هدایت دانش آموختگان به سوی کارآفرینی با سازوکارهای فناورانه/ تجربه دفاتر ارتباط با صنعت ناموفق بود

مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایجاد ساختارهای چون مدارس مهارتی و سراهای نوآوری، دانشجویان و دانش‌آموختگان را به‌سمت آموزش‌های اثرگذار و کسب‌وکارهای نوین هدایت می‌کند.

سیداحسان شیرنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اظهار کرد: این معاونت با درایت و آینده‌نگری رئیس دانشگاه شکل گرفت که پنج اداره کل را در خود جای داده است. یکی از مأموریت‌های اصلی که برعهده این معاونت قرار داده شده، ایجاد تغییر و تحول در زیست بوم فناوری دانشگاه است.

وی افزود: برای ایجاد تحول در این زیست بوم، طرح جدیدی باعنوان سرای نوآوری با مأموریت‌های اجتماعی و ساختار نظامند متشکل از مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها مطرح شد. سراهای نوآوری با تأکید بر پتانسیل‌های منطقه ارتباط بین دانشگاه و صنعت را در قالب یک پلت‌فرم ساماندهی و تقویت می‌کند.

مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: معتقدیم که دانشگاه نمی‌تواند مستقیماً به صنعت متصل شود و باید حلقه‌هایی باشد تا این دو ساختار مهم را به یکدیگر متصل کند. وجود صرف دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه برای ایجاد یک رابطه مؤثر کافی نبود و تجربه موفقی در این خصوص حاصل نشده است.

شیرنگی با اشاره به لزوم ایجاد ساختارهای واسطه‌ای در حول دانشگاه، تصریح کرد: باید ساختاری طراحی می‌شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان در جوار دانشگاه قرار بگیرند و بین دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان سراهای نوآوری مستقر شوند. در چنین ساختاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت کارگزارنی قرار می‌گیرند که ارتباط صنعت و دانشگاه را توسعه و تقویت می‌کنند.

وی درباره طراحی الگوی صحیح ارتباط صنعت و دانشگاه نیز عنوان کرد: تجربه ناموفق دفاتر ارتباط با صنعت نشان داد که باید تحول گسترده‌ای در این حوزه صورت بگیرد. ارتباط اشخاص نمی‌تواند معیاری برای ارتباط صنعت و دانشگاه باشد، این ارتباط سیستمی است که راهگشا و راه حل مشکل است. سراهای نوآوری برای حل سیستماتیک و ایجاد تحول در زیست بوم فناوری دانشگاه ایجاد شده است.

مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مأموریت محوری و مسئله‌محوری سراهای نوآوری تشریح کرد: سراهای نوآوری در راستای مأموریت‌های پژوهشی، مسائل و چالش‌های منطقه‌ای فعالیت می‌کنند که نظریه تشکیلاتی آنها از تاریخ پرمحتوای اسلام و ایران در زیست بوم بازار طراحی شده است.

شیرنگی ادامه داد: سراهای نوآوری لزوما در مراکز استان پیش‌بینی نشده بلکه همه واحدهای استانی می‌توانند بسته به ظرفیت‌های منطقه و داشته‌های درون سازمانی نسبت به تأسیس سرا اقدام کنند. ترکیب هیئت مدیره بازار‌های فناوری به‌نوعی دیده شده تا صاحبان صنایع و متخصصان آن حوزه نیز بدون درنظر گرفتن مدرک تحصیلی در این هیئت حضور داشته باشند.

وی تربیت دانش‌آموختگان متخصص و مهارت‌گرا را از مأموریت‌های کلان دانشگاه آزاد در نظام آموزش عالی دانست و گفت: دانشگاه تلاش می‌کند دانش‌آموختگانی را تربیت کند که خود کارآفرین باشند و بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی به‌دنبال ایجاد کسب‌وکار دانش‌بنیان بروند. دانشگاه زمانی می‌تواند ادعای مسئله‌محوری کند که از طریق ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان به‌دنبال حل مسائل برود.

مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: آموزش‌های دانشگاهی نباید صرفاً به فرمول‌های پای تخته کلاس محدود شوند، امروز ایجاد ساختارهای چون مدارس مهارتی و سراهای نوآوری، دانشجویان و دانش‌آموختگان را به‌سمت آموزش‌های اثرگذار و کسب‌وکارهای نوین هدایت می‌کند.

شیرنگی بیان کرد: سازوکارهای فناوری دانشگاه آزاد در راستای توانمندسازی دانشجویان و آماده کردن آنها برای ایجاد کسب‌وکار شکل گرفته است. دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد نحوه تنظیم طرح‌های کسب‌وکار (PB) و طرح‌های امکان‌سنجی (FS) را در ساختارهای جدید آموزش می‌بینند و مقدمات خوداشتغالی و کارآفرینی در آنها ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060905

وب گردی

وب گردی