حیاتِ انجمن‌های علمی بر مبنای انتخابات است/ توانمندسازی دانشجویان به صورت خودجوش، وظیفه ذاتی انجمن‌ها

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وظیفه انجمن‌ها فعالیت‌های علمی خودجوش دانشجویی بوده است؛ در نتیجه وظایف آنها ایجاد انگیزه و توانمندسازی دانشجویان به صورت خودجوش است تا دانشجویان محور عمل باشند و استقلال تصمیم گیری و اجرای آنها مخدوش نشود.

فربد رزازی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاسیس انجمن‌های علمی دانشجویی گفت: در حال حاضر مسیر اداری فرآیند تاسیس انجمن فراهم شده است و کمیسیون انجمن‌ها نیز به صورت منظم برگزار می‌شود. به این صورت که تعدادی از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و حتی دانشجویان کاردانی می‌توانند اقدام به تاسیس انجمن کنند.

او با بیان این که این دانشجویان باید شرایط آیین‌نامه را داشته باشند اضافه کرد: یکی از شرایط است اسن است که ترم اول نبوده و در آستانه فارغ التحصیلی نیز نباشند. در چنین شرایطی اگر بخواهند فعالیت‌هایی انجمنی را برای یک دانشکده راه‌اندازی کنند عملا می‌توانند خود را به عنوان هیئت موسس معرفی کنند. سپس به همراه یک استاد مشاور که وظیفه ارتباط آنها را با دانشگاه و بخش‌های اداری ستاد انجام می‌دهد می‌توانند خود را به عنوان هیئت موسس معرفی کرده و انجمن از طرف باشگاه پژوهشگران و کمیسیون انجمن‌ها بررسی خواهد شد و در صورتی که انجمن مشابهی در واحد دانشگاهی آنها نباشد و برای فعالیت آنها تعداد دانشجوی لازم نیز وجود داشته باشد می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قبل اداره انجمن‌ها در معاونت پژوهشی وجود داشت اما الان انجمن بخشی از باشگاه پژوهشگران جوان است. در واقع دانشجویان برای آشنایی با روند انجمن باید به دفاتر باشگاه در واحدهای دانشگاهی مراجعه کنند.

وظیفه انجمن‌ها فعالیت های علمی خودجوش دانشجویی است

رزازی در پاسخ به این سوال که سازو کار اداره انجمن‌ها چه تفاوتی با گذشته کرده است توضیح داد: وظیفه انجمن‌ها همیشه فعالیت‌های علمی خودجوش دانشجویی بوده است؛ در نتیجه وظایف آنها ایجاد انگیزه و توانمندسازی دانشجویان به صورت خودجوش است تا دانشجویان محور عمل باشند و استقلال تصمیم گیری و اجرای آنها مخدوش نشود.

او اظهار کرد: انجمن در واقع جایگاهی است که دانشگاه برای آنها تصمیم نمی گیرد بلکه خود آنها تصمیم گرفته و تصمیمات را اجرا می‌کنند و دانشگاه نیز وظیفه حمایتی از انجمن‌ها دارد. به طور مثال برای برنامه‌های آنان بودجه‌ای اختصاص پیدا کرده و اگر نیاز به تسهیلاتی داخل دانشگاه داشته باشند تسهیل این موضوع بر عهده دانشگاه است.

رزازی با تاکید بر این که فعالیت انجمن‌ها خودجوش است افزود: البته این موضوع همیشه در حوزه انجمن‌ها وجود داشته است ولی حوزه باشگاه بخش حرفه‌ای تر و افراد توانمندتر دانشجویان را دربرمی‌گیرد و در واقع زنجیره باشگاه تکمیل تر شده و جایگاه انجمن‌ها مشخص تر و معلوم‌تر است. اما زمانی که تشکیل انجمن‌ها بر عهده معاونت پژوهشی بود عمدتا فعالیت پژوهشی مبتنی بر محوریت هیئت علمی انجام می‌شد.

نامه زنده ماندن انجمن بر مبنای انتخابات است

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که بحث انتقال و تداوم فعالیت انجمن‌ها در آیین نامه جدید دیده شده است یا خیر گفت:باشگاه وظیفه هدایت انجمن‌های علمی دانشجویی را بر عهده دارد. آیین نامه انجمن‌ها فعلا همان آیین نامه قبلی است و آیین نامه جدید در حال آماده سازی است. اصولا در هر دو آیین نامه زنده ماندن انجمن بر مبنای انتخابات است.

او اظهار کرد: عملا هیئت موسس در سال اول فعالیت انجمن را بر عهده دارد و بعد از آن انتخابات بین افرادی که در حوزه انجمن هستند (مثلا در آن دانشکده مشغول به تحصیل هستند) و همان شرایط هیئت مدیره برای انجمن را دارند انجام شده و ادامه و تدام حیات انجمن میسر می‌شود. یکی از ارکان انجمن همین مدل انتخاباتی و مدل دانشجو سالاری است که بر اساس آن دانشجویان انتخاب می کنند چه کسانی مسئول انجمن باشند.

آیین نامه تسهیلات و عضویت به زودی ابلاغ می‌شود

رزازی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آیین نامه‌های در دست ابلاغ نیز گفت: آیین نامه‌هایی که توسط ریاست دانشگاه امضا شده به زودی در اختیار باشگاه‌ها قرار میگیرد و اعضای باشگاه می‌توانند از مزایای آن‌ها از جمله عضویت برخوردار شوند. آیین نامه تسهیلات و آیین نامه عضویت، آیین نامه‌هایی است که به دانشجویان مرتبط است و می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند که به زودی نیز ابلاغ خواهد شد.

او همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو درباره تفاهم نامه با ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: معاونت علمی و فناوری یک ستاد نانو دارند که در این ستاد یک سری برنامه‌های ترویجی برای توانمندسازی دانشجویان و آشنایی آنها با علوم مرتبط با نانوتکنولوژی و فناوری نانو برگزار می شود. برای این که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به طور خاص و اعضای باشگاه پژوهشگران جوان بتوانند از این امکانات به صورت موثرتری استفاده کنند این تفاهم نامه امضا شده است که دانشگاه آزاد در بخش ترویج برنامه‌های ستاد نانو نقش جدی داشته باشد.

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه با هدف تقویت شایستگی‌های حرفه‌ای پژوهشگران و نخبگان کشور در حوزه فناوری نانو، ایجاد و توسعه مشاغل و حرفه‌های مرتبط با فناوری نانو برای پژوهشگران و نخبگان جامعه منعقد شد. از آنجا که زمینه کار باشگاه، مسابقات علمی، انجمن‌های علمی، توانمندسازی دانشجویی و طرح‌های دانشجویی است، سعی داریم تا از طریق طرح‌ها و مسابقات دانشجویی و دانش‌آموزی، اعضای باشگاه را توانمند کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060960

وب گردی

وب گردی