پرداخت وام کم‌بهره به دانشجویان با کمک بانک‌ها/ آشپزخانه‌ دانشگاه‌ها تعمیر و تجهیز می‌شود

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در طرح‌های ارتقای تابستانه، برای تعمیر و تجهیز رستوران‌ها، اولویت را به ارتقای آشپزخانه‌ها و سردخانه‌ها اختصاص داده‌ایم تا ملاحظات بیشتری در حوزه ایمنی غذا و بهداشت غذا صورت گیرد.

ناصر مطیعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره راهکار صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تأمین منابع مالی مورد نیاز با توجه به بودجه انقباضی سال 99 اظهار کرد: در حال مذاکره با تعدادی از بانک‌ها هستیم. یکی از ظرفیت‌های مورد نظر ما برای ارائه خدمات بیشتر، منابع بانکی است. تفاهم‌نامه‌هایی در دو سال گذشته با بانک‌های «توسعه تعاون» و «قرض‌الحسنه مهر ایران» در پرداخت وام‌ها داشته‌ایم که اجرایی شده‌اند.

وی ادامه داد: مذاکراتی با یکی، دو بانک دیگر نیز در دو حوزه داشته‌ایم؛ اگر با این بانک‌ها به توافق برسیم از منابع آنها برای توسعه وام‌ها و پرداخت به دانشجویان استفاده می‌کنیم. ممکن است در شرایط معمول بتوانیم فقط به درصد محدودی از دانشجویان، وام شهریه بدهیم؛ اما اگر پای بانک به میدان باز شود، با رعایت ملاحظاتی می‌توان درصد وام‌گیرندگان را افزایش داد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: به دانشجویان اعلام می‌کنیم که اگر مایل به دریافت وام صندوق رفاه هستند، اولویت و مبلغ وام بر اساس شرایط مشخص می‌شود؛ اما اگر از طریق بانک اقدام کنند، امکان دارد وامی با دو برابر مبلغ صندوق رفاه بگیرند. البته رویه بانک با صندوق رفاه فرق می‌کند و دانشجویان باید این تفاوت‌ها را در نظر بگیرند.

مطیعی درباره نرخ سود بانک‌ها برای وام‌های دانشجویی بیان کرد: توافق صندوق رفاه با بانک‌ها هیچ‌گاه بر مبنای سودهای 18 و 20 درصدی نیست؛ چون دانشجو نمی‌تواند چنین مبالغی را پرداخت کند. تلاش می‌کنیم وام‌های بانکی بر اساس سودهای قرض‌الحسنه به دانشجویان پرداخت شود؛ اما از لحاظ روش و ارائه اسناد و مدارک، بانک‌ها در چارچوب قوانین بانک مرکزی عمل کرده، رویه خاص خود را دنبال می‌کنند و طبیعتاً در بحث ضمانت، شرایطی متفاوت از صندوق رفاه دارند.

با کمبود خوابگاه روبرو هستیم

وی افزود: تلاش می‌کنیم از ظرفیت بانک‌ها برای ساخت خوابگاه استفاده کنیم؛ چون با کمبود خوابگاه روبرو هستیم. در دوره‌ای، یکی از برنامه‌های توسعه، خوابگاه‌سازی را توسط دانشگاه‌ها و دولت ممنوع کرد؛ اما به‌تازگی دوباره مجوز این امر صادر‌شده است. البته تأکید کرده‌اند این اتفاق با استفاده از منابع و وام‌های بانکی رخ دهد. در صندوق رفاه، مجوزی داریم که اگر دانشگاه یا بخش خصوصی با تأیید دانشگاه، خوابگاهی را با استفاده از وام بانکی بسازد، مابه‌التفاوت سودی که به بانک تعلق می‌گیرد، تا نرخ چهار درصد را صندوق رفاه تقبل کرده و دانشجو فقط اصل اقساط را به‌اضافه چهار درصد سود را بازپرداخت کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم یادآور شد: همچنین تسهیلات دیگری پیش‌بینی کرده‌ایم و از هیئت امنا مجوز گرفته‌ایم تا صددرصد اجاره‌بهای خوابگاه‌هایی که با وام ساخته می‌شوند را به دانشگاه برگردانیم. در شرایط معمول فقط بین 50 تا 60 درصد مبلغ را برمی‌گردانیم و 40، 50 درصد را برای پرداخت وام ودیعه مسکن می‌گذاریم تا به دانشجویانی تعلق بگیرد که از خوابگاه استفاده نمی‌کنند یا موفق به پذیرش در خوابگاه نمی‌شوند. برای ساخت خوابگاه‌هایی با وام بانکی، صددرصد مبلغ را به دانشگاه می‌دهیم تا بتواند به تعهدات خود عمل کند.

مطیعی درباره افزایش نرخ تورم و کاهش کیفیت غذاها در برخی دانشگاه‌ها که باعث اعتراض دانشجویان شد، تصریح کرد: مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان و همکاران او، بیش از 50 کارشناس تغذیه و بهداشت فعال در استان‌ها دارند که بر تغذیه دانشجویان نظارت کرده و کارشناسان تغذیه دانشگاه‌ها نیز در انجام وظیفه نظارت کمک می‌کنند. صندوق رفاه در طرح‌های ارتقای تابستانه که هم سال گذشته داشته و هم در سال آینده دارد، برای تعمیر و تجهیز رستوران‌ها، اولویت را به ارتقای آشپزخانه‌ها و سردخانه‌ها اختصاص داده تا ملاحظات بیشتری در حوزه ایمنی غذا و بهداشت غذا صورت بگیرد.

در غذای خانگی هم مشکل پیش می‌آید؛ چه برسد به دانشگاه

وی ادامه داد: تلاش مجموعه سازمان امور دانشجویان، دانشگاه‌ها و صندوق رفاه در این راستاست که حتی شاهد یک مورد مشکل در غذای دانشجویان نباشیم؛ اما به هر حال ممکن است در غذای خانگی نیز در اثر فراموشی یا سهل‌انگاری، مشکلی پیش بیاید. قطعاً مادران و پدران غرضی ندارند؛ اما گاهی امکان دارد در اثر قطع برق یا هر اتفاق دیگری، غذا دچار مشکل شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم یادآور شد: وقتی در سلف سرویس دانشگاه برای پنج هزار دانشجو، غذا آماده می‌کنید، امکان دارد قصوری رخ دهد؛ البته باید همگی تلاش کنیم حتی یک مورد مشکل نیز پیش نیاید. از طرفی طبیعتاً اگر به‌جای برنج پاکستانی یا برنج‌های مشابهی که معمولاً در آشپزخانه‌های گروهی به سبب قیمت کمتر و دیگر مسائل استفاده می‌شود، از برنج درجه یک آستانه یا دُم‌سیاه شمال استفاده کنیم، قطعاً کیفیت غذا بالا می‌رود.

مطیعی ادامه داد: مجبوریم از گوشت‌های سالم؛ اما در محدوده قیمتی مناسب برای مصرف در آشپزخانه‌ها استفاده کنیم. وقتی دانشجو بودیم، ما نیز از همین مواد غذایی مصرف می‌کردیم. طبیعی است اگر گوشت گرم و تازه گوسفند را کباب کنیم، کیفیت بهتری خوهد داشت؛ اما دانشگاه، دولت و دانشجویان توان تأمین هزینه‌های این مواد غذایی را دارند؟

وی در پایان گفت: قبول دارم پیمانکاران، کارگران و کارمندان آشپزخانه‌ها با دقت در یک‌سری مسائل و با بهره‌گیری از فوت و فن آشپزی می‌توانند ضمن حفظ ملاحظات بهداشتی، کیفیت غذا را نیز بالا ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060765

وب گردی

وب گردی