رشته دیوارنگاری بار علمی و عملی زیادی برای کشور دارد

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: دیوارنگاری بسیار رشته جذابی است و می‌تواند بار علمی و عملی زیادی داشته باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دفتر ارتباطات و امور رسانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، مجید سرسنگی در نشست تخصصی رشته دانشگاهی دیوارنگاری؛ الزامات و ضرورت‌ها اظهار کرد: بازنگری در رشته‌های هنری در حال گسترش بوده و این موضوع در کمیته برنامه‌ریزی برای رشته‌های هنری در حال انجام است که با کمک استان و هنرمندان پیگیری برای اجرای برخی مباحث که سال‌ها مورد غفلت واقع شده بود بالاخره به سرانجام رسید.

وی افزود: شاهد تغییراتی در زمینه به‌روز کردن رشته‌های هنری هستیم؛ چراکه در گذشته موضوعی به اسم اقتصاد هنر نداشتیم؛ اما اکنون به دلیل بحث‌های بین رشته‌ای به این مورد نیازمند هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه اخیراً رشته‌های زیادی در حوزه هنر تأسیس شده است، بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی این رشته‌ها می‌توانیم به راحتی در دانشگاه‌ها تولید فکر کنیم.

سرسنگی با تأکید بر اینکه رشته‌های درسی مدارس نیز باید بازنگری و به‌روز شوند، تصریح کرد: از قدیم مشکلات زیادی بین دانشگاه‌ها و بازار حرفه‌ای کار وجود داشته و فارغ التحصیلان به‌خوبی وارد محیط حرفه‌ای کار نمی‌شوند، به همین دلیل بر این باورم با به‌روز کردن رشته‌های هنری می‌توانیم اشکالات عمده‌ای که در این باره وجود دارد را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه سرفصل دروسی که در دانشگاه تدریس می‌شود متناسب با نیازهای بخش اجرایی کشور نیست و تحقیقاتی که در این بخش‌ها انجام شده مسائل کشور را درمان نکرده است.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، پایان‌نامه‌هایی که توسط دانشجویان دفاع می‌شود نیز کیلومترها و فرسنگ‌ها از نیازهای کشور فاصله دارند.

سرسنگی با بیان اینکه موضوع دیوارنگاری ها یکی از بحث‌های مهم هنر شهری است، گفت: این رشته نیازمند تغییر و تحول در دانشگاه های کشور است. دیوارنگاری بسیار رشته جذابی است و می‌تواند بار علمی و عملی زیادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: رشته دیوارنگاری به صورت یک رشته مستقل تجسمی و هنری در کشور راه‌اندازی شده تا افرادی را تربیت کند که لزوماً در حوزه نقاشی دیواری یا دیوارنگاری تخصص داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی معماری این است که آثار زیبایی بر دیوارهای بی‌هویت نقش می‌بندد، افزود: دیوارنگاری می‌تواند در ترکیب کردن فضای روانی جامعه و بالا بردن سلیقه زیباشناختی مردم ارتباط مؤثر و ارزشمند زیادی برقرار کند.

سرسنگی تأکید کرد: باید در دانشگاه های کشور در رشته دیوارنگاری افرادی تربیت شوند که بتوانند کارهای فاخری انجام دهند و به لحاظ زیباشناختی، مسائل جامعه‌شناختی و روانشناختی، اثرهای بی‌نظیری خلق کنند.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین بخش پژوهش در زمینه دیوارنگاری در حال انجام است، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این دوره دیوارنگاری در سال‌های آینده شاهد پژوهش‌های خوبی در این حوزه باشیم. قطعاً پژوهش‌ها می‌تواند مورد استفاده هنرمندان، سازمان زیباسازی و سایر نهادهایی که در حوزه مدیریت شهری وظیفه دارند، قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060967

وب گردی

وب گردی