بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار بزرگ اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد

نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان با حضور بسیج حقوق دانان، مراجع حقوقی قضایی استان، استادن، کارکنان و دانشجویان صبح امروز در تالار اجتماعات ساختمان اداری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شهرکرد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در مراسم چهلمین روز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: امسال یوم الله 22 بهمن با چهلمین روز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی مصادف شد. خلوص نیت و خون پاک سردار باعث همبستگی بین مسلمانان جهان شد و ابهت پوشالی استکبار جهانی را شکست.

ابراهیم رحیمی افزود: چهل و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و استکبار جهانی با تحمیل جنگ، تهدید، تحقیر و توطئه تلاش می کند تا مسیر انقلاب را منحرف سازد که خوشبختانه تاکنون این توطئه ها توسط رهبری دانا، مقتدر، مردمی بصیر و نیروهای جان برکفی چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خنثی شده اند.

وی ادامه داد: گام دوم انقلاب را با شهادت سردار شهید سلیمانی شروع کردیم و این گام اصلی ترین مسئولیتی که بر دوش نخبگان و دانشگاهیان قرار داده، بیان و تبیین حقایقی چون تبیین پدیده الهی انقلاب و رخدادهایی چون شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است.

عضو هیأت علمی و مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هم در این نشست تخصصی گفت: مسئله ای که به موضوع ترور سردار سلیمانی پیوند خورده است اقدام متقابل ایران، پنج روز پس از حادثه ترور شهید سلیمانی بود که سپاه پاسداران پایگاه های عین الاسد عراق را مورد اصابت موشک قرار داد.

ولی الله نوری افزود: طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، هر کشوری که مورد هدف حمله نظامی واقع شود حق آن را دارد که از خودش دفاع کند.

وی بیان کرد: برخی مطرح می کنند که حق دفاع مشروع زمانی مجاز است که اقدام و تهاجم اولیه به صورت مستمر باشد ولی در مقابل اقدامات تروریستی و اقدامات دفعی و به تعبیر آمریکایی ها اقدامات بزن در رو، نمیتوان مفهوم سنتی دفاع مشروع را صرفا پذیرفت و باید مطابق با مقتضیات روز جامعه بین المللی و با توجه به گسترش اقدامات تروریستی مفهوم دفاع مشروع را مطابق با این اقدامات بازتعریف کرد و در برابر اقدامات تروریستی می توان مفهوم دفاع مشروع را پذیرفت و فاصله زمانی پنج روزه بین اقدام تروریستی و دفاع مشروع نیز فرصتی معقول و متعارف در ارزیابی ابعاد اقدام تروریستی و طراحی اقدام یا اقدامات لازم در مقام دفاع مشروع است.

مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد تصریح کرد: این موضوع در رویه خود دولت آمریکا هم حدود 26 روز پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 قابل مشاهده است که در برابر اقدام تروریستی متوسل به دفاع مشروع شد و به کشور افغانستان حمله کرد و شورای امنیت ملل متحد نیز با تایید حمله به افغانستان بر این استدلال آمریکایی ها صحه گذاشت. در نتیجه استدلال ایران در جهت دفاع مشروع بودن اقدام خود از سوی مجامع سیاسی بین المللی قابل خدشه نخواهد بود.

نوری اظهار کرد: بنابراین دولت ایران در اقدام خود هیچگونه مقررات بین المللی را نقض نکرد بلکه یک راهکار حقوقی برای اقدام متقابل از نوع نظامی یا همان دفاع مشروع را در پیش گرفت.

وی گفت: دولت ایران در اقدام خود ملاحظات انسانی و بشردوستانه را در سیاق و قالب یک اقدام نظامی مدنظر قرار داد و ایران علی رغم اینکه امکان هدف قرار دادن آسایشگاه های نظامیان آمریکایی را داشت. به دنبال افزایش تعداد کشته ها و تلفات در این اقدام نبود و صرفا اقدام در مقام دفاع مشروع و با رعایت تناسب و ضرورت در دفاع انجام گرفت.

مدیر گروه حقوق دانشگاه دولتی شهرکرد هم درباره ماهیت جنایت و همکاری در جنایت از منظر مقررات داخلی گفت: طبق ماده ۹ صلاحیت جهانی و قانون مجازات، عمل ترور، یک جرم بین الملی بوده و در هرجایی که رخ بدهد امکان محاکمه وجود دارد.

رشید قدیری افزود: در کشور ما زیر بنای قوانین داخلی، اصول اسلامی است و جنایات مرتکب شده نسبت به سردار سلیمانی از نوع جنایت عمدی بوده و قابل قصاص است.

محمد فتاحی یکی دیگر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هم در این نشست تخصصی گفت: مطابق اسناد حقوق بشری از جمله میثاق بین المللی، مدنی و سیاسی هیچ شخص، دولت یا نهادی حق سلب حیات هیچ کسی را ندارد مگر تحت شرایطی خاص. باتوجه به اسناد بین المللی اقدام امریکا و سلب حیات عده ای انسان بی گناه که تحت هیچ مقننه قانونی قرار نداشتند، کاملا نقض حقوق بشر بوده و این عمل آمریکا یک حمله متجاوزگرایانه به منافع و امنیت ملی کشور ایران و عراق بوده است.

عضو هیأت علمی و مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی پردیس لردگان دراین نشست تخصصی با اشاره به جرم انگاری این مسئله از دید مقررات بین المللی گفت: ترور یکی از مقام های عالی رتبه کشور که به دعوت کشور دوست و همسایه انجام شده است، خود می تواند مقدمه ای بر جنگ های بین المللی و یا در سطح گسترده تری شروع جنگ جهانی باشد.

مرتضی صادقی اظهار داشت: متوسل شدن به زور یا تهدید علیه حاکمیت دیگر کشورها مساله دیگری است که کشور آمریکا آن را نقض کرده است و این اقدام امریکا به نوعی تجاوز بین المللی است.

وی افزود: طبق اساس نامه دیوان کیفری بین المللی، یکی از راه های ارجاع وضعیت تجاوز به دیوان، از طریق شورای امنیت است و بر این اساس شورای امنیت موظف است که این موضوع را بررسی کند و در صورت احراز تجاوز موضوع را به دیوان ارجاع دهد.

در پایان این مراسم با حضور ابراهیم رحیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، سرهنگ پاسدار مهران مرادی جانشین فرماندهی سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) استان چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام رضا قاسمی نژاد مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان، سرهنگ عباس پور رئیس بسیج حقوق دانان استان، مسئولین دانشگاه و جمعی از استادان، دانشجویان و قضات و وکلا، تالار اجتماعات ساختمان اداری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد به نام سردار شهید سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری و مزین شد.

ادای احترام به شهدای دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد و گلباران قبور مطهر پنج شهید گمنام مدفون در دانشگاه و مداحی توسط یکی از مداحان اهل بیت (ع) و ذکر مصیبت از دیگر برنامه های نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1060776

وب گردی

وب گردی