جلوگیری از خروج سالانه 15 میلیون دلار ارز از کشور/ خط تولید تجهیزات پزشکی در کشورهای خارجی راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل یک شرکت تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه‌ با تولید تجهیزات توانستیم سالانه از خروج 15 میلیون دلار ارز جلوگیری کنیم، گفت: با در نظر گرفتن انواع و اقسام دستگاه‌های وارداتی و قیمت‌های متفاوت آن توانسته‌ایم با تولید محصولات داخلی، بهترین کیفیت را در بخش فروش به خود اختصاص دهیم.

محمدرضا کمپانی مدیرعامل یک شرکت تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این شرکت در زمینه تولید و واردات تجهیزات اتاق عمل در بخش واردات سیستم های Endo Surgery و Endo Vision فعالیت می‌کند.

وی دغدغه اصلی فعالیت این شرکت را فراهم کردن تمام شرایط مورد نیاز برای افزایش تولید، بالا بردن سطح کیفی تولیدات سابق، پر رنگ‌تر نمودن تحقیق و توسعه (R&D) برای دستیابی به تولیدات جدید و ادامه مسیر بخش خدمات پس از فروش با قدرت بیشتر از پیش اعنوان کرد و افزود: این شرکت فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه محصولات خود از جمله طراحی و ساخت دستگاه ماشین بیهوشی و مانیتورهای علائم حیاتی بیمار را در این مرکز بر عهده دارد.

کمپانی با تأکید بر ضرورت بهره گیری از توان محققان و فناوران برای دستیابی به دانش فنی تجهیزات پزشکی در کشور تصریح کرد: دانشجویان و کارآفرینان بسیاری در سال‌های اخیر وارد این حوزه شده‌اند و اقدامات بسیار ارزنده ای نیز انجام داده‌اند. پیشرفت ما در تولید تجهیزات پزشکی در سطحی قرار دارد که می‌توانیم کالاهایی با استانداردهای اروپایی و آمریکایی تولید کنیم.

کمپانی تأکید کرد: مانیتورهای علائم حیاتی بیمار ساخت این شرکت در سایزهای 12.5، 15 و 18 اینچ و با آخرین فناوری روز دنیا تولید می‌شوند. همچنین دستگاه بیهوشی ساخته شده با کسب دو استاندارد بیشتر از نمونه خارجی، موفق به دریافت مجوز از وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی شده و در حال حاضر با قیمتی نصف نمونه‌های وارداتی در تعدادی از بیمارستان‌های کشور نصب و راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی با اشاره به نیاز مبرم کشور به دستگاه‌های بیهوشی گفت: نیاز سالانه مراکز درمانی در کشور به‌خصوص در بخش جراحی چیزی در حدود 600 دستگاه است که متاسفانه در داخل عمدتا به دلیل عدم اطمینان به تولیدات داخلی این شرکت دانش‌بنیان تنها توانسته است 50 دستگاه تولید و عرضه کند.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت‌ها و تولید کنندگان، الفبای تولید تجهیزات پزشکی را به خوبی می دانند، تأکید کرد: جای شک نیست که می‌توانیم بخش بزرگی از مابقی تجهیزات پزشکی وارداتی را تولید کنیم.

وی تصریح کرد:‌ با در نظر گرفتن انواع و اقسام دستگاه‌های وارداتی و قیمت‌های متفاوت آن توانسته‌ایم با تولید محصولات داخلی، بهترین کیفیت را در بخش فروش به خود اختصاص دهیم.

کمپانی افزود: این شرکت دانش‌بنیان توانسته است با رعایت الزامات و استانداردهای جهانی مطابق با استانداردهای جهانی عمل کند و از لحاظ عملکرد چیزی در حدود 70 تا 80 درصد با نمونه‌های جهانی برابری می‌کند.

کمپانی در خصوص تاکید بر حمایت‌های مستمر از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: این شرکت توانسته است با گرفتن تسهیلات از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اهداف خود گام بردارد. به طوریکه با بومی بودن دستگاه بیهوشی و کاهش قیمت تمام‌شده، قیمت صادرات دستگاه به‌طور چشمگیری کاهش پیدا میکند و درنتیجه با بازاریابی مناسب قادر به صادرات دستگاه خواهیم بود.

کمپانی در خصوص معرفی دستگاه بیهوشی گفت:‌ ماشین بیهوشی وسیله‌ای است جهت ترکیب مقادیر مشخصی از گازها و داروی بیهوشی است که به‌واسطه عمل تنفس بیمار به داخل ریه بیمار، منجر به کاهش هوشیاری و در نهایت بیهوشی وی می‌شود و بدین ترتیب بیمار تا اتمام عمل جراحی بیهوش است.

وی بابیان اینکه ونتیلاتور بیهوشی وظیفه کنترل تنفس بیمار در حین عمل جراحی را به عهده دارد،‌ افزود: ونتیلاتور طراحی شده در این شرکت برای دستگاه بیهوشی است و دارای کلیه مودهای تنفسی از جمله PSV و SMMV و SIMV که در اکثر دستگاه‌ها به‌صورت انتخابی است ولی در این ونتیلاتور به‌صورت استاندارد قرار داده‌شده است و این امکان را به پزشک می‌دهد که بیمار از حالت تنفس اجباری به حالت تنفس اختیاری برگردد.

کمپانی با اشاره به اینکه کشورمان تقریبا 27 سال است که در عرصه تولید تجهیزات پزشکی وارد شده است، تأکید کرد: قبل از اینکه به این عرصه ورود کنیم بیشتر تجهیزات از جمله یکسری تجهیزات مربوط به مبلمان بیمارستانی و یا لوزام مصرفی دیگر را وراد می‌کردیم. بعد از اتمام جنگ کشورمان به عرصه تولید تجهیزات روی آورد و اقلامی ( تجهیزات های‌تک، لوازم مصرفی و برخی از ملزومات تخصصی ارتوپدی و دندانپزشکی و ..) را تولید کرد تا جاییکه تقریبا 40 درصد ارزش نیاز کشور را برآورده می‌سازد. همچنین 60 درصد ارزشی که الان وارد کشور می شود عمدتا به ملزومات فوق تخصصی از قبیل بیماری‌های قلبی و نیز دستگاه‌های تصویربرداری از قبیل Mar، قلب، سی تی اسکن و رادیولوژی های دیجتال است.

وی ادامه داد: به هر حال با ورود تجهیزات تولیدی به بازار با توجه به سیاست های وزارت بهداشت این وزارتخانه در تمام ادوارهای مختلف ریاست جمهوری از ورود تجهیزات مشابه به کشور ممانت می‌کند. همچنین در رابطه با تولیداتی که در شرکت انجام می‌دهیم سالانه حدود 15 میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه برای فروش محصولات تولیدی به خارج سعی کردیم که مراکز خط تولید را در کشورهای هدف ایجاد کنیم، اظهار کرد: در تلاش هستیم که با ایجاد خط تولید در کشورهای مختلف با همکاری نمایندگان فروش در کشورهای خارجی بتوانیم دستگاه‌های تولیدی شرکت را با نام تجاری شرکت خودمان به فروش برسانیم؛ زیرا یکی از راه‌های اصلی برای رسیدن به هدف، انتقال تکنولوژی از این مسیر است همچنین قطعات حیاتی را با توافق همدیگر صادر کنیم. امیدواریم که در سال 99 با چند شرکت خارجی به این توافق‌ها دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده با اضافه کردن یکی از محصولات حیاتی به خط تولید کشور را از این تجهیزات بی نیاز کنیم. این دستگاه یکی از ملزوماتی است که به طور آپشن روی دستگاه بیهوشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. قطعا این مورد می‌تواند استاندارد دستگاه را بالا برده و برای تشخیص بیمار نیز مناسب است.

کمپانی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان طی یکی دو سال گذشته در عرصه ساخت و تولید تجهیزات پزشکی وارد شدند و با ورود آنها از واردات برخی از اقلام پزشکی به کشور جلوگیری شده است، بنابراین برای ادامه حیات این شرکت‌ها و تبدیل آنها به شرکت‌های بزرگ باید حمایت اساسی صورت گیرد تا آنها بتوانند علاوه برتامین نیاز داخلی محصولات تولیدی خود را به کشورهای خارجی صادر کنند. همچنین شرکت‌های استارتاپی که روی پروژه‌های دیگر کار می‌کنند، بتوانند محصولات خودشان را به بازار داخل ارائه دهند.

کمپانی خاطرنشان کرد: محل تولید و تحقیق و توسعه شرکت ما در پارک فناوری پردیس است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060870

وب گردی

وب گردی