: ما حتی این پتانسیل را داریم که به سراسر دنیا صادرات داشته باشیم؛ دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در این عرصه پیشتاز باشد و با وجود رشته‌های متعدد و پتانسیل بسیار خوب در تولید و فروش داروهای گیاهی، تولید و کشت بذر و گیاه را ادامه داده و داروهای گیاهی توسط متخصصان داروسازی خود را تولید کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060739

وب گردی

وب گردی