کشف گونه‌‌ جدیدی از انسان

دانشمندان آفریقایی که در مورد DNA تحقیق می‌کنند؛ گونه جدید و اسرار آمیزی از انسان‌ها را کشف کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق مطالعه قبلی، تقریباً 800هزار سال پیش، دو گروه نخستینیان از جد مشترک «دنیسوواها» و «نئاندرتال‌ها» به‌وجود آمده‌اند. اکنون تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک گروه پیشین سال‌ها قبل از همان جد مشترک جدا شده است.

مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا اخیراً شواهدی از DNA برخی از مردم مدرن آفریقای غربی به‌دست آورده‌اند.

دانشمندان در حال مطالعه صفات مردم یوروبا در جنوب غربی نیجریه و مردم منده سیرالئون بودند که برخی نمونه‌های DNA انسان مدرن را کشف کردند. همین امر باعث شد تا بخش های غیر انسانی با DNA دنیسوواها و نئاندرتال‌ها مقایسه شود. هنگامی که دانشمندان در این مورد هیچ تطابقی پیدا نکردند، فرض را بر این گذاشتند که DNA از یک جد معمولی است که بیش از 1 میلیون سال قبل از آن سرگردان بود.

از آنجایی که تاکنون هیچ فسیل از این نیاکان کشف نشده است، تحلیلگران بقایای ژنتیکی یافت شده را «ghost DNA» ( دی ان ای روح) نامگذاری کرده‌اند. تحقیقات بیشتر در مورد قطعه‌های ژن نشان می‌دهد که آنها حدود 24هزار سال پیش در ژنوم انسان مدرن ورود پیدا کرده‌اند.

دانشمندان دریافتند که درصد ghost DNA در افراد یوروبا و منده بین دو تا 19درصد است. و آن ژن‌ها از نوعی بودند که در سرکوب تومورها و تنظیم هورمون‌ها نقش داشتند.

به نظر می رسد با توجه به درصد موجود در انسان‌های مدرن که آنها به سرعت گسترش می‌یابند که این نشانگر همگرایی گسترده با مردم آفریقای غربی برای مدت کوتاهی است. این تیم همچنین شواهدی از همین DNA را در چند نفر از اهالی نژاد چینی «هان» در پکن و برخی از ساکنان ایالات متحده پیدا کرد؛ اما این موارد هنوز از نزدیک مورد بررسی قرار نگرفته است.

دانشمندان قصد دارند این مطالعه را به این امید یافتن اطلاعات بیشتری در مورد نقش آن ژن در ژنوم و علت پایداری طولانی آن‌ها در مردم آفریقای غربی ادامه دهند.

نتایج این مقاله در مجله «Science Advances» منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060930

وب گردی

وب گردی