تشخیص بیماری ام اس با کمک هوش مصنوعی و بررسی حرکات چشم

فناوری جدیدی برای ردیابی حرکات چشم ساخته شده که با ماشین یادگیری همخوان می شود و با کمک آن می توان بیماری «ام اس» را تشخیص داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از انگجت، به مدت چند دهه پزشکان با بررسی حرکات چشم سلامت مغز را تعیین می کردند. الگوهای حرکات چشم نشان دهنده شرایطی مانند سکته یا ضربه مغزی بوده است.

اکنون شرکت «سی لایت تکنولوژیز» تصمیم دارد به پزشکان کمک کند تا بیماری های عصبی را با سرعت و دقت بیشتری ردیابی کنند. این شرکت در حوزه نوروتک (فناوری عصبی) و هوش مصنوعی فعالیت می کند.

«سی لایت تکنولوژیز» در همین راستا یک فناوری ردیابی چشم ساخته که با ماشین یادگیری همخوان می شود و با کمک آن می توان بیماری «ام اس» را تشخیص داد.

برای این منظور کافی است بیماران به مدت ۱۰ ثانیه به نقطه ای تعیین شده، چشم بدوزند. سیستم مذکور ویدئویی از این روند ثبت می کند و با کمک ماشین یادگیری وجود اختلال عصبی را پیش بینی می کند.

سایر فناوری های ردیابی چشم، حرکات مردمک را رصد می کنند، اما فناوری «سی لایت تکنولوژیز» شبکیه را ردیابی می کند و می تواند حرکاتی به اندازه یک صدم موی انسان را تشخیص دهد.

در این فرایند نیازی نیست بیماران از قطره چشمی استفاده کنند و پلک زدن طی انجام این روند هیچ اختلالی ایجاد نمی کند.

شرکت مذکور امیدوار است در آینده بتواند بیماری آلزایمر، پارکینسون و ALS را شناسایی کند. شناسایی و کنترل این بیماری ها پرهزینه و وقت گیر است و از سوی دیگر تشخیص دیرهنگام این بیماری ها چالش های زیادی را ایجاد می کند.

پزشکان با کمک فناوری جدید می توانند وضعیت بیماری را رصد کرده و تعیین کنند یک داروی خاص تا چه حد کارساز است.

زاخاری هفت یکی از بنیانگذاران این شرکت می گوید: پشت چشم در حقیقت جلوی مغز به حساب می آید. ما با کمک هوش مصنوعی و سیستم ردیابی چشم سلامت عصبی افراد را با دقت و حساسیتی بی سابقه کنترل می کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1060818

وب گردی

وب گردی