فضای درخشش استعدادهای ناشنوایان و کم شنوایان مهیاست/جبران غفلت آموزش عالی با تأسیس واحد بین الملل فرشتگان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه واحد بین الملل فرشتگان گفت: خوشبختانه در این دانشگاه فضایی در حال ایجاد است که باعث درخشش استعداد ناشنوایان و کم شنوایان خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان که عصر امروز همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) برگزار شد، گفت: خدا را شاکرم که در مدت خدمت در دانشگاه آزاد اسلامی این توفیق را به بنده عنایت کرد تا برای عزیزان ناشنوا و کم شنوا که از نعمت سخن گفتن و شنیدن محروم هستند، اما افراد ناتوانی نیستند، این واحد دانشگاهی را افتتاح کنیم.

وی با قدردانی از علی مقداری مسئول راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان، اظهار داشت: پس از طرح پیشنهاد راه‌اندازی این واحد دانشگاهی و حمایت هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و همه عزیزان تلاش کردند که واحدی درخور برای جامعه یک میلیون نفری ناشنوایان و کم شنوایان ایجاد شود.

دکتر طهرانچی ادامه داد: بدون شک حرکت دکتر باغچه بان در 95 سال گذشته یک آغاز بود و امروز نیز نقطه عطف دیگری است که اجازه می‌دهد افراد ناشنوا و کم شنوا بتوانند در صحنه علم ظهور و بروز داشته باشند. درست است که این عزیزان از زبان مرسوم ما، فاصله دارند، اما امروزه زبان اشاره می‌تواند منشاء تفکر، انتقال مفاهیم و بروز استعدادها در جامعه باشد، علیرغم اینکه این عزیزان نمی‌توانند مانند سایر مردم بگویند و بشنوند، اما می توانند فکر و تولید اندیشه کرده و در جامعه مؤثر باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ مانعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا در حوزه آموزش و اندیشه وجود ندارد، تصریح کرد: متأسفانه مانع اصلی در مسیر پیشرفت علمی این افراد ما دانشگاهیان بودیم که در آموزش عالی و علم اشاره برای آنها تدبیری نکردیم و باید زودتر به فکر این اقشار می‌افتادیم. امروز در این اتفاق مبارک توفیق پیدا کردیم که این غفلت آموزش عالی را جبران کنیم و به قشر بزرگ ناشنوایان و کم شنوایان که جامعه یک میلیون نفری در ایران و فارسی زبانان در کشورهای افغانستان و تاجیکستان را شامل می‌شود، خدمت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما برای این عزیزان به ملاحظات و بستر ویژه نیاز داریم و دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد در ایفای نقش اجتماعی خود به عنوان دانشگاهی مردمی و اجتماعی گام در این راه نهد و برای ایجاد یک دانشگاه ویژه افراد ناشنوا و کم شنوا در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این حوزه اقدام کند.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد زیرساخت و شرایط مناسب برای تحصیل ناشنوایان و کم شنوایان در این واحد دانشگاهی، اظهار داشت: برای توسعه و تحقق اهداف واحد بین الملل فرشتگان نیازمندیم فضای مناسب برای این عزیزان طراحی شود و اعضای هیأت علمی و کارکنان خاص این افراد، گرد هم بیایند. دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد که اولین عضو هیأت علمی ناشنوا را در این مجموعه جذب کرده و بیشتر کارمندان شاغل در این واحد دانشگاهی افراد ناشنوا و کم شنوا هستند. خوشبختانه در این دانشگاه فضایی در حال ایجاد است که باعث درخشش استعداد این عزیزان خواهد شد که می‌توانند در حوزه فکر و اندیشه حرف‌ها و ایده‌های خوبی برای ما داشته باشند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: شک نداریم افرادی که غیبت نمی‌کنند و دروغ نمی‌شنوند، دارای افکار زلالی هستند که می‌توانند برکات زیادی برای جامعه داشته باشند. ان‌شاءالله سال به سال گرد هم خواهیم آمد تا شاهد رشد این دانشگاه باشیم. برای سال آینده نیز با توجه به تلاش های حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی رشته حقوق و دیگر رشته‌های این حوزه که به زبان تعقل نیاز دارند، نیز در این واحد دانشگاهی ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به درخواست‌های مهندس حامد عابدین زاده رئیس انجمن خانواده ناشنوایان ایران در این مراسم مبنی بر درخواست مساعدت برای شهریه دانشجویان ناشنوا و کم شنوا، راه‌اندازی خوابگاه‌های دانشجویی دختران و پسران و توجه به اشتغال این افراد، گفت: دانشگاه امروز کارمند پرور نیست، بلکه فضایی را تولید می کند تا بتواند فناورانی را تربیت کند که خود منشاء کار باشد، کسانی که از نعمت سخن گفتن و شنیدن محروم هستند، به این معنا نیست که لزوماً باید کارمند باشند، بلکه می‌توانند مولد و کارآفرین بوده و منشاء خلق فعالیت های نوین و فناورانه باشند، به طوری که حتی پیرامون این عزیزان افرادی که از نعمت شنیدن و گفتن برخوردار هستند، مشغول کار شوند. ان‌شاءالله این فضا با تعاملی که بین دکتر مقداری رئیس واحد بین‌الملل فرشتگان و دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه وجود دارد، محقق خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره شهریه دانشجویان ناشنوا و کم شنوا نیز اعتقاد ما این است که هیچ فرد ناتوانی نباید به علت نداشتن شهریه از تحصیل در این مرکز آموزش عالی محروم شود، خوابگاه دانشجویی خواهران در حال راه‌اندازی است و برای دانشجویان پسر نیز پانسیون ویژه راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060986

وب گردی

وب گردی