تعهدنامه‌ای که نمایندگان مجلس را در مدار «شفافیت و عدالتخواهی» قرار می‌دهد

دیده‌بان شفافیت و عدالت با انتشار تعهدنامه‌ای از همه نامزدهای پست نمایندگی مجلس خواست تا با شفاف کردن مروادات مالی خود به این چالش بپیوندند.

به گزارش ایسکانیوز، دیده‌بان شفافیت و عدالت اقدام به انتشار تعهدنامه‌ای کرده که نامزدهای انتخاباتی می‌توانند با امضای آن به موکلان خود قول بدهند در مدار شفافیت، عدالتخواهی و ساده‌زیستی حرکت کنند.

دیده‌بان شفافیت و عدالت، سازمانی مردم‌نهاد است که توسط برخی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی همچون «احمد توکلی، حسین نجابت، اسماعیل کوثری، سیدمرتضی نبوی، الیاس نادران، احمد امیرآبادی، محمود فرشیدی، پرویز سروری، محمد دهقانی و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی» تاسیس شده است.

متن کامل تعهدنامه دیده‌بان به این شرح است:

«اینجانب ………………………. ، فرزند ………………. داوطلب نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه ………………………………. در کمال صحت و سلامت عقل متعهد می‌شوم درصورتی که با رأی مردم وارد مجلس شوم، تعهدات زیر را اجرا کنم و دیده‌بان شفافیت و عدالت محقّ است طبق وظیفه ذاتی خود با همکاری و نظارت مردمی، رفتار من را زیرنظر بگیرد و درصورت تخطی‌ام از هریک این تعهدات، ابتدا به خودم تذکر کتبی دهد و اگر اعتنا نکردم، مستندات تخلف من از هریک از این تعهدات را برای اطلاع عموم منتشر کند و موضوع را از مجاری حقوقی و قضایی پیگیری نماید.

۱. در طول دوره نمایندگی، از هیچ شخص حقیقی و حقوقی داخلی یا خارجی، هدیه دارای ارزش مادی خارج از عرف دریافت نکنم.

۲. در طول دوره نمایندگی، عضو هیئت مدیره موظف یا غیرموظف هیچ شرکت یا سازمان دولتی، خصوصی یا خصولتی (عمومی غیردولتی و…) به هر نوع نباشم و به استخدام دولت یا شرکت‌ها و نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی در نیایم.

۳. نمایندگی دریافت کنم و از هیچ شخص حقیقی و حقوقی دولتی یا خصوصی یا عمومی غیردولتی، هیچ نوع حقوق، پاداش، حق مشاوره، کمیسیون، حق‌جلسه و امثال آنها دریافت نکنم. کسب و کار خصوصی یا خانوادگی قبل از نمایندگی‌ام از شمول این تعهد خارج است.

۴. در طول دوره نمایندگی، بجز مأموریت‌های رسمی پارلمانی، هیچ سفر خارجی به هزینه اشخاص حقیقی و حقوقی نروم و در مأموریت‌های رسمی پارلمانی هم هیچ‌گونه دریافتی مازاد بر حق قانونی نداشته باشم.

۵. از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی، حکم ماده ۲۹ قانون برنامه ششم را داوطلبانه اجرا و همه حقوق و همه مزایای دریافتی‌ام از بیت‌المال (شامل شرکت‌ها و موسسات دولتی، عمومی غیردولتی و هرنوع خصولتی) را برای اطلاع عموم مردم منتشر کنم.

۶. برای انتصاب و استخدام کسی در ادارات و شرکت‌های دولتی یا وابسته به حکومت و یا توزیع امتیازات حکومتی، هیچ‌گونه توصیه کتبی یا شفاهی نکنم. در مواردی مانند؛ جابجایی کارمندان، دانشجویان و پرداخت وام‌های خرد، بعد از تشخیص استحقاق اقدام نمایم ولی اقدامات خود را هم شفاف به مردم اعلام کنم.

۷. هر گاه موضوعی در دستور کار کمیسیون‌ها یا صحن قرار گیرد که مستقیماً به منفعت شخصی یا کسب و کار خودم یا خانواده‌ام مربوط باشد، موضوع تعارض منافعم را اعلام و از حضور در رأی‌گیری و هر نوع تأثیرگذاری در تصمیم مجلس، خودداری کنم.

۸. در طول دوره نمایندگی، خود را وقف تکالیف تقنین و نظارت کنم و دعوت به عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها و تحصیل در مقطع دکتری را نپذیرم.

۹. در اولین فرصت ممکن، طرح شفافیت آرای نمایندگان و پخش زنده کمیسیون‌های مجلس را ارائه کنم و اگر تصویب نشدند، آرای خود را داوطلبانه اعلام و حتی‌المقدور ریز مذاکرات و مصوبات غیر محرمانه کمیسیون‌های مجلس را منتشر کنم.

۱۰. در اولین فرصت ممکن، طرح لغو مجوزها و امتیازات تخصیص یافته برای نمایندگان ادوار را تهیه و تلاش کنم اجرا شود.

نام و نام خانوادگی، تاریخ و امضا و اثرانگشت داوطلب نمایندگی

توجه۱٫ امضای تعهدنامه فوق به معنی تأیید نامزدهای عضو این پویش توسط دیدهبان شفافیت و عدالت نیست.

توجه۲٫ دیدهبان شفافیت و عدالت ضمن اعلام اسامی امضاکنندگان این تعهدنامه، در پذیرش درخواست عضویت در این پویش، مختار است و حق دارد هر زمان حضور افرادی را در این پویش مصلحت ندانست، نام‌شان را از فهرست امضاکنندگان این تعهدنامه حذف کند.»

کد خبر: 1060972

وب گردی

وب گردی