درمان کبد چرب با ویتامین E

دانشمندان طی تحقیقی کوچک به این نتیجه رسیدند که مصرف ویتامین E بر کبد چربی که مبتلایان به HIV از آن رنج می‌برند موثر است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه آزمایشی نشان می‌دهد، ویتامین E نوعی از بیماری کبد چرب را (که معمولاً مبتلایان به HIV از آن رنج می‌برند) درمان کند.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) نوع شدید بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) است که با التهاب کبد و آسیب سلول همراه است. این بیماری بالقوه خطرناک می‌تواند منجر به سیروز یا سرطان کبد شود.

«Giada Sebastiani» استادیار گروه پزشکی دانشگاه مک‌گیل گفت: «به نظر می‌رسد که ویتامین E کبد چرب را در کلیه افراد بهبود می‌بخشد.»

در اینجا شواهدی از تأثیر مفید آن در افراد مبتلا به HIV، (که شیوع بالاتری از بیماری کبد چرب دارند) ارائه می‌کنیم.

Sebastiani اعلام کرد که در حال حاضر 48درصد از کانادایی‌های مبتلا به HIV و 25درصد از جمعیت عمومی به NAFLD مبتلا هستند، در حالی که NASH در حدود یک سوم از بیماران مبتلا به NAFLD را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چندین تئوری برای توضیح شیوع بالای کبد چرب در بیماران مبتلا به HIV مثبت وجود دارد.

این استاد دانشگاه مک گیل گفت:« این مسئله احتمالاً به دلیل التهاب ناشی از HIV و داروهای ضد ویروسی است که باید آنها را به مدت مادام العمر مصرف کنند و مشکلات متابولیکی بسیار مکرر مانند دیابت و لیپیدهای زیاد است. متأسفانه، هیچ درمانی تأیید شده‌ای برای کبد چرب در افراد مبتلا به HIV وجود ندارد.»

در این مطالعه، محققان ویتامین E را برای 27 بیمار مبتلا به HIV و NASH در دوز مشخص تعداد دو قرص در روز تجویز کردند.

Sebastiani اعلام کرد که ویتامین E هر دو ترانس آمینازهای کبدی (آزمایش خون اصلی برای عملکرد کبد) و چربی کبد را با آزمایش سونوگرافی غیر تهاجمی بهبود می‌بخشد. این پیشرفت‌ها حتی بیشتر از موارد گزارش شده در جمعیت آلوده به HIV است.

اگرچه او مشکوک است که ویتامین E باعث کاهش التهاب و چربی در گروه HIV مثبت شود، اما اندازه این اثر تعجب آور بود.

استاد دانشگاه مک گیل خاطرنشان کرد که این مطالعه با پیگیری کوتاه (24 هفته) کوچک به شمار می‌رود. بنابراین محققان آن را یک پروژه آزمایشی می‌دانند.

دانشمندان اعلام کردند که علاقه‌مند به انجام آزمایش کنترل شده تصادفی بزرگتر و پیگیری‌های بیشتری هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060902

وب گردی

وب گردی