استخراج 5 هزار موضوع پایان نامه در صنعت ذوب آهن اصفهان/ 550 موضوع پژوهشی در 4 چالش شناسایی شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: در صنعت ذوب آهن اصفهان 16 چالش شناسایی که 4 چالش آن را به عنوان اولویت اصلی برای امسال تعریف کردیم که به حدود 550 موضوع پژوهشی تبدیل شد. هر کدام از این موضوعات پژوهشی می‌تواند بین حداقل 5 تا 10 پایان نامه استخراج شود.

امیررضا نقش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات طرح پایش ذوب آهن اصفهان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اسفندماه سال گذشته تفاهم نامه‌ای را با شرکت ذوب آهن اصفهان منعقد کرد که این تفاهم‌نامه به امضای ریاست دانشگاه و مدیرعامل ذوب آهن رسید. این تفاهم‌نامه بحث‌های پژوهشی، آموزشی، فناوری را شامل می‌شود. دکتر ماموریت اجرایی شدن این تفاهم‌نامه را به واحد نجف آباد واگذار کرد تا مفاد آن را اجرایی کند.

او با بیان این که اولین مورد این تفاهم‌نامه مطرح شد در راستای طرح پایش این صنعت به عنوان یکی از موضوعات پایش بود ادامه داد: از اردیبهشت ماه قرار شد واحد نجف آباد در قالب این طرح نظام موضوعات ذوب آهن اصفهان را پیگیری کند. در این نظام موضوعات ابتدا باید بحث چالش‌های این صنعت استخراج و سپس برای هر موضوعی تعدادی پایان‌نامه و طرح پژوهشی تعریف شود تا دانشجویان کل کشور بتوانند در خصوص این نظام موضوعات پایان‌نامه و رساله دکتری خود را اخذ کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با اشاره به این که این کار از اردیبهشت امسال با تشکیل یک دبیرخانه مشترک بین صنعت ذوب آهن و دانشگاه آزاد اسلامی کلید خورد تصریح کرد: بعد از تشکیل دبیرخانه اعضای هیئت علمی دانشگاه و اعضای دبیرخانه طرح پایش را تعیین کردیم و حدود 8 مرکز تحقیقاتی و تقریبا 6 دانشکده و گروه آموزشی درگیر استخراج نظام موضوعات ذوب آهن اصفهان در قالب طرح پایش شدند.

او ادامه داد: 16 چالش کلان در خصوص این صنعت شناسایی شد؛ این چالش‌ها مسائل زیست محیطی و حتی بحث فرآیند تولید و خط تولید، اتوماسیون و ایمنی و را شامل می‌شود. این 16 چالش به تصویب دبیرخانه مشترک رسید. از این 16 چالش 4 چالش را به عنوان اولویت اصلی برای امسال تعریف کردیم که به حدود 550 موضوع پژوهشی تبدیل شد. هر کدام از این موضوعات پژوهشی می‌تواند بین حداقل 5 تا 10 پایان نامه استخراج شود.

نقش با تاکید بر این که در این موضوعات از آب و بحث‌های مدیریت و حقوقی تا بحث فرآیند تولید و اتوماسیون و برق در آنها دیده شده است اضافه کرد: کتابچه نظام موضوعات نیز آماده شد و در حال حاضر در سامانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی بارگذاری شده است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی سراسر کشور می‌توانند نسبت به انتخاب موضوعات خود فعالیت داشته و ثبت موضوع خود را انجام دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در پاسخ به این سوال که 4 چالش اصلی چه چالش‌هایی هستند توضیح داد: چالش اول توسعه ناکافی تولیدات فولاد در ذوب آهن اصفهان است که دو هدف عینی برای این چالش طراحی شد. هدف اول اصلاح و توسعه زیرساخت‌های فناورانه و هدف عینی دوم توسعه ظرفیت‌های تولید ذوب آهن که هر هدف عینی شامل یک یا چند راهبرد است که در نظام موضوعات مشخص است.

او درباره چالش دوم گفت: چالش دوم شکاف فرآیندها و رویه‌های جاری با فن‌آوری نوین فولاد در دنیا است که برای این چالش نیز دو هدف عینی طرای شده است. ابتدا ارتقای دانش فنی و توانمندی علمی و اجرایی منابع انسانی و هدف دوم برای رفع این چالش ارتقای توسعه فرآیندها است.

نقش تصریح کرد: چالش سوم هزینه بالای انرژی و آب در ذوب آهن اصفهان است که دو هدف عینی شامل بهینه سازی مصرف آب و بهینه سازی مصرف انرژی در این چالش مطرح شد. چالش چهارم نیز آلاینده‌های محیط زیستی ناشی از فعالیت‌های ذوب آهن است که هدف عینی اول مدیریت منابع آلاینده‌ها و هدف عینی دوم مدیریت عوامل آلاینده محیط زیست خواهد بود.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در فاز بعدی قرار است 12 چالش دیگر نیز در دستور کار قرار گیرد. او توضیح داد: تعداد موضوعات در این 4 چالش حدود 550 موضوع پژوهشی است و اگر 12 چالش دیگر نیز مطرح کنیم قریب به 5 هزار موضوع پایاننامه در این صنعت استخراج خواهد شد. ذوب آهن اصفهان از صنعت‌های مادر است که حدود 15 هزار کارگر در این صنعت مشغول به کار هستند و به عنوان بزرگترین تولید کننده بزرگ فولاد در خاورمیانه مطرح می‌شود.

نقش در پایان گفت: رشته‌هایی که در این نظام موضوعات با صنعت ذوب آهن اصفهان مرتبط شدند فعلا مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، برق،عمران، کامپیوتر، صنایع، بهداشت و ایمنی محیط زیست، مهندسی کشاورزی، مدیریت،حسابدری، جغرافیا و علوم اقتصادی است که قرار است در هر کدام از این چالش‌ها درگیر شوند. هدف دقیق آماری نیز 552 زمینه پژوهشی است که در نظام موضوعات استخراج شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060754

وب گردی

وب گردی