مادران نخستین و مؤثرترین معلمان انسان هستند/ مدرسه فقط ساختمان نیست

وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: شخصیت بچه در دامان پرمهر مادر‌ شکل می‌گیرد. باید تمام‌قد به احترام مادران بایستیم و دست آنها را ببوسیم. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن حاجی میرزایی در آیین افتتاحیه مدرسه دخترانه مولود اسلامیه که صبح امروز شنبه 26 بهمن‌ماه 98 برگزار شد، اظهار کرد: نظام هستی برای ساختن و پروراندن فعالیت می‌کند. ساختن و پروراندن مخلوقات در نظام طبیعت غریزی است و اراده‌ای جز اراده خدا در‌ خلق کردن آن دخالت ندارد، به عنوان مثال زنبور عسل‌، شهد گل را می‌مکد و به عسل تبدیل می‌کند، زمین دانه را در دل خود می‌پروراند و گل‌های رنگارنگ و میوه‌های متنوع را به ما تقدیم می‌کند.

وی ادامه داد: هر موجودی در کار ساختن و پرداختن است، انسان‌ها نیز از بدو تولد در تکاپوی ساختن و پروراندن خود و جامعه هستند. انسان‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند چه چیزی بسازند. این امر تابع فکر، شعور، تمدن، تاریخ، فرهنگ، درجه هوشمندی و مسئولیت‌پذیری آنهاست. برخی نیز آثاری می‌سازند که جاودانه می‌شود؛ اما برخی نمی‌توانند‌ آثاری از خود به‌جای‌ بگذارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: وجود برخی از انسان‌ها پر‌برکت است و در‌ عرصه سازندگی، فعالیت خوبی دارند. به افرادی که از فرصت‌های گذرا و فناپذیر‌، آثار ماندگار به جا می‌گذارند، غبطه می‌خوریم، هر چه روی زمین است، نابود می‌شود و فقط وجه الهی است که باقی می‌ماند. فناپذیرها را در این جهان در اختیار ما گذاشته‌اند تا در جهان، نقش‌آفرینی داشته باشیم.

وی افزود: ابزارهایی در‌ جهان در اختیار افراد مختلف قرار می‌گیرد. ممکن است فردی بنایی با شکوه بسازد و فردی دیگر نتواند این امر را انجام دهد. اثر فرد در جامعه به ویژگی‌های او بستگی‌ دارد.

حاجی میرزایی بیان کرد: اینکه از وسایلی که در اختیار داریم چه می‌سازیم، بسیار مهم است؛ زیرا این ساختن معرف‌ شخصیت فکری ماست. برخی تصمیم می‌گیرند پل بسازند، برخی خانه و برخی دیگر مدرسه‌سازی را انتخاب می‌کنند. مدرسه فقط ساختمان نیست، مدرسه زمزمه بیداری، کانون هوشیاری، عرصه شکل‌گیری و هویت‌ انسان‌ها و جایگاه انسان‌سازی است.

وی اضافه کرد: تأثیر‌ بر ذهن و یادگیری انسان‌ها همواره با انسان است. فردی که مدرسه می‌سازد، شخصیت می‌سازد و مجالی فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان علم یاد بگیرند؛ پس هرچه فضا هوشمندانه ساخته شود، این ظرفیت شکوفاتر خواهد شد.

وزیر آموزش‌و‌پرورش‌ گفت: یادگیری تنها محصول کتاب نیست؛ بلکه فضای مدرسه بخشی از عنصر یادگیری است و به تحقق یادگیری بهتر دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین و مؤثرترین معلم انسان در طول زندگی مادران هستند. شخصیت بچه در دامان پرمهر مادر‌ شکل می‌گیرد، باید تمام‌قد به احترام مادران بایستیم و دست آنها را ببوسیم.

حاجی میرزایی در پایان گفت: ان‌شاءالله از این مدرسه، انسان‌های متعددی برای حل مشکلات کشور به جامعه تقدیم خواهد شد.

انتهای‌پیام/

کد خبر: 1060934

وب گردی

وب گردی