هیئت‌های اندیشه‌ورز آیین‌نامه‌های دست‌و‌پا‌گیر را اصلاح کنند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، اصلاح بروکراسی اداری و برخی آیین‌نامه‌های دست‌و‌پا‌گیر را یکی از وظایف هیئت‌های اندیشه‌ورز علوم انسانی در استان‌ها دانست.

عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عملکرد هیئت‌های اندیشه‌ورز در استان‌ها طی چند ماه گذشته اظهار کرد:هیئت‌های اندیشه‌ورز در حال حاضر به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ دسته اول فعالیت‌های زیادی در حوزه تعالی علوم انسانی و احیای مجلات علمی انجام داده‌اند و جلسات آن ها به صورت منظم و مرتب برگزار شده است؛ اما متاسفانه دسته دوم فعالیت‌های چندانی در این حوزه نداشته‌اند.

وی افزود: برخی استان‌ها دارای استادان توانمند در حوزه تعالی علوم انسانی نیستند؛ اما برخی روسای استانی که نگاه جدی‌تری نسبت به این حوزه دارند، سبب می‌شوند هیئت‌های اندیشه‌ورز نیز فعالیت‌های بهتری را نسبت به استان‌های دیگر داشته باشند.

خسروپناه ادامه داد: هیئت‌های اندیشه‌ورز علاوه بر نگاه منطقه‌ای، دارای نگاه ملی نیز هستند و لذا پیشنهادهایی که در حوزه تعالی علوم انسانی ارائه می‌دهند، برای معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد مفید فایده واقع می‌شود. این پیشنهاد‌ها پس از بررسی، به صورت بخش‌نامه به کلیه استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت اندک هیئت‌های اندیشه ورز در برخی استان‌ها تصریح کرد: هیئت‌های اندیشه‌ورز که در برخی استان‌ها فعالیت‌های کمی داشته‌اند، توانایی تعالی این حوزه را ندارند؛ لذا نمی توانیم از استان‌هایی که توانایی تعالی علوم انسانی را ندارند، انتظار فعالیت خاص و ویژه برای این حوزه داشته باشیم. اما به طور کلی فعالیت هیئت‌های اندیشه ورز طی چند ماه گذشته را مثبت ارزیابی می کنیم.

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر کندی فعالیت‌ هیئت‌های اندیشه‌ورز به دلیل وجود بروکراسی اداری گفت: یکی از وظایف هیئت‌های اندیشه ورز، پیشنهاد تغییر در آیین نامه‌های دست و پا گیر و تغییر در بروکراسی اداری است. تا این لحظه نیز پیشنهادهای زیادی در این راستا مطرح شده و معاونت علوم انسانی نیز بسیاری از این قوانین را اصلاح کرده است.

خسروپناه اضافه کرد: متاسفانه زمانی که آیین نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها به روسای استان‌ها و واحدها ارسال می شود، آن ها این آیین نامه ها را به معاونت‌های مربوط ارجاع می دهند و لذا معاونت‌ها اعضای هیئت علمی را نسبت به چگونگی اجرای این بخش‌نامه ها توجیه نمی کنند. این موضوع باعث می شود که بعضی از اعضای هیئت علمی نسبت به وجود هیئت اندیشه ورز در استان خود بی اطلاع باشند. این موضوع نشان می دهد که اطلاع رسانی و ارتباط میان معاونت‌ها، مدیران و اعضای هیئت علمی مقداری اندک است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: اعضای هیئت علمی در برخی موارد صرفا تدریس می کنند و از بسیاری از مصوبات دانشگاه هیچ اطلاعی ندارند؛ این موضوع باعث می‌شود که فعالیت‌ها در برخی استان‌ها با کندی مواجه شود؛ اما سعی کرده‌ایم ارتباط میان اعضای هیئت علمی و مصوبات دانشگاه ها را به صورت مطلوبی افزایش دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس آمار به‌دست آمده، جلسات هیئت‌های اندیشه ورز در تمامی استان ها به صورت منظم و مرتب برگزار می شود؛ اگر عضوی بیش از 3 جلسه در جلسات غیب داشته باشد، حذف و عضو جدیدی جایگزین او می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060899

وب گردی

وب گردی